2022-05-02, 06:58
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
'

Vänta lite nu, hur förklarar du detta? Vi blockerar ryska Kol tåg i Finland. Och ryska oljetankers i norge och andra länder samt bedriver hårda kampanjer att sluta importera Rysk olja och Gas. Kampanjer riktade mot företag som sen drar sig ur. Hur gynnar detta Ryssland?

Klarar du inte av att tänka längre än första led? Ryssland skiter väl fullständigt i om era och alla andra miljöorganisationer stör någon supply chain i mikroformat. Som att det gör någon skillnad..

Att däremot få tex Tyskland att lägga ner kärnkraft, en energikälla.med NOLL utsläpp för att sedan köpa rysk gas? Är ni så naiva så ni inte ser vilka ni egentligen jobbar för?
Citera
2022-05-02, 07:30
Medlem
Tips: kolla Seasparancy. Där har ni något att, jobba på! Bilarnas påverkan på miljön, är bokstavligen en piss i atlanten. Bl.a Kineserna som skövlar havsbotten (som binder koldioxid) med sina trålare, få bort överfisket och miljöfrågan är löst. Den fixering av fordon, och höjning av skatt och utspädning av etanol(10% i bensin, 30% matolja i dieseln) som ökar förbrukningen av bränslet, eftersom det har en lägre verkningsgrad. Handlar om punktskatter, det finns enorma belopp i skatter på bränsle, alkohol och tobak.

Om regeringen menar allvar med miljöarbete, så kan de låta oss med diesel få tanka matolja för en 10'a/litern. En dieselmotor går på olja, bara den är ren. Jag har en dieselpickup 2021. Enligt biltillverkaren, försäljaren så får jag inga problem med garantier så länge oljan är ren. tex. McDonalds gör nog av med några liter olja per år, rena den och du har utmärkt bränsle. staten kan inte dra in de belopp på något annat. Och alternativet elbil är intressant, då vi står inför en elbrist. hade vi använt kärnkraft hade det möjligen varit ett alternativ. Idag kan man använda det som förut skulle placeras låååångt ner i marken. Och flyget fattar jag inte riktigt heller, en jetmotor har 100% förbränning och avger inga avgaser, kompisen är pilot, och påläst. den jäveln fick gå i pension vid 55år. TRO INTE EN SEKUND PÅ MSC-MÄRKNINGEN PÅ FISK. Det är fiskeindustrin som står bakom den märkningen. Miljöorganisationerna jobbar inte ett skit med haven då de skulle tappa bidragsgivare om de sa som det är. ÄT INTE FISK! omega3 kommer från alger eller om det var sjögräs som fiskarna äter. ODLAD FISK ÄR IDIOTISKT. Att fånga fisk, processa den till mat åt den odlade fisken.

Vi är några som undersöker möjligheten att gå ihop ett gäng och köpa matolja i bulk, tankar är inga problem då en släkting säljer sånt.

Citat:
Politiker gör ju i stort sett ingenting för att tackla klimathotet.
Vi misslyckas med alla miljömål och utsläppen fortsätter att öka.

Civil olydnad har historiskt varit den taktik som fungerat just för att nå stor samhällsförändring.
Vår agenda vilar på forskning. IPCCs rapport är urvattnad och politiskt formulerad för att inte skapa panik. Vilket innebär att de är försiktiga. Men ser man på rapporten från 1990 har den fått fullträff i sin prediktion av medeltemperaturen.

Tror de flesta testat politik eller redan är engagerade. Men det är inte där förändring kommer ske. Politiker har 4 års perspektiv och klarar inte att tackla problem av den här magnituden.
Citera
2022-05-02, 07:40
Medlem
Citat:
Nja forskning på sociala rörelser visar att demonstrationer och påtryckningar på politiker osv har liten om ingen effekt. Det som fungerar är att störa status quo. Rubba vardagen. Det vi gör är essentiellt att skapa en liten kris i våran annars inrutade lyxiga västerländska vardag. Men vi måste bli tusentals. Och våran agenda måste vara en sån som majoriteten tyst samtycker med. Den bilden fick jag faktiskt när jag pratade med förbipasserande. De flesta var positiva. Några få aggressiva höger troll gjorde bort sig men annars bra stämning.

