2022-04-24, 16:48
Medlem
Har nu haft fast arbete i några månader och har lyckats spara till kontantinsatsen till en bostad. Kommer själv inte bo i bostaden, eftersom jag arbetat digitalt och kan alltså hos mina föräldrar/i en mindre lägenhet på annan ort, osv. Den enda poängen med denna bostadsrätt/ägarlägenhet som jag ska köpa är investering (högst avkastning i kommande framtid).

Tänkte därav fråga er veteraner några frågor:

-Ägarlägenhet eller bostadsrätt? Har kikat runt och ägarlägenhet är helt klart färre i antal och betydligt dyrare sett till kvm. Dock vill jag hyra ut min bostad i andra och därav kanske det är värt att punga ut de extra pengarna? Sedan är jag och arbetar under längre period hos olika kunder och därmed kanske kan även bostadsföreningen (ifall jag köper bostad) bevilja andrahandsuthyrning?

-Geografi?Hur avgör jag vart i Stockholm priserna på bostaden kommer att öka mest? Om man sikter långsiktigt är det alltid bra att se vart de t.ex. byggs nya tunnelbanalinjer/andra kollektivtrafikspunkter. Men hur kan jag göra en någorlunda estimat av vart priserna kommer att stiga mest? Har varit förtjust i Solna men tror nog inte jag har en bra förklaring till varför det ur en investeringsperspektiv skulle vara en bra plats.

Bostadspris? Hur avgör jag om jag betalar ett "normalpris" och inte ett pris som har tillfälligt ökat pga. någon konstig mikro-/makrotrend? Vet att man kan kolla på Svensk Mäklarstatistik för att se vad bostadspriset tidigare har legat på tidigare, men finns det något annat sätt?

Övrigt? Något mer jag bör tänka på?

Tack
Citera
2022-04-24, 16:58
Medlem
Mokshas avatar
Vad får dig att tro att marknaden bara ska gå upp?

Börja läs: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Även höjd boränta: https://seb.se/media/boranteradet

Sedan tillkommer mäklarkostnad vid försäljning och skatt.

Vad blir ”vinsten” om/när räntan går upp till 5% ?

Vad blir vinsten om ens egna lån går upp till 5% och föreningens lån ökar till 5%… Ouch…

Håll koll på nyproduktion! Det sker massor just nu. Alla kan inte gå in i pyramidspelet. Högre vinster = fler behöver skuldsätta sig.

Ett hus i övriga Sverige för 500 K kanske har större potential att röra sig mot det dubbla? Tänk utanför boxen.
Senast redigerad av Moksha 2022-04-24 kl. 17:04.
Citera
2022-04-24, 17:44
Medlem
Lycka till att hitta förening som låter dig köpa lägenhet i syfte att hyra ut.
Citera
2022-04-24, 17:57
Medlem
maxatdunders avatar
Skit i vad alla på FB säger ang "bostadskrasch" och utgå efter statistik istället. Se bara alla slutpriser i ett område och se både trend och pris och utgå därefter.
Citera
2022-04-24, 19:07
Medlem
Köp ägarlägenhet.

Men var beredd på att du får vara lite jour åt din hyresgäst när denna har fått stopp i toaletten, fått vattenläcka eller vitvarorna har gått sönder.
Citera
2022-04-24, 21:43
Medlem
C0ws avatar
Köp på ritning och titta på områden som har en eller flera av egenskaper som

- populärt
- bra läge
- kommer expandera, t.ex. som med t-bana som du nämnde

Jag själv kommer snart ha pengar till att köpa bostad som är ämnad för uthyrning samt köpa & sälja och har kollat mycket på Solna, Barkarby, Älvsjö, Aspudden, Vega, Kvarnholmen mm.

