2022-05-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte
Kan någon ta och förklara detta. Varför ska folk alltid komma med en massa klagomål, jag fattar verkligen inte. Jag känner en del i min ålder som fått hjälp ifrån sina föräldrar, där dom gått in som en borg och hjälpt sina barn att skaffa bostad.

Jag kan inte komma överens om någonting med min egen farsa. Det är liksom alltid någonting. Jag är en simpel enkel person, kommer aldrig skaffa bostad som kostar 2 mille och uppåt. Funderar på att köpa något 70m2 minst från dessa företag nedan, här är mina frågor.

https://www.polhus.se/fritidshus

https://attefallshuset24.se/fritidsh...uga-50m%c2%b2/

1. Om jag köper tomt så kan jag väl bo permanent i ett fritidshus om det finns avtal för det?

2. Vad är nackdelen med dessa typer av hus? Förklara gärna. Måla och lacka kan jag, måste man göra det oftare, hur är det med skötseln? Hur länge håller dom?

3. Hur är det när det kommer till väderförhållanden? Blir det kallt på vintrarna även om jag laminerar och isolerar huset något?

4. Varför köper inte fler dessa typer av hus om dom är så billiga?

5. Säg att jag köper denna modellen https://www.polhus.se/fritidshus-carl-philip-p-4002 för 800 000:- Hur mycket skulle den kosta när företaget monterat och byggt färdigt allt, säg at tjag laminerar och ljudisolerar lite, hur mycket tror ni det landar på?

Tacksam om ni kan svara på frågorna i ordning

//Blatte på bidrag.
Om du läser lite själv på poolhus sida så framhår det tydligt att det enda som ingår är en brädhög och lite fönster. Så räkna med 2-3 miljoner innan du är klar + tomt, avlopp, el och alla avgifter mm.
Citera
2022-05-01, 09:35
Medlem
Citat:
Kan någon ta och förklara detta. Varför ska folk alltid komma med en massa klagomål, jag fattar verkligen inte. Jag känner en del i min ålder som fått hjälp ifrån sina föräldrar, där dom gått in som en borg och hjälpt sina barn att skaffa bostad.

Jag kan inte komma överens om någonting med min egen farsa. Det är liksom alltid någonting. Jag är en simpel enkel person, kommer aldrig skaffa bostad som kostar 2 mille och uppåt. Funderar på att köpa något 70m2 minst från dessa företag nedan, här är mina frågor.

https://www.polhus.se/fritidshus

https://attefallshuset24.se/fritidsh...uga-50m%c2%b2/

1. Om jag köper tomt så kan jag väl bo permanent i ett fritidshus om det finns avtal för det?

2. Vad är nackdelen med dessa typer av hus? Förklara gärna. Måla och lacka kan jag, måste man göra det oftare, hur är det med skötseln? Hur länge håller dom?

3. Hur är det när det kommer till väderförhållanden? Blir det kallt på vintrarna även om jag laminerar och isolerar huset något?

4. Varför köper inte fler dessa typer av hus om dom är så billiga?

5. Säg att jag köper denna modellen https://www.polhus.se/fritidshus-carl-philip-p-4002 för 800 000:- Hur mycket skulle den kosta när företaget monterat och byggt färdigt allt, säg at tjag laminerar och ljudisolerar lite, hur mycket tror ni det landar på?

Tacksam om ni kan svara på frågorna i ordning

//Blatte på bidrag.

Dessa är ju alla kataloghus !! Tunna väggar dessutom. Hur ska du värma på vintern?
Citera
2022-05-01, 10:14
Medlem
Känns som TS har en väg att vandra innan det ska startas något husbygge! Du har mycket du behöver sätta dig in i innan du ska bygga något hus. Du kan ju börja och försöka få tag i en tomt. När du hittat något intressant kollar du med kommunen vad du faktiskt får bygga på tomten. SEN kan du börja fundera på vad som ska ställas på tomten. Börja i rätt ända så att säga. Sedan behöver du nog bekanta dig med vissa begrepp i branschen.... Från en som just nu bygger ett lösvirkeshus!
Citera
2022-05-01, 10:32
Medlem
Ts verkar inte riktigt förstå regelverket. Dom hustyper ts hänvisar till är sk bygglovsbefriad komplementbyggnad som bara får bara uppföras på en tomt där det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte uppföra någon bygglovsbefriad komplementbyggnad.
Citera
2022-05-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Ts verkar inte riktigt förstå regelverket. Dom hustyper ts hänvisar till är sk bygglovsbefriad komplementbyggnad som bara får bara uppföras på en tomt där det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte uppföra någon bygglovsbefriad komplementbyggnad.

Men det är inte "attefallshus" som TS avser, utan vanliga fritidshus på 50-80 kvm.
Citera
2022-05-01, 10:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ja finns finska timmerhus också, har ett sådant företag som jag känner till också.

Nej, inte direkt men man kan laminera och lägga till.

