2022-04-26, 23:36
Medlem
Tack för svaren, ska kolla med facket imorgon. Brevet kom som en spark i magen då jag inte fått någon som helst notifikation om att min anställning skulle kunna avslutas. Och då det gäller, vilket arbetsgivaren vet, psykisk ohälsa med periodvisa inläggningar på sjukhus. På låst avdelning. Därav problem att vara nåbar på telefon.
Citera
2022-04-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, eftersom läkarintyget skickas till försäkringskassan vid långtidssjukskrivning, inte arbetsgivaren. Det är bara för de första 14 dagarna man kan behöva lämna läkarintyg för att få ersättning för dessa dagar hos arbetsgivaren. Lämnar man inget intyg så får man inte ersättning för denna period.

Under sjukskrivningstiden får arbetsgivaren inte säga upp den sjuke utan att först kontakta facket så den person som berörs bör kontakta facket i första hand. Det finns inget krav på att den sjuke skall vara nåbar per telefon under sjukskrivningstiden.

För att facket ska blandas in så måste de ha kollektivavtal. Och under en sjukskrivning så får arbetsgivaren säga upp en om det gått mer än 365 dagar.
Citera
2022-04-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
En fråga till er som kan lagstiftningen: en person som är fast anställd har varit sjukskriven en längre tid och får ett brev hem som säger "Då vi inte nått dig på telefon samt du har inte lämnat in ditt läkarintyg har din anställning upphört". Brevet har inte föregåtts av någon varning eller påminnelse om att lämna in det bortglömda läkarintyget. Det står inte "uppsagd" eller "avskedad" utan "din anställning har upphört". Ingen angivelse om sista dag för anställningen, eller frågan om uppsägningstid. Kan en arbetsgivare göra så?

Ja, faktiskt. Så som jag tolkar det. En grundprincip är att arbetsgivaren har rätt att göra sig av med personal. Men gör man det på ett klumpigt sätt kan det komma att kosta. Men när han betalt vad det kostar så är det som arbetsgivaren beslutat.

I ett läge som detta så kontaktar man facket man är med i, annars får du driva frågan på egen hand...
Citera
2022-04-27, 07:03
Medlem
immenhusens avatar
En viktig detalj som TS inte har nämnt; hur såg anställningsformen ut samt var han eller hon fast anställd, eller under en (i dag nästintill kutym) provanställning om sex månader?

/AI
Citera
2022-04-27, 07:20
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
En fråga till er som kan lagstiftningen: en person som är fast anställd har varit sjukskriven en längre tid och får ett brev hem som säger "Då vi inte nått dig på telefon samt du har inte lämnat in ditt läkarintyg har din anställning upphört". Brevet har inte föregåtts av någon varning eller påminnelse om att lämna in det bortglömda läkarintyget. Det står inte "uppsagd" eller "avskedad" utan "din anställning har upphört". Ingen angivelse om sista dag för anställningen, eller frågan om uppsägningstid. Kan en arbetsgivare göra så?

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
En viktig detalj som TS inte har nämnt; hur såg anställningsformen ut samt var han eller hon fast anställd, eller under en (i dag nästintill kutym) provanställning om sex månader?

/AI

Det framgår i första meningen i trådstarten att det rör sig om fast anställning.
Citera
2022-04-27, 07:29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Det framgår i första meningen i trådstarten att det rör sig om fast anställning.

Sant, men det hade varit bra med ett förtydligande då min erfarenhet säger mig att många i dag, konstigt nog, tenderar att blanda ihop fast anställning med anställning på heltid.

/AI
Citera
2022-04-27, 08:02
Medlem
Vet av egen erfarenhet att man inte är skyddad som fast anställd. Vill företaget göra sig av med personal hittar de alltid skäl att göra det. Facket är oftast köpta av arbetsgivaren. De får ofta högre lön och finare tjänst om de inte går emot företaget. Har själv suttit med på möten och sett fackliga representanter sitta knäpp tysta medan man själv fick försvara sig men vem kan försvara sig mot stora företag. I mitt fall blev jag av med ett fast jobb pga att företaget gick emot föräldraledighetslagen. Jag vabbade ett barn med svår sjukdom och företaget gjorde sig av med mig.
Citera
2022-04-27, 08:14
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
En anställning "upphör" inte bara sådär. En uppsägning ska vara skriftlig från arbetsgivarens sida. Den ska också vara sakligt grundad. Det är svårt att på den lilla infon du ger, bedöma om det finns saklig grund för uppsägning (av personliga skäl), men jag tänker att om de gått den rätta vägen så hade de skickat uppsägningen till dig via rekommenderat brev med mottagningskvitto. Som jag ser det så har du inte fått en skriftlig uppsägning och därmed är du fortfarande anställd.

Jag vet inte varför du vägrar svara i telefon? Men mitt förslag är att du kontaktar din arbetsgivare så fort du kan för att reda ut detta. Påtala att du inte fått någon skriftlig uppsägning med en sakligt grundad motivering. Är du med i facket kan du få hjälp därifrån. Men din arbetsgivare verkar ha bestämt sig för att bli av med dig och min gissning är att de lyckas till slut om de verkligen går in för det.
Om man inte håller sin del av anställningsavtalet så upphör förstås anställningen.

