Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nej, inte alls, tRump är verkligen unik i sin kombination av total idioti, oändlig energi, och fanatiska följare och medberoende.
Ja, Trump är unik. Precis som alla andra. "Total idiot"i och "fanatiska följare" är beskrivningar som ofta använts om både Biden och Obama och Bush och förmodligen de flesta amerikanska presidenter åtminstone de senaste 60-70 åren, från personer som inte gillade dem och deras politik. Och ingen ifrågasätter din rätt till din personliga uppfattning. Det jag efterfrågar är ett debattklimat med regler som efterföljs och mer aktiv moderering. Jag tycker det är synd att forumet för ett så intressant ämne som amerikansk förstörs av ett fåtal individer.
Sedan har jag kanske inga enkla och självklara lösningar på problemet. Mina önskemål som jag tror jag har framfört förut har säkert sina brister de med, eller kanske inte ens är tekniskt genomförbara. Exempelvis:
1. Ingen trådstart tillåts utan att någon moderator godkänner inlägget. Väldigt mycket av trådstarterna är sådant som redan täcks in av befintliga trådar, eller bara är en användares sätt att ventilera utan något egentligt diskussionsunderlag.
2. Gräns för antal inlägg per användare per dag. På ett forum med 1,7 miljoner användare känns det inte rimligt att vi idag har en användare som ensam står för närmare hälften av alla inlägg i USA-forumet.
3. Gräns för antal trådstarter per dag/vecka/månad/år. Vi har några troll som satt i system att starta minst en tråd om dagen med snarlikt innehåll för att sedan inte skriva något mer i tråden.
Jag inser såklart att en del av detta skulle innebära väldigt mycket extra jobb för moderatorer. En del kräver förmodligen någon form av AI för att automatisera processen. Och en del strider kanske till viss del mot principen om en fri och öppen debatt.
En annan variant är att man till exempel gör ett underforum som handlar enbart om Trump. Det skulle kunna vara ett i princip omodererat forum där allt är tillåtet och där man inte gör någon åtskillnad på exempelvis konspirationsteorier eller skvaller eller politiska diskussioner.
Sedan, om man nu ska ägna sig åt lite mer önsketänkande, så skulle jag gärna se någon form av elit-variant till underforum under Politik:USA som på sätt och vis är motsatsen till TDS-forumet jag precis nämnde. Ett forum där man (kanske med hjälp av AI) har striktare regler än normalt för vad som tillåts. Ett forum där man mer resonerar snarare än argumenterar, och kanske om delvis andra ämnen än vad som idag dominerar forumet.
Om jag idag skulle starta en tråd om exempelvis frågan om delstaters självbestämmande i relation till den federala regeringen, eller om det sjunde tillägget till konstitutionen, eller om USA:s åttonde president Martin Van Buren, så vet jag redan att tråden på grund av ointresse inom några timmar skulle förpassas till sidan 3 eller 4 i Politik:USA, alternativt att den skulle översvämmas av inlägg om Trump utan någon som helst koppling till trådstarten. Visst, det kanske är ett jag-problem, bara för att jag tycker något är intressant så har förstås ingen annan skyldighet att dela mitt intresse.
Vad tycker du själv? Upplever du att Politik:USA i dagsläget är ett konstruktivt och välfungerande forum med en stor bredd av ämnen och där många olika idéer och perspektiv möts? Och då menar jag inte att det bara är ert fel på vänsterkanten, finns många åt högerhållet, mig själv inräknad, som också är en del av problemet.