2022-05-01, 00:14
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Jag är en simpel enkel person, kommer aldrig skaffa bostad som kostar 2 mille och uppåt. Funderar på att köpa något 70m2 minst från dessa företag nedan, här är mina frågor.
Lägg till bygglov, anslutningsavgifter, installation av vatten, el och avlopp samt dagvatten. 300 000 kr

Billig mark på landsbygden: 300 000 kr

Bottenplatta "platta på mark" och markarbete: 300 000 kr

Kan behövas isolering av huset, färg och tapeter, takpannor, ventilation, stuprör, elinstallation, vatten, uppvärmning mm.

Kan behövas diskbänk, handfat, toalett, dusch, diskmaskin, tvättmaskin, spis, kyl och frys, köksskåp, garderober, luftvärmepump mm.

Vem gör allt jobbet?

Sett till att byggsatsen kostar 800 000 kr så kommer du snabbt upp i två miljoner utan att för den skull ha så mycket lyxigare än IKEA standard.
Senast redigerad av Fear2be 2022-05-01 kl. 00:28.
Citera
2022-05-01, 00:33
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte

Nej, tror inte att priset för montering ingår, inte hos attefalls24 iaf.
'

Då är det rätt dyrt. Du ska ju ha en grund , plintar eller gjuten betongsula = 50k ca.

Avloppsanslutning + vattenledning som utförs av certifierade yrken = 50k (minst)

Jobbare som spikar ihop stugan = 100 k minst

Sedan målare, tapetserare, köksinreding, badrumsinreding , och andra fasta installationer som försörjer varmvatten till dusch och köksområdet. Har tomten ingen elanslutning,eller avlopp så är du tvungen att betala kommunal taxa för jobbet att göra det.
Det tar aldrig slut.

Din 800k sek stuga kan landa på minst det dubbla innan allt är klart. Gör du allting själv så räkna med 18 månader till 24 månader, om du jobbar 8 timmar varje dag efter ditt ordinarie jobb
Citera
2022-05-01, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
'

Då är det rätt dyrt. Du ska ju ha en grund , plintar eller gjuten betongsula = 50k ca.

Avloppsanslutning + vattenledning som utförs av certifierade yrken = 50k (minst)

Jobbare som spikar ihop stugan = 100 k minst

Sedan målare, tapetserare, köksinreding, badrumsinreding , och andra fasta installationer som försörjer varmvatten till dusch och köksområdet. Har tomten ingen elanslutning,eller avlopp så är du tvungen att betala kommunal taxa för jobbet att göra det.
Det tar aldrig slut.

Din 800k sek stuga kan landa på minst det dubbla innan allt är klart. Gör du allting själv så räkna med 18 månader till 24 månader, om du jobbar 8 timmar varje dag efter ditt ordinarie jobb
Blir inte mer än 1.6 miljoner låter det som, ändå ganska bra, sen kanske man inte tar dyraste modellen, för mig räcker en 70 m2, attefallshuset verkar vara billigare-
Citera
2022-05-01, 01:17
Medlem
Citat:
Kan någon ta och förklara detta. Varför ska folk alltid komma med en massa klagomål, jag fattar verkligen inte. Jag känner en del i min ålder som fått hjälp ifrån sina föräldrar, där dom gått in som en borg och hjälpt sina barn att skaffa bostad.

Jag kan inte komma överens om någonting med min egen farsa. Det är liksom alltid någonting. Jag är en simpel enkel person, kommer aldrig skaffa bostad som kostar 2 mille och uppåt. Funderar på att köpa något 70m2 minst från dessa företag nedan, här är mina frågor.

https://www.polhus.se/fritidshus

https://attefallshuset24.se/fritidsh...uga-50m%c2%b2/

1. Om jag köper tomt så kan jag väl bo permanent i ett fritidshus om det finns avtal för det?

2. Vad är nackdelen med dessa typer av hus? Förklara gärna. Måla och lacka kan jag, måste man göra det oftare, hur är det med skötseln? Hur länge håller dom?

3. Hur är det när det kommer till väderförhållanden? Blir det kallt på vintrarna även om jag laminerar och isolerar huset något?

4. Varför köper inte fler dessa typer av hus om dom är så billiga?

5. Säg att jag köper denna modellen https://www.polhus.se/fritidshus-carl-philip-p-4002 för 800 000:- Hur mycket skulle den kosta när företaget monterat och byggt färdigt allt, säg at tjag laminerar och ljudisolerar lite, hur mycket tror ni det landar på?

Tacksam om ni kan svara på frågorna i ordning

//Blatte på bidrag.

Det billigaste sättet att bygga hus på.

