Citat:
Ursprungligen postat av
fiesp
En fråga till er som kan lagstiftningen: en person som är fast anställd har varit sjukskriven en längre tid och får ett brev hem som säger "Då vi inte nått dig på telefon samt du har inte lämnat in ditt läkarintyg har din anställning upphört". Brevet har inte föregåtts av någon varning eller påminnelse om att lämna in det bortglömda läkarintyget. Det står inte "uppsagd" eller "avskedad" utan "din anställning har upphört". Ingen angivelse om sista dag för anställningen, eller frågan om uppsägningstid. Kan en arbetsgivare göra så?
En anställning "upphör" inte bara sådär. En uppsägning ska vara skriftlig från arbetsgivarens sida. Den ska också vara sakligt grundad. Det är svårt att på den lilla infon du ger, bedöma om det finns saklig grund för uppsägning (av personliga skäl), men jag tänker att om de gått den rätta vägen så hade de skickat uppsägningen till dig via rekommenderat brev med mottagningskvitto. Som jag ser det så har du inte fått en skriftlig uppsägning och därmed är du fortfarande anställd.
Jag vet inte varför du vägrar svara i telefon? Men mitt förslag är att du kontaktar din arbetsgivare så fort du kan för att reda ut detta. Påtala att du inte fått någon skriftlig uppsägning med en sakligt grundad motivering. Är du med i facket kan du få hjälp därifrån. Men din arbetsgivare verkar ha bestämt sig för att bli av med dig och min gissning är att de lyckas till slut om de verkligen går in för det.