Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, i alla fall en någorlunda berättigad fråga. Det finns förvisso en tjattråd med detta som följetång, och respektive användare borde hålla frågan i den: (FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

Om Du nödvändigtvis måste tjata om detta igen, trots att jag redan förklarat under flera år, så låt oss göra detta i därför avsedd tråd - se ovan.

Äldre är åtminstone klokare än yngre i det att de i betydligt lägre grad röstar på dumskallepartier som M, V och C. I övrigt fördelar sig nog den politiska dumheten tämligen lika över åldrarna.

Nu är ju just abortfrågan ett närmast övertydligt exempel på just konservativ empatilöshet, vilket är vad TS alltså handlar om.

Och att det blir tjatigt har att göra med att du inte har svar och ständigt väjer undan så fort jag mutat in dig i detta hörn.
För nej du har inte alls förklarat varför mäns ansvarslöshet gällande sex, ska "belönas" av samhället medan kvinnors ska "straffas".
Och du har heller inte förklarat varför ett samhälle med alla de tekniska och vetenskapliga möjligheter vi har idag, ska ägna sig åt denna grava empatilöshet, ren dumhet och hat kontra just kvinnor.

Men jag lägger gärna ner debatten.
Citera
2022-05-15, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu är ju just abortfrågan ett närmast övertydligt exempel på just konservativ empatilöshet, vilket är vad TS alltså handlar om.

Och att det blir tjatigt har att göra med att du inte har svar och ständigt väjer undan så fort jag mutat in dig i detta hörn.
För nej du har inte alls förklarat varför mäns ansvarslöshet gällande sex, ska "belönas" av samhället medan kvinnors ska "straffas".
Och du har heller inte förklarat varför ett samhälle med alla de tekniska och vetenskapliga möjligheter vi har idag, ska ägna sig åt denna grava empatilöshet, ren dumhet och hat kontra just kvinnor.

Konservativa prioriterar sin empati och omtänksamhet till de som inte har några val och inte kan ta ansvara för sig själv, vilket myndiga kvinnor mycket väl kan. Det ofödda livet kan inte. Ni i vänstern prioriterar de som har förmåga och möjligheter att ta ansvar, och Ni struntar i de liv som inte har val och förmåga. Det är detta jag förklarat för Dig länge, men jag kan inte göra så att Du begriper denna avgörande skillnad.

Citat:
Men jag lägger gärna ner debatten.

Det behöver Du inte, men den kan ske i en bättre lämpad tråd.
Citera
2022-05-15, 23:06
Medlem
eftersom det inte ger några kommande resultat att sitta där och bara tänka på sätt att må dåligt för andra hela tiden.
Senast redigerad av ForumsHack 2022-05-15 kl. 23:17.
Citera
2022-05-15, 23:09
Medlem
Citat:
Konservativa prioriterar sin empati och omtänksamhet till de som inte har några val och inte kan ta ansvara för sig själv, vilket myndiga kvinnor mycket väl kan. Det ofödda livet kan inte. Ni i vänstern prioriterar de som har förmåga och möjligheter att ta ansvar, och Ni struntar i de liv som inte har val och förmåga. Det är detta jag förklarat för Dig länge, men jag kan inte göra så att Du begriper denna avgörande skillnad.

Det behöver Du inte, men den kan ske i en bättre lämpad tråd.

Du menar män? De som du alltså anser är för oansvariga för att klara ta ansvar för barn.

Nä precis, ett ännu ej existerande framtida människa kan inte göra några val, kan inte känna, tänka, eller ens veta om att det ev. kommer att existera eller existerar i form av en cellklump på delning.

Så ja jag prioriterar självklart de som är livet, och kan tänka, känna och vara medvetna som sin existens.
oavsett om de är män eller kvinnor ska de ha rätt att bestämma över sina egna liv och inte tvingas till något de inte kan.
Citera
2022-05-15, 23:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du menar män? De som du alltså anser är för oansvariga för att klara ta ansvar för barn.

Nä precis, ett ännu ej existerande framtida människa kan inte göra några val, kan inte känna, tänka, eller ens veta om att det ev. kommer att existera eller existerar i form av en cellklump på delning.

Så ja jag prioriterar självklart de som är livet, och kan tänka, känna och vara medvetna som sin existens.
oavsett om de är män eller kvinnor ska de ha rätt att bestämma över sina egna liv och inte tvingas till något de inte kan.

Jag tror att detta tydligt visar på skillnaden på konservativa och vänstern. Vi konservativa har ett mer idealistiskt synsätt, medan Ni i vänstern är materialister och förlorar därmed de värden som inte går att ta på här och nu. Det är därför Ni inte heller inser värdet av traditioner, andlighet, estetik, tidlöshet med mycket mera. Ni ägnar därför mycket av Er humanitära omsorg till förövare och människor som borde kunna bra mer ansvar, och hyllar också offerrollen på ett märkligt vis, men missar helt sådant som inte passar in i Era egna intressen och sådant som inte syns med ögonen.
Citera
2022-05-16, 08:58
Medlem
Citat:
Jag tror att detta tydligt visar på skillnaden på konservativa och vänstern. Vi konservativa har ett mer idealistiskt synsätt, medan Ni i vänstern är materialister och förlorar därmed de värden som inte går att ta på här och nu. Det är därför Ni inte heller inser värdet av traditioner, andlighet, estetik, tidlöshet med mycket mera. Ni ägnar därför mycket av Er humanitära omsorg till förövare och människor som borde kunna bra mer ansvar, och hyllar också offerrollen på ett märkligt vis, men missar helt sådant som inte passar in i Era egna intressen och sådant som inte syns med ögonen.

Tycker mer det är din sort som "förlorar värden" ex nu kvinnors verkligheter.

Abortförbud är ett enda långt ignorerande av verkligheten. Hela dess grundförutsättning utgörs av empatilöshet med andra.

Just därför som abortförbudsivrare mest är män samt äldre kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2022-05-16 kl. 09:00.
Citera
2022-05-16, 09:26
Medlem
Citat:
Tycker mer det är din sort som "förlorar värden" ex nu kvinnors verkligheter.

Abortförbud är ett enda långt ignorerande av verkligheten. Hela dess grundförutsättning utgörs av empatilöshet med andra.

Just därför som abortförbudsivrare mest är män samt äldre kvinnor.

Vi hamnar i abort trots allt, men ny frågeställning runt den: hur kan du se abort som en empatisk handling?
Citera
2022-05-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi hamnar i abort trots allt, men ny frågeställning runt den: hur kan du se abort som en empatisk handling?

Det är den bästa lösningen på en ohållbar situation som ger absolut bäst konsekvenser för flest möjliga parter. Och den besparar faktiskt levande liv onödigt lidande. Empatin är uppenbar.
Citera
2022-05-16, 10:20
Medlem
Citat:
Det är den bästa lösningen på en ohållbar situation som ger absolut bäst konsekvenser för flest möjliga parter.

Det är inte riktigt samma sak.

En abort är rimligen ett misslyckande då den är drabbande på någon eller något.

Det är svårt för mig att avgöra om en situation är ohållbar för en annan människa, men det finns onekligen skäl till abort som är mer rimliga än andra. Det finns direkt egoistiska skäl till abort vill jag hävda, det är säkert ovanligt, men ändå. En serieabortör som bara vill på party i Grekland och som därför inte kan vara gravid "just nu" är ju en människa jag ser ner på.

Den empatiska politiken är väl rimligen den som försöker begränsa behovet för abort på de sätt som står till buds?
Citera
2022-05-16, 10:44
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt samma sak.

En abort är rimligen ett misslyckande då den är drabbande på någon eller något.

Det är svårt för mig att avgöra om en situation är ohållbar för en annan människa, men det finns onekligen skäl till abort som är mer rimliga än andra. Det finns direkt egoistiska skäl till abort vill jag hävda, det är säkert ovanligt, men ändå. En serieabortör som bara vill på party i Grekland och som därför inte kan vara gravid "just nu" är ju en människa jag ser ner på.

Den empatiska politiken är väl rimligen den som försöker begränsa behovet för abort på de sätt som står till buds?
Jag orkar inte köra detta med en till debattör. Jag har malt detta tillräckligt med Uven.

ja ni män kan ju "begränsa behovet av abort" via att ex. kräva vettiga preventivmedel för just er och använda preventivmedel, och/ eller sluta försöka knulla allt som rör sig utan en tanke på konsekvenserna av sex.

Kan ju kanske vara en tanke.

För tycker nog kvinnor sköter sin del så bra som det går redan.

Så pucken är eran.
Senast redigerad av Merapi 2022-05-16 kl. 10:48.
Citera
2022-05-16, 10:53
Medlem
Citat:
Jag orkar inte köra detta med en till debattör. Jag har malt detta tillräckligt med Uven.

ja ni män kan ju "begränsa behovet av abort" via att ex. kräva vettiga preventivmedel för just er och använda preventivmedel, och/ eller sluta försöka knulla allt som rör sig utan en tanke på konsekvenserna av sex.

Kan ju kanske vara en tanke.

För tycker nog kvinnor sköter sin del så bra som det går redan.

Så pucken är eran.

Vi hamnar ju genast i frågan varför finska kvinnor gör det dubbelt så bra?
Citera
2022-05-16, 11:01
Medlem
Citat:
Vi hamnar ju genast i frågan varför finska kvinnor gör det dubbelt så bra?
Kanske är finska män som gör det "dubbelt så bra"

Hur skulle det vara om din hjärna klarade greppa faktan att mänsklig reproduktivt beror på 2 parter????

kanske dags...2022 inse den verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in