• 1
  • 2
2022-04-23, 23:05
Bannlyst
När man har ett dyrare cykelfordon, så öka risken att få den bli stulen. Blev under Påsken utsatt för ett stöld försök.

Har idag 2 st blocklås. Men vad finns mer för lås man kan använda? Jag skiter i om låset kostar någon tusenlapp, så bara, det ge ett bra skydd.

Din förslag? Gärna länkar.
Citera
2022-04-23, 23:20
Medlem
Nu kan jag inte så mycket om lås men jag tror att vill tjuvarna ha din cykel så kan dem ta den oavsett vilka lås du har. Det bästa receptet mot cykelstöld är att ha den sämsta cykeln du kan hitta.

Jag har tänkt länge på ifall det skulle vara möjligt att montera in en gps-sändare innanför metallen på cykeln. Det skulle nog kunna vara ett sätt att skydda din cykel på.
Citera
2022-04-23, 23:24
Medlem
tastass avatar
Ett högt klassat kättinglås att förankra cykeln med, nackdelen är att de väger en hel del vilket cyklister inte brukar vara så förtjusta i.
Citera
2022-04-24, 00:34
Medlem
Såg nåt test en gång i tiden som visade att skillnaden mellan olika lås egentligen vär tiden det tar att dyrka upp dem.

Jag har kört på taktiken att avskräcka/vara krånglig, dvs. Använda mig av 3 lås(ramlås, bygellås samt en fet kätting med lås som egentligen är till motorcykel). Har sedan jag började använda mig av detta blivit bestulen av 2st cykelväskor med innehåll samt en handfull lampor. Men själva cykeln har jag fått ha kvar, så det verkar funka.
Citera
2022-04-24, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
När man har ett dyrare cykelfordon, så öka risken att få den bli stulen. Blev under Påsken utsatt för ett stöld försök.
Antar att de inte lyckades, så då har du väl ett bra skydd.

Vad hände?
Citera
2022-04-24, 02:58
Medlem
Det jag tänker är att det ofta är svårt att låsa fast cykeln i något, så även om man har ett bra lås så kan någon släpa med sig den.
Citera
2022-04-24, 03:06
Medlem
killawifes avatar
Jag ser nästan varje dag svindyra cyklar fastlåsta med ett dyrt lås som går igenom framhjulet till cykelstället. Om en cykeltjuv vill sno den cykeln så tar det 10 sek att lossa framhjulet.
Vill man behålla en cykel så använder man antingen ett godkänt klass3 bygellås eller en klass 3 kätting med dylikt lås och låser fast cykeln i dess ram i en grov fast punkt. Ingen normal cykeltjuv ger sig på dessa lås då det tar för lång tid att forcera dom.
Citera
2022-04-24, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vill man behålla en cykel så använder man antingen ett godkänt klass3 bygellås eller en klass 3 kätting med dylikt lås och låser fast cykeln i dess ram i en grov fast punkt. Ingen normal cykeltjuv ger sig på dessa lås då det tar för lång tid att forcera dom.
Det är sällan man finner dessa fasta punkter utanför mataffären.
Citera
2022-04-24, 07:14
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Lyktstoplar finns nästan överallt.
Citera
2022-04-24, 08:35
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Trams, det finns alltid stolpar (trafik, lykt) och staket i närheten. Men oj du kanske måste gå 15-20 meter.
Citera
2022-04-24, 10:16
Medlem
idiamindadas avatar
Det finns inget. Ta in cykeln. Lämna den inte obevakad om du vill ha den kvar. Om du måste göra det så ha även en skräpcykel som inte blir stulen.
Citera
2022-04-24, 22:26
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Det brukar alltid finns nåt man kan kejda fast sin cykel i. Och om man inte kan hitta nåt så kanske man inte ska ha en cykel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in