2022-10-20, 20:59
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, just det ! Tack!

Nu håller vi tummarna!
Det blir förmodligen ett långt straff. Det kan vara fördel för skattebetalarna att han placeras i fängelse längre bort från Sverige där det är lite hårdare och inte trevligt och kostnad är halva priset.
Citera
2022-10-20, 21:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det skulle var intressant att få ta del av kvinnans resa från Afghanistan till Grekland där hon ska ha vistats en stund innan hon tog sig till Sverige. Var det en frivillig resa eller blev hon tvingad av sin familj?
Vilket öde hon mötte i Sverige.

Det verkar som att kvinnan har en inre styrka; dels att hon hade en tanke redan nere i hålet att hon måste överleva för att kunna sätta dit honom, men också att hon vågade och vågade delta i rättegången.
Hur hon hittade på sätt att distrhera sig under de svåra timmarna, genom att leka med sitt hår och sjunga (??).

Nu hoppas jag för hennes skull, att hon får den upprättelse hon så väl kämpat för och behöver för att läka.
Citera
2022-10-20, 21:27
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det verkar som att kvinnan har en inre styrka; dels att hon hade en tanke redan nere i hålet att hon måste överleva för att kunna sätta dit honom, men också att hon vågade och vågade delta i rättegången.
Hur hon hittade på sätt att distrhera sig under de svåra timmarna, genom att leka med sitt hår och sjunga (??).

Nu hoppas jag för hennes skull, att hon får den upprättelse hon så väl kämpat för och behöver för att läka.
Det är normalt att både kvinnor och män kämpar för att överleva. Överlevnadsinstinkt är störst.
Citera
2022-10-20, 21:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är normalt att både kvinnor och män kämpar för att överleva. Överlevnadsinstinkt är störst.

Ja, så kan det vara.
Men jag fastnade kanske mest på hennes ord om att hon skulle överleva för att sätta dit honom.
Det visar på lite mer än att bara försöka överleva.
Hon tog även sopor för att försöka värma sig (en del av kläderna hade ju blivit kvar på marken efter