• 1
  • 2
2022-04-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det brukar alltid finns nåt man kan kejda fast sin cykel i. Och om man inte kan hitta nåt så kanske man inte ska ha en cykel?
Inte utanför min ICA, och ändå har jag cykel.
Citera
2022-04-24, 22:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Inte utanför min ICA, och ändå har jag cykel.

I princip finns det alltid nåt och det är bara begränsat av hur lång kedja man behöver för att nå runt det. Hur stort är ICA-varuhuset?
Citera
2022-04-24, 22:33
Medlem
Citat:
I princip finns det alltid nåt och det är bara begränsat av hur lång kedja man behöver för att nå runt det. Hur stort är ICA-varuhuset?
Entrén är kanske fem meter. Naturligtvis kan jag låsa cykeln hemma eller halvvägs till butiken i någon lyktstolpe, men då försvinner vitsen med att ha en cykel.
Citera
2022-04-24, 22:38
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Entrén är kanske fem meter. Naturligtvis kan jag låsa cykeln hemma eller halvvägs till butiken i någon lyktstolpe, men då försvinner vitsen med att ha en cykel.

Alltså, jag har aldrig någonsin upplevt problemet som du har. Det finns alltid cykelställ, lyktstolpar, elstolpar, skjul eller en massa annat att kedja fast sin cykel vid. Men om det inte finns så är det tyvärr kört, din cykel kommer att bli snodd oavsett hur många lås du använder. Cykeltjuvar lyfter bara upp den och slänger in den i sin bil och sen kan man jobba ostört nånstans med att ta bort låsen.
Citera
2022-04-24, 22:49
Medlem
Vinkelslipen står inga lås emot, men ett lås som måste kapas på 2 ställen är att föredra.

https://www.youtube.com/watch?v=pywN558dJaU

Själv går jag emot mitt bättre vetande och använder Hiplok Lite , väldigt smidigt att ha med sig , varför betala dyra pengar för en lätt cykel och sedan ha ett lås som väger 3kg. Jag valde ett lås som är smidigt och godkänt ,det får räcka liksom.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2022-04-24 kl. 23:04.
Citera
2022-04-25, 15:13
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Alltså, jag har aldrig någonsin upplevt problemet som du har. Det finns alltid cykelställ, lyktstolpar, elstolpar, skjul eller en massa annat att kedja fast sin cykel vid. Men om det inte finns så är det tyvärr kört, din cykel kommer att bli snodd oavsett hur många lås du använder. Cykeltjuvar lyfter bara upp den och slänger in den i sin bil och sen kan man jobba ostört nånstans med att ta bort låsen.
Lol. du frågar hur stort ica han har och han svarar att entren är 5 meter.

Jag tror vi kan utgå ifrån att bristen på stolpar är inte problemet.
Citera
2022-05-01, 16:05
Medlem
Detta lås köpte jag -> https://www.stalhasten.se/shop/cykel...bordo-classic/

Funkar bra. Nackdelen är att det är lite tungt. Men jag känner mig bekväm att parkera cykeln i Stockholm city nattetid med detta lås.

Som någon skrev i tråden. Lås aldrig i hjulen. Tråckla låsen genom ramen. Blir det lite svårare i alla fall
Citera
2025-08-26, 16:54
Medlem
rex144s avatar
Den första sladdlösa vinkelslipen började säljas år 2017...

Det förändrade allt...

Idag kan man köpa en bra batteridriven vinkelslip för 1000kr

Det enda som kan skydda mot cykeltjuvar är att göra cykeln oattraktiv...
slipa bort lacken, måla om lite, låta ramen rosta, föråldra cykeln.

Det ska inte vara värt mödan för tjuven men har man ett attraktiv dyr cykel då hjälper inga lås.
Senast redigerad av rex144 2025-08-26 kl. 17:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in