Köp 2st tomter och bygg 2st hus, där försäljningen av 1a huset ska täcka byggkostnaden för båda husen.

Då har du byggt ett hus för noll kr.

Det kräver ju dock ganska mkt, från planering och budget tills det är klart.
Citera
2022-05-01, 01:32
Medlem
covf33fs avatar
Jag måste erkänna.. jag har själv gått i dessa tankar
Men fyfan va snabbt man lämnar dessa sen

Om du skulle köpa lösvirket för 800k så får du räkna på minst 100-300k för en betongplatta för skiten att stå på, ännu dyrare om du ska ha golvvärme och annat fancy shit

Sen tillkommer isolationen, och eftersom att vi bor i norra delarna av jordklotet så är detta något du absolut inte ska spara in på, utan tänk istället dubbla eller trippla lager av whatever it might be

Har du tomt än? Annars tillkommer 250k-3mille på priset beroende på vart. Hur ser detaljplanen ut? Ibland går det bra att skita på på dass, ibland måste du koppla in dig på det kommunala och då kostar det en kvarts mille, strax under med lite tur..

Hur ska du lösa elen? Det är en djävla huvudvärk i sig. Räkna på 100-250k där också om du ska ha allt legit

osv osv

Det tickar iväg snabbt och drömmen om ett legit hus är så äckligt långt bort att man mår illa
Citera
2022-05-01, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f

Om du skulle köpa lösvirket för 800k så får du räkna på minst 100-300k för en betongplatta för skiten att stå på, ännu dyrare om du ska ha golvvärme och annat fancy shit

Sen tillkommer isolationen, och eftersom att vi bor i norra delarna av jordklotet så är detta något du absolut inte ska spara in på, utan tänk istället dubbla eller trippla lager av whatever it might be

Har du tomt än? Annars tillkommer 250k-3mille på priset beroende på vart. Hur ser detaljplanen ut? Ibland går det bra att skita på på dass, ibland måste du koppla in dig på det kommunala och då kostar det en kvarts mille, strax under med lite tur..

Hur ska du lösa elen? Det är en djävla huvudvärk i sig. Räkna på 100-250k där också om du ska ha allt legit

osv osv

Det tickar iväg snabbt och drömmen om ett legit hus är så äckligt långt bort att man mår illa
Fattar dock inte hur du kommer upp så mycket i priser. Ska du köpa tomt i en storstad blir det så mycket ja.

Golvvärme skiter jag i,vanliga element räcker. Men tänker iaf isolera något. Den ska klara av en vinter med minus 15.

Säg att betongplattan kostar 150k och 800k för självaste virket, då landar vi på nästan 1 mille, sen lägg till monteringen 300-500k + grävandet av fiber, avlopp värme osv osv, 200k

Nu kommer vi till tomten, jag bor här i Gbg, men har kollat trakterna utanför. Där kan du få mark för alltifrån 50-100k. Ta tex Lidköping som ett exempel... Allt detta blir ungefär 2 miljoner. Sen som jag skrev, 800k modellen var bara ett exempel för att se hur mycket den dyraste modellen kan landa på.

Men jag tänker om man väljer en modell från attefalls24 för 400k 60m2 så är det absolut inte heller dåligt för personer som ska bo ensamma. Då lander det på 1.2 mille ca.
Citera
2022-05-01, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f

osv osv

Om du kollar på alla nyckelfärdiga hus då, inkl platta?

Svårt att jämföra på nätet iofs då "nyckelfärdigt" tolkas olika av olika företag.
Citera
2022-05-01, 01:57
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Men jag tänker om man väljer en modell från attefalls24 för 400k 60m2 så är det absolut inte heller dåligt för personer som ska bo ensamma. Då lander det på 1.2 mille ca.
Det låter ändå rimligt med 200% påslag från lösvirkespriset 👍
Citera
2022-05-01, 05:45
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Fattar dock inte hur du kommer upp så mycket i priser. Ska du köpa tomt i en storstad blir det så mycket ja.

Golvvärme skiter jag i,vanliga element räcker. Men tänker iaf isolera något. Den ska klara av en vinter med minus 15.

Säg att betongplattan kostar 150k och 800k för självaste virket, då landar vi på nästan 1 mille, sen lägg till monteringen 300-500k + grävandet av fiber, avlopp värme osv osv, 200k

Nu kommer vi till tomten, jag bor här i Gbg, men har kollat trakterna utanför. Där kan du få mark för alltifrån 50-100k. Ta tex Lidköping som ett exempel... Allt detta blir ungefär 2 miljoner. Sen som jag skrev, 800k modellen var bara ett exempel för att se hur mycket den dyraste modellen kan landa på.

