Detta som beskrivs här är egentligen inte bara ett problem i just PU-USA om Trump, utan något som genomsyrar nästan alla utrikespolitiska trådar och även i Rysslands invasion. Det är ofta väldigt polariserade diskussioner med två lag som egentligen bara vill krossa motståndarna, inte diskutera. Och många av användarna brinner ibland lite väl mycket för sin sida.
I vissa frågor kan jag förstå det, t.ex när det handlar om väpnade konflikter mellan två länder där en del användare kanske har släkt och vänner som riskerar livet. Men i andra diskussioner är det ibland svårare att förstå det extrema engagemanget från en del användare.
Men det har tyvärr också ofta medfört att de som inte har samma extrema fascination för frågan ofta lämnar trådarna, vilket medför att det med tiden ofta blir två små gäng som krigar mot varandra dag ut och dag in i åratal och ingen annan orkar med att läsa eller än mindre delta i eländet.
Så det är ju inte direkt så inbjudande för andra som bara vill posta något ibland eller ställa en försiktig fråga om man inte tillhör den lilla grupp som verkligen satt sig in i alla detaljer om t.ex. Hunter Bidens laptop (vilket ju de flesta människor inte har).
Ytterligare ett problem är att en del användare försöker vinna diskussionerna genom att värka ut nya trådstarter om allt de öht kan för att i trådstarterna hoppas kunna få möjlighet att själva brodera ut allt de tycker och tänker och därmed sätta agendan. Inte presentera en fråga de ärligt undrar vad andra tycker om, vilket förstås är tanken med en trådstart. Från ett modd-perspektiv skulle jag hävda att detta är en stor del av problemet. Vi moddar ska försöka hjälpa trådstartarna att få diskutera en fråga de finner intressant. Så med sådana trådstarter blir det också ofta tyvärr väldigt svårt för oss att göra så mycket åt en del trådar.
Vi har försökt skapa några samlingstrådar i en förhoppning att bromsa detta, t.ex.
(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump vilket nog åtminstone i viss mån hjälpt.
Vi moddar har ju egentligen bara till uppgift att se till att regelverket följs, inte att forumen ska vara trevliga eller diskussionerna givande etc men vi önskar ju ändå att PU-USA skulle vara annorlunda. För två år seda skapade en tråd om det, ni har säkert sett den:
(FB) Hur gör vi Politik:USA bättre? och
(FB) Uppdatering efter tråden "Hur gör vi Politik:USA bättre?"
Jag vet inte om det hjälpte så mycket. Till största del tycker jag egentligen det beror på användarna hur ett forum utvecklas, men har ni något konkret förslag på något vi moddar kan göra? (Jag gissar att ett av svaren kommer vara att dela ut fler varningar och avstängningar, men de som föreslår det glömmer ofta bort att det då även sannolikt kommer drabba dem själva, så är det i så fall något ni är lika positiva till?)