En mycket viktig bakgrund är ansvaret för den kris vi nu är i. De historiska utsläppen har ju byggt vårat välstånd. EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%. Det perspektivet ligger till grund för att vi måste ställa om här. Vi är rika och vi kan göra det. Men vi lever gulliga netflix indränkta liv som får oss att inte se den kris vi skapat. (trots att vi redan nu ser extremväder som årligen lamslår delar av Sverige). Därför behövs XR, för att få folk att vakna ur sina bubblor och kräva ansvar av politiker och storföretag. Att skuldbelägga individer är helt emot det vi står för.
Där har ni ju problemet. Miljöpartiet har knappt 4% nu. Så någon tyst majoritet lär ni inte jobba under.
Citera
2022-05-02, 07:59
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Lite småsköna fascist förslag det där. Det får stå för dig.

Men skämt åsido, En FN rapport menar att vi kan få uppemot 1 miljard klimatflyktingar redan 2050.
Detta borde få varenda Sverjevänn att bli miljömupp över natt.

Ja helt rätt. Arbetarklassen måste med. De som blir mest rövknullade av klimatkrisen(eliten).
XR UK jobbar mycket med detta. Och har fått delar av arbetarklassen att röra på sig.

Jag undrade helt ärligt vad vi ska göra med alla de människor från mellanöstern och Somalia som inte verkar bry sig om miljön öht eftersom det inte är så viktigt i deras kulturer. Men tack för de svaren jag fick.
Jag är mer och mer positivt inställd till er rörelse och vill engagera mig men som jag ser är det ett medelklass fenomen i Sverige. UK verkar ha lyckats bättre som du skrev. Men ni måste släppa in folk som är miljöintresserade som röstar på ex vis Sd
Citera
2022-05-02, 08:59
Medlem
Citat:
Vi demonstrerar inte, det fungerar inte. Vi sysslar med fredlig direkt aktion.

OM vi sopsorterar eller inte har liten betydelse.

Sverige missar 15 av 16 miljömål. Större hycklare får man leta efter på miljöfronten.
Jaha! Jag tänker att det måste få ta TID att stänga ner ett land. Har du ingen förståelse för det? Jag tycker vi i lilla Sverige gör det rätt bra. INGEN limmar fast sig på macken för att det är så svindyrt att tanka.....T EX!
Citera
2022-05-02, 10:11
Medlem
Wiens avatar
Citat:
Nu har 10 st visat att de inte kan läsa. Jag skriver historiska utsläpp. Vilket är fett relevant.
Det är väl snarast så att det du beskriver är så ologiskt att många tror att du råkat skriva fel:
Du skriver att ni gör detta för att ni vill förändra och att det är bråttom.
Samtidigt hävdar du att ni inte bryr er om vem som släpper ut mycket IDAG utan fokuserar på vem som gjorde det TIDIGARE.

En annan sak, bara ett tips i all välmening:
Du har satt i system att kalla alla de som sågar dina argument för "högertroll". Av bara farten har du satt detta epitet inte bara på några erkända vänsterskribenter utan även några i ytterkantsvänstern.
Med denna typ av argumentation skjuter du dig i foten. Du får inga sympatier, istället får du förakt.

Det är förstås oklart vad du vill uppnå med denna tråd, men misstanken väcks att du egentligen är stark motståndare till den grupp du påstår dig företräda och skriver inlägg här för att få dem än mer hatade och föraktade.