Nä, det går att få tag i tomt bra mycket billigare än så. Själv köpte jag tomt till priset av 17 kr per kvadrat. Sedan finns det eventuella ansökningar som förhandsbesked, bygglov, utfart till allmän väg till Trafikverket, avstyckningkostnader och lagfart och redan där kan det kostat minst 100 000 extra.

Finns möjlighet till egen brunn för vatten och avlopp är också viktigt att kolla upp. På vissa platser där det finns kommunalt vatten och avlopp kan man bli tvungen att koppla på sig på detta. Där kanske vi snackar om minst 150 000 kr. Är det ett sommarställe kanske det är mer vanligt med exempelvis förbränningstoalett.

Markarbeten är också svåra att räkna på om det behövs göras något. Många säger att det är platta på mark som gäller men det kanske finns andra lösningar som krypgrund? Finns det förutsättningar för krypgrund kan det vara smidigt och kanske billigare än betongplattan.

El och fiber är inte heller direkt gratis. Jag skall koppla på mig på el och fiber framöver och bara den posten kostar runt 80-100 000 kr

Med facit i hand är det nog bättre kanske köpa ett litet torp/mindre hus som har en bättre standard och kanske lägga lite pengar på det, så slipper du förhoppningsvis alla dessa engångskostnader. Oavsett vad du köper får du alltid ha pengar över för underhåll och oväntade problem som kan kosta en hel del.

Vill du dock ändå ha ett nybyggt hus tycker jag att du skall titta på Älvsbyhus eller kanske smålandsvillan. Ta deras minsta hus som du kanske eventuellt kan bygga ut framöver när du har bättre ekonomi.

Btw, att ha ett attefallshus utan huvudbyggnad på tomten går nog inte. Då blir ditt attefallshus huvudbyggnaden, tror jag .
Senast redigerad av Peripheryy 2022-05-01 kl. 06:01.
Citera
2022-05-01, 06:02
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ok. Så man måste isolera för vintern. Fiber måste finnas indeed, vatten, avlopp, el fiber och värme. Dom 5.

En tomt ska inte kosta mer 100 000 för mig.

Ska ta det med en byggfirma, så du menar att jag nödvändigtsvis inte behöver kontakta företagen ovan? Men det är ju dom som producerar virket.

Företaget du hittat bygger dessa i färdiga byggsatser med säkert lite klenare virke på många ställen för att hålla ner priset.

Jag själv byggde en redskapsbod här hemma, hittade en ritning på JABO:s hemsida som var rätt modell men lite fel mått för mig och dessutom vekt virke. Gick till K-bygg och visade ritningen, bad en kille där plocka ihop vad jag behövde för att bygga boden men med riktigt virke, istället för 45x45 reglar så blev det 45x90 osv plus då att jag fick bygga ihop allt själv istället för att få färdiga väggpartier hemkörda.
Du kan göra exakt detsamma med din bild och enkla ritning, prata med ett byggbolag, visa bilden och säg att du vill ha byggnaden uppsatt så löser de det. Du får givetvis betala mer men du får ett vinterbonat hus med uttag, vatten, avlopp och allt där du vill ha det. Vill du flytta en vägg 10 cm eller nåt så löser de de också.

Nu är priserna hutlösa på virke men det är bara pengar.
Citera
2022-05-01, 06:26
Medlem
AttansNedranss avatar
1. Köp befintligt torp med egen brunn och utedass/mulltoa.
2. Gör om huset till ett passivhus genom rejäl isolering.
3. Skaffa solceller och en bra kamin.
4. Lev på färre kvadrat på vinterhalvåret och fler på sommarhalvåret.

Vips har du skaffat ett billigt boende som dessutom inte är beroende av elnätet!
Citera
2022-05-01, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Lägg till bygglov, anslutningsavgifter, installation av vatten, el och avlopp samt dagvatten. 300 000 kr

Billig mark på landsbygden: 300 000 kr

Bottenplatta "platta på mark" och markarbete: 300 000 kr

Kan behövas isolering av huset, färg och tapeter, takpannor, ventilation, stuprör, elinstallation, vatten, uppvärmning mm.

Kan behövas diskbänk, handfat, toalett, dusch, diskmaskin, tvättmaskin, spis, kyl och frys, köksskåp, garderober, luftvärmepump mm.

Vem gör allt jobbet?

Sett till att byggsatsen kostar 800 000 kr så kommer du snabbt upp i två miljoner utan att för den skull ha så mycket lyxigare än IKEA standard.

Men det är ju lugnt. Han kan ju både måla och lackera själv så dra av en hundring på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in