En uppsägning rekommenderas vara skriftlig, men behöver inte vara det för att vara giltig. Det är endast pro forma och har inte någon betydelse för TS.

Självklart förlorar man sitt jobb om man inte går till jobbet och inte har en giltig sjukskrivning. Något annat vore förstås helt knäppt.
Citera
2022-04-27, 08:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag känner en som fick depression. Han låg bara hemma utan att gå till arbetet, utan att sjukanmäla, utan att betala några räkningar.
Det gick så långt att elbolaget kom för att stänga av strömmen i huset och då hade de soc med sig (nya regler säger att de skall ha det sociala med sig när de stänger av ström för folk).
Det blev vändpunkten och en lång väg tillbaka. Jobbet som han vart uppsagd från fick han tillbaka så småningom med fackets hjälp då man kan inte sparka någon för att de blir sjuka.

Jag vet inte om det är relevant för ts.
Citera
2022-04-27, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag känner en som fick depression. Han låg bara hemma utan att gå till arbetet, utan att sjukanmäla, utan att betala några räkningar.
Det gick så långt att elbolaget kom för att stänga av strömmen i huset och då hade de soc med sig (nya regler säger att de skall ha det sociala med sig när de stänger av ström för folk).
Det blev vändpunkten och en lång väg tillbaka. Jobbet som han vart uppsagd från fick han tillbaka så småningom med fackets hjälp då man kan inte sparka någon för att de blir sjuka.

Jag vet inte om det är relevant för ts.

Tack, det här handlar också om depression. Sjukanmälan har gjorts, arbetsgivaren har varit väl informerade om situationen och att det i perioder handlat om inläggning på psyket. Så visst, det har säkert periodvis varit svårt att komma i kontakt med mig, men de har exempelvis inte skickat något brev förrän det här. Och jag har varit sjukskriven av läkare hela tiden, vilket arbetsgivaren informerats om, bara inte orkat ta itu med att få in det där första intyget när jag i långa perioder varit närmast apatisk.

Och till en del tidigare i tråden: det rör sig om en traditionell fast anställning och inget annat. Ingen inhyrd konsult, provanställning, bemanningsbolagssituation eller sånt.

Efter en del letande på nätet hittade jag det här, där paragraf 7-10 helt motsäger en del tidigare påståenden i tråden vad gäller HUR en uppsägning ska genomföras:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...dd_sfs-1982-80

Brevet ifråga ramlade in i brevlådan som vilket brev som helst, det skickades inte som REK.
Senast redigerad av fiesp 2022-04-27 kl. 09:20.
Citera
2022-04-27, 09:25
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, eftersom läkarintyget skickas till försäkringskassan vid långtidssjukskrivning, inte arbetsgivaren. Det är bara för de första 14 dagarna man kan behöva lämna läkarintyg för att få ersättning för dessa dagar hos arbetsgivaren. Lämnar man inget intyg så får man inte ersättning för denna period.

Under sjukskrivningstiden får arbetsgivaren inte säga upp den sjuke utan att först kontakta facket så den person som berörs bör kontakta facket i första hand. Det finns inget krav på att den sjuke skall vara nåbar per telefon under sjukskrivningstiden.
Gäller även detta vid vikariat? Du får en långvarig sjukskrivning som sträcker sig över vikariat tiden, får dom säga upp dig då?
Citera
2022-04-27, 09:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tack, det här handlar också om depression. Sjukanmälan har gjorts, arbetsgivaren har varit väl informerade om situationen och att det i perioder handlat om inläggning på psyket. Så visst, det har säkert periodvis varit svårt att komma i kontakt med mig, men de har exempelvis inte skickat något brev förrän det här. Och jag har varit sjukskriven av läkare hela tiden, vilket arbetsgivaren informerats om, bara inte orkat ta itu med att få in det där första intyget när jag i långa perioder varit närmast apatisk.

Och till en del tidigare i tråden: det rör sig om en traditionell fast anställning och inget annat. Ingen inhyrd konsult, provanställning, bemanningsbolagssituation eller sånt.

Efter en del letande på nätet hittade jag det här, där paragraf 7-10 helt motsäger en del tidigare påståenden i tråden vad gäller HUR en uppsägning ska genomföras:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...dd_sfs-1982-80

Brevet ifråga ramlade in i brevlådan som vilket brev som helst, det skickades inte som REK.

De har ju skyldighet att göra en utredning huruvida det går för dig att arbeta med anpassningar etc. Förslagsvis med samverkan av fackförbund och företagshälsovård, HR. Menar du att du varit sjuk (hur länge btw), inte haft någon kontakt alls med dem och att du nu får en uppsägning?

Någon annan skrev att sjukintyg efter längre tids sjukskrivning bara går till FK det stämmer inte. FK får ju intyget för att kunna betala ersättning, men din arbetsgivare behöver också få se det (även om du får lov att dölja den biten där det står anledning om du vill så). Har du varit hemma från jobb en längre tid utan att lämna intyg eller förklara dig (om du nu inte heller svarar i telefon) så är det ju ogiltig frånvaro som är grund för uppsägning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in