Med den argumentation du använder blir det bara färre som tror på dig och den organisation du påstår dig företräda.
Citera
2022-05-02, 10:36
Medlem
Jag läser det du skriver och måste säga att jag, som en person som du skulle kalla "klimatförnekare", får intrycket att vi har mycket mer gemensamt som människor och hur vi tolkar vår omgivning än vad som skulle synas på ytan.
Respekt till dig och jag säger detta utan någon form av sarkasm. Mitt inlägg kan verka raljerande på sättet jag skriver, men jag hoppas du tror mig när jag säger att jag inte försöker vara det.

Mina frågor:

1. Det fanns en snubbe som ställde 23 frågor till dig, kan du svara på dessa då jag finner det intressant. Inlägg nr 81 i tråden.

2. Du skriver mycket om att Sverige siffertrixar, likadant som att många bolag gör det också.
Har du tänkt på att om alla aktörer (nationer, företaget som genomför forskningsrapporter, "oberoende organisationer" som WEF, företag som pratar om klimatutsläpp) siffertrixar, så kan det likväl vara så att det är du som är lurad och inte alla andra? Hur kan du vara säker på att rapporter stämmer om den mesta informationen som forskningsrapporterna är baserade på är siffertrix?

3. Varje gång någon länkar något som motsäger det du skrivit drar du till med att folk inte kan läsa. Kan du vara helt säker att det är just alla dem som inte kan läsa, kan det inte vara så att det är du som inte kan läsa? (Inte att du tror till 99,9 % att du har rätt. Jag menade om du verkligen kan veta lika säkert som att solen kommer gå upp på morgonen imorgon, att det är du som tolkar informationen rätt och de som länkar motsägande tolkar fel).

4. Du skriver, om jag tolkar rätt, att historiskt så har vi i väst släppt ut mest och men nu så är det Kina. Är det inte lite för sent att fokusera på Väst just nu där klimatarbetet genomsyrar i princip alla industrier och företag? Borde man inte fokusera på dem som faktiskt släpper ut mest för tillfället? Det går ju liksom inte att backa det vi redan gjort, det man kan göra är att fokusera på de största "utsläppsbovarna".
(Och, jag förstår att du tycker det är för lite som görs i Väst. Men det är ändå mest av det som görs).

5. Varför gör ni inte livet surt för politiker istället? Varför blockar ni inte vardagen för partiledarna istället för vanligt folk?
Senast redigerad av Morgonsolen200 2022-05-02 kl. 11:07.
Citera
2022-05-02, 11:13
Medlem
Citat:
Hej vi brukar säga XR.

JA, detta eviga tjat om överbefolkning.
Nu upprepar jag mig här.

De rikaste 10% slukar upp 50% av de konsumtionsbaserade utsläppen. Väst sår för 75% av de historiska utsläppen. Plus att vi suger ut fattiga länder via globaliseringen.

Detta är viktigt. Ni vill att de som är minst ansvariga för klimatkrisen ska börja dö bort? Och den lilla rika eliten som använder upp alla resurser de ska få fri lejd?

För er info. Fattiga länder får ta den största smällen och dör redan nu pga klimatförändringarna.
Och ni klimatförnekare. Jag kommer inte stånga mig blodig med er här. Det är inget att debattera längre. Kom ut ur hash dimman och sniffa på verkligheten.
Ok, då skriver jag XR. Ditt svar är inte så begåvat och andas en hel del "sticka huvudet i sanden". Det du anser vara "evigt tjat" är nyckeln till detta svårlösta problem. Tyvärr har miljörörelsen agerat på detta undvikande viset sedan sjuttiotalet och vad har man åstadkommit, absolut ingenting. Visst har det tagits en hel del politiska beslut genom åren för att främja miljön men de har drivits fram av helt andra krafter än miljöaktivister.

Jag utser mig inte till expert på området men jag har jobbat i flera stora projekt både i Sverige och utomlands om resursfrågor och i dessa projekt har verkliga experter funnits. Forskare och spjutspetsar inom olika områden och om man lyssnar på dessa så är överbefolkning det stora miljö- och klimathotet för planeten. Det är roten till skövling, utrotning, förgiftning och resurskris.