Om det inte är lösvirke vad är det då? Det är ju virke i alla fall, sen så monteras det ju ihop. Jag antar att det är lösvirke, folken hajar saken...
Nej. Om du ska ge dig på att bygga hus är det viktigt att du vet vad saker heter. Du kan inte säga precis tvärt om mot vad du menar och bara tänka "äh, folk hajjar ändå...".

(Det är samma med det där "laminera" som du skriver flera gånger, som ingen förstår vad du menar.)

Firmorna du länkar till säljer byggsatser. Du får alltså en sats med material som firman har plockat ihop åt dig, eller kan det även vara någon slags moduler som är hopspikade på fabrik.

När du bygger lösvirkeshus åker du till brädgårn och köper plank och reglar som du sedan själv sågar till och spikar ihop.
Citera
2022-05-01, 11:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ok. Så man måste isolera för vintern. Fiber måste finnas indeed, vatten, avlopp, el fiber och värme. Dom 5.

En tomt ska inte kosta mer 100 000 för mig.

Ska ta det med en byggfirma, så du menar att jag nödvändigtsvis inte behöver kontakta företagen ovan? Men det är ju dom som producerar virket.

Det finns visst badrum om du kollar bilderna -_- Det finns kök och badrum. Det ingår i modellerna.
Det där är illustrationer. De visar hur man kan fixa till sitt hus. Det är möbler och liknande med på bilderna också. De ingår inte heller. Titta på ritningen som finns. Huset är helt tomt invändigt. Eftersom kök och badrum är en väldigt stor del av byggkostnaderna så hade de varit väldigt tydliga med om de verkligen hade varit med.

Tänk också på att det inte är vatten eller avlopp draget i byggsatsen. Så det är väldigt svårt att ha ett kök och ett badrum installerat med den begränsningen.

Men om du verkligen undrar på detta - varför kontaktar du inte företaget och frågar dem? Forummedlemmarna ser exakt samma information som du kan se på hemsidan.

Ett annat tips är att posta en fråga på forumet byggahus.se i stället. Där kommer du att få mycket bättre svar än här.
Citera
2022-05-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det står fritidshus och då är de inte isolerade för en svensk vinter. Då huset kommer i byggsats så kan du nog inte göra så mycket mer än vad som står.
Till priset så ska du ha vatten, avlopp, el och kanske fiber indraget.
Du måste även köpa en tomt, kan kosta allt från 0kr -> massor beroende på storlek och läge.

Gillar du huset så ta med bilderna till en byggfirma och säg att du vill ha detta hus men vinterbonat, värme och allt så får du en offert på det.
Klart att det finns fritidshus som är isolerade för att klara vintern. Annars skulle det inte finnas fritidshus här uppe. TS får helt enkelt titta noggrant på specifikationen när det gäller isolering och fönster
Citera
2022-05-01, 11:29
Medlem
Lätt att förklara - såna hus är bara skiiiit.

Skulle jag ha fel?

Varför är inte riksdagshuset, NK, Stockholms Central, Grand Hotel o Wennergren Center t ex
byggda av lösvirke???
Citera
2022-05-01, 12:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Klart att det finns fritidshus som är isolerade för att klara vintern. Annars skulle det inte finnas fritidshus här uppe. TS får helt enkelt titta noggrant på specifikationen när det gäller isolering och fönster

Klart det finns men just det huset som TS plockat fram var just byggt som fritidshus och då brukar det betyda att det inte är vinterbonat.
Köper man dessutom en byggsats så brukar det vara svårt att ändra något då lite av affärsidén är att visa ett billigt hus just för att det är serietillverkat.
Enklare att bygga 10 lika hus än 10 st som är helt olika varje gång. Gäller inte bara hus utan det mesta.
Citera
2022-05-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart det finns men just det huset som TS plockat fram var just byggt som fritidshus och då brukar det betyda att det inte är vinterbonat.
Köper man dessutom en byggsats så brukar det vara svårt att ändra något då lite av affärsidén är att visa ett billigt hus just för att det är serietillverkat.
Enklare att bygga 10 lika hus än 10 st som är helt olika varje gång. Gäller inte bara hus utan det mesta.
Läste länken TS skickade med, det var oisolerade hus så det kommer att tillkomma merkostnader för isolering och troligen bättre fönster
Citera
2022-05-01, 14:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Lätt att förklara - såna hus är bara skiiiit.

Skulle jag ha fel?

Varför är inte riksdagshuset, NK, Stockholms Central, Grand Hotel o Wennergren Center t ex
byggda av lösvirke???
De husen som du räknar upp är verkligen byggda i lösvirke. (Sen att de har stommar av sten och betong är en annan sak. Principen att bygga heter fortfarande "lösvirke".)

Det finns inga byggsatser att köpa för att bygga Stockholms Central.

Däremot är de hus som TS länkar till INTE lösvirkeshus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in