Frågan är bara om man borde pausa planerna för tillfället i och med det här med ökade boräntor, levnadskostnader och sånt. Jag tror absolut inte på ett ras men stagnering och en tapp på 5-10% under den närmsta tiden är inte så orimligt alls.
Citera
2022-04-24, 23:20
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Ser många fallgropar här. Även om jag inte tror på bostadskrasch så är ökningen i storstäderna marginell. Sedan kan du skriva av BRF direkt, du kommer inte få lov att hyra ut hur länge som helst. Vad du istället gör är att du letar utanför storstan, men ändå i attraktiva lägen. Där köper du varken villa, bostadsrätt eller ägarlägenhet. Du köper ett mindre hyreshus istället. Med tanke på priserna i Stockholm lär du kunna få tag i något vettigt och utanför stadskärnan ger det faktiskt helt okej direktavkastning på hyra minus drift. Visst, lite mer jobb är det, men avkastningen är god och dessutom så finns det ett fint värde i fastigheten i sig. Jag har själv haft på min radar hyreshus med 4-9 lägenheter i lite mindre orter där husen ändå sålts fullt uthyrda för 2-8 miljoner med en avkastning driftnetto omkring 8-12 %.
Citera
2022-04-25, 00:15
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Ser många fallgropar här. Även om jag inte tror på bostadskrasch så är ökningen i storstäderna marginell. Sedan kan du skriva av BRF direkt, du kommer inte få lov att hyra ut hur länge som helst. Vad du istället gör är att du letar utanför storstan, men ändå i attraktiva lägen. Där köper du varken villa, bostadsrätt eller ägarlägenhet. Du köper ett mindre hyreshus istället. Med tanke på priserna i Stockholm lär du kunna få tag i något vettigt och utanför stadskärnan ger det faktiskt helt okej direktavkastning på hyra minus drift. Visst, lite mer jobb är det, men avkastningen är god och dessutom så finns det ett fint värde i fastigheten i sig. Jag har själv haft på min radar hyreshus med 4-9 lägenheter i lite mindre orter där husen ändå sålts fullt uthyrda för 2-8 miljoner med en avkastning driftnetto omkring 8-12 %.

Nja, håller inte riktigt med.

Nyproduktion i attraktiva områden runtom i Stockholm går det att tjäna väldigt bra på. Jag köpte på ritning för 3,3 och den värderas idag, ca 7 månader efter inflyttning, till 3,9-4 millar. Dessutom har 2 lägenheter (precis som min) i byggnaden sålts för just 3,9 och en för 4,15 millar så sent som förra månaden och i början på denna. Blir runt 500k i fickan efter mäklararvode och skatt. En kompis köpte tillsammans med sin pappa för drygt 1,5 år sen i syfte att sälja vidare för vinst. Den har hunnit öka runt 1 mille.

Man kommer visserligen få jiddra lite med föreningen men om man är villig att hålla bostaden i runt ett halvår så ska det vara lugnt. Man "bosätter" sig där i en månad och sen drar man till med att man ska bo utomlands med sin tjej eller att man ska iväg med jobbet och blir därför borta ett halvår och så är det ur vägen.

Alltså: Köp ----> låtsas bo där en månad ----> hyr ut i 4-5-6 månader ----> sälj ----> repeat. Det blir visserligen lite mer att göra än att helt enkelt köpa, hyra ut och låta skiten vara men lyckas man få runt 400k i fickan efter varje försäljning så är det lätt värt det. Dessutom har man bara utgifter den första månaden, efter det betalar den av sig själv och lite till. Gör denna process 2 gånger om året och du har 800k i fickan per år med minimalt jobb. Inte bara det, efter 2 försäljningar har man råd att ha igång 2 köp/sälj processer åt gången. Gör det 2 gånger och sen kan du ha igång 3 samtidigt. Om banken jiddrar så lånar man tillsammans med nån familjemedlem eller vän. Man kan även använda sitt boende som ett köp/sälj-objekt om man vill om man nu orkar flytta 1-2 gånger om året.

Detta tycker jag låter bättre än att vara ansvarig för ett helt hyreshus med allt vad det innebär, är lättare att styra hur mycket pengar man har investerat och låst i bostäderna åt gången och i stort sett 0 utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in