Varför är då miljöaktivister så rädda för att se det verkliga problemet? Svaret är enkelt. Miljöaktivister har ofta, inte alltid, kopplingar till politisk vänster och vänstern är livrädda för att erkänna överbefolkning som det stora hotet mot vår jord för då måste de också jobba med det som möjliggör överbefolkning nämligen migration.

Jag tror inte att XR gör någon större skada med sina aktioner men det medför inte heller några förbättringar för miljön.
Citera
2022-05-02, 12:42
Medlem
Djungelvråls avatar
• Vad betyder klimaträttvisa?

• Om ni vill stärka demokratin, varför medborgarråd och inte direktdemokrati?

• Tror du verkligen att systemet går att reformera till något hållbart? Vore det inte bättre för er att börja bygga något alternativ, som är småskaligt och hållbart, typ livbåtar. Eller tror ni på det stora systemet men i en annan tappning?
Citera
2022-05-02, 13:43
Medlem
Vad tycker du om era konkurrenter i Greenpeace? Vad är den viktigaste skillnaden? Ni verkar fokusera på regeringar, dom även på företag.
Citera
2022-05-02, 14:03
Medlem
Exakt som morgonsolen säger, jag väntar också ivrigt på svar från dig. Tycker du duckar jobbiga frågor och svarar på enkla, lite tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Jag läser det du skriver och måste säga att jag, som en person som du skulle kalla "klimatförnekare", får intrycket att vi har mycket mer gemensamt som människor och hur vi tolkar vår omgivning än vad som skulle synas på ytan.
Respekt till dig och jag säger detta utan någon form av sarkasm. Mitt inlägg kan verka raljerande på sättet jag skriver, men jag hoppas du tror mig när jag säger att jag inte försöker vara det.

Mina frågor:

1. Det fanns en snubbe som ställde 23 frågor till dig, kan du svara på dessa då jag finner det intressant. Inlägg nr 81 i tråden.

2. Du skriver mycket om att Sverige siffertrixar, likadant som att många bolag gör det också.
Har du tänkt på att om alla aktörer (nationer, företaget som genomför forskningsrapporter, "oberoende organisationer" som WEF, företag som pratar om klimatutsläpp) siffertrixar, så kan det likväl vara så att det är du som är lurad och inte alla andra? Hur kan du vara säker på att rapporter stämmer om den mesta informationen som forskningsrapporterna är baserade på är siffertrix?

3. Varje gång någon länkar något som motsäger det du skrivit drar du till med att folk inte kan läsa. Kan du vara helt säker att det är just alla dem som inte kan läsa, kan det inte vara så att det är du som inte kan läsa? (Inte att du tror till 99,9 % att du har rätt. Jag menade om du verkligen kan veta lika säkert som att solen kommer gå upp på morgonen imorgon, att det är du som tolkar informationen rätt och de som länkar motsägande tolkar fel).

4. Du skriver, om jag tolkar rätt, att historiskt så har vi i väst släppt ut mest och men nu så är det Kina. Är det inte lite för sent att fokusera på Väst just nu där klimatarbetet genomsyrar i princip alla industrier och företag? Borde man inte fokusera på dem som faktiskt släpper ut mest för tillfället? Det går ju liksom inte att backa det vi redan gjort, det man kan göra är att fokusera på de största "utsläppsbovarna".
(Och, jag förstår att du tycker det är för lite som görs i Väst. Men det är ändå mest av det som görs).

5. Varför gör ni inte livet surt för politiker istället? Varför blockar ni inte vardagen för partiledarna istället för vanligt folk?
Citera
2022-05-02, 14:42
Medlem
bl1nks avatar
Tror ni att dessa aktivister kommer att bli lika ifrågasatta som ER?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-i-solleftea

Citat:
Aktivister har grävt ner bil mitt i vägen – demonstrerar mot vindkraftsbygget i Sollefteå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in