• 1
  • 2
2022-04-23, 16:13
Medlem
Hej Flashback!

Jag har problem med min bil som är en:
Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BlueMotion från 2014

Min bil går ojämnt samt i lågvarv på tomgången (I gränsen på att motorn ska lägga av)
När jag kör bilen så är det dock ingen fara, problemet är bara att den känns lite hackig på högre växlar samt lite slöare än den brukade på att accelera.
Har också upptäckt att det skramlar lite när jag gasar på tomgången

Jag har en felkodsläsare från Biltema som kostar typ 1100kr och den ger mig felkoderna nedan:

P001600 Crankshaft position-Camshaft Position,Correlation Bank 1 Sensor A
P008800 Fuel Rail/sSystem Pressure - Too High

Jag felsökte även med något som kallas DTC (Tror jag?)
Och där kom även felkoden:

P2293 Fuel Pressure Regulator B Performance

Jag har googlat men har väldigt dålig koll på bilar och vet inte om detta är något jag kan laga själv? Kommer det bli dyrt på verkstad tror ni? Vad kan felet vara?
Senast redigerad av Mymrbling 2022-04-23 kl. 16:30.
Citera
2022-04-23, 16:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymrbling
Hej Flashback!

Min bil går ojämnt samt i lågvarv på tomgången (I gränsen på att motorn ska lägga av)
När jag kör bilen så är det dock ingen fara, problemet är bara att den känns lite hackig på högre växlar samt lite slöare än den brukade på att accelera.
Har också upptäckt att det skramlar lite när jag gasar på tomgången

Jag har en felkodsläsare från Biltema som kostar typ 1100kr och den ger mig felkoderna nedan:

P001600 Crankshaft position-Camshaft Position,Correlation Bank 1 Sensor A
P008800 Fuel Rail/sSystem Pressure - Too High

Jag felsökte även med något som kallas DTC (Tror jag?)
Och där kom även felkoden:

P2293 Fuel Pressure Regulator B Performance

Jag har googlat men har väldigt dålig koll på bilar och vet inte om detta är något jag kan laga själv? Kommer det bli dyrt på verkstad tror ni? Vad kan felet vara?
Vet du på ett ungefär vad för bil du har, eller ska vi gissa?

Jag gissar då på en bil från VAG med kass kamkedja.
Citera
2022-04-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vet du på ett ungefär vad för bil du har, eller ska vi gissa?

Jag gissar då på en bil från VAG med kass kamkedja.

Ursäkta, jag redigerade tråden.
Jag har en: Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BlueMotion från 2014 med kamkedja.
Citera
2022-04-23, 16:33
Medlem
Rasslet på tomgång och felkoden på kamaxelposition låter ju onekligen som ett kamkedjefel. Antingen tänjd kedja som blivit för lång eller en dålig spännare. Har du en VW TSI eller BMW 1/3/520d är det givet.

Edit: såg att du skrev att det var en VW TSI.

Kamkedjan far alltid på dem, ofta runt 10-12000 mil. Ha så kul och hoppas det täcks av garanti eller goodwill.
Citera
2022-04-23, 16:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursäkta, jag redigerade tråden.
Jag har en: Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BlueMotion från 2014 med kamkedja.
Ja men då så, case closed...
Citera
2022-04-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Rasslet på tomgång och felkoden på kamaxelposition låter ju onekligen som ett kamkedjefel. Antingen tänjd kedja som blivit för lång eller en dålig spännare. Har du en VW TSI eller BMW 1/3/520d är det givet.

Edit: såg att du skrev att det var en VW TSI.

Kamkedjan far alltid på dem, ofta runt 10-12000 mil. Ha så kul och hoppas det täcks av garanti eller goodwill.

Bilen har gått nånstans däremellan som du beskrev.... Vänta betyder detta att kamkedjan kommer gå sönder nu och att detta kommer bli väldigt dyrt? :O
Citera
2022-04-23, 17:00
Medlem
mattias_rs avatar
Problemet är att du har en TSI motor som har stora problem.

Riksförbundet M Sverige publicerade ett hemligt brev där Volkswagen Sverige uppmanade verkstäderna att byta genom goodwill, men att inte säga att det var fabriksgoodwill.

Tänkte själv köpa en passat med just denna motor men hittade så många som hade haft problem med just kamkedjan så jag köpte en annan bil.

Nu handlar det inte bara om VW utan det fanns flera biltillverkare som hade liknande problem.
Citera
2022-04-23, 17:06
Medlem
Det låter jätte illa.... Hmm, tänkte åka till verkstan på måndag. Jag är väldigt dålig när det gäller bilar och garantier samt försäkringar.... Bilen är från 2014 och är HELförsäkrad.

Vad kan jag förvänta mig på måndag? Kommer jag få stå för hela kamkedjebytet eller vad kan tänkas...
Citera
2022-04-23, 17:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det låter jätte illa.... Hmm, tänkte åka till verkstan på måndag. Jag är väldigt dålig när det gäller bilar och garantier samt försäkringar.... Bilen är från 2014 och är HELförsäkrad.

Vad kan jag förvänta mig på måndag? Kommer jag få stå för hela kamkedjebytet eller vad kan tänkas...
Du får kolla upp villkoren i din maskinskadeförsäkring, men gissningsvis har gränsen passerats.
Citera
2022-04-23, 17:43
Medlem
Hittade lite info på nätet:
Volkswagen maskinskade*försäkring

Försäkringen gäller för personbil och lätt lastbil som är högst 8 år gammal och som inte körts mer än 15 000 mil.

10 001-15 000 mil 8 000 kronor

Min har gått 11 000 mil.... Så verkar bli 8000kr i självrisk....
Citera
2022-04-23, 17:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har alltså en Volkswagen-försäkring och bilen har inte fyllt 8 år?
Citera
2022-04-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har alltså en Volkswagen-försäkring och bilen har inte fyllt 8 år?

De verkar som så. Det står att bilen får vara högst 8 år, vilket min är i nuläget då det är en 2014.. samt måste miltalen vara någonstans som dessa nedan:

Privatägd bil Självrisk
0-6 000 mil 3 000 kronor
6 001-10 000 mil 5 000 kronor
10 001-15 000 mil 8 000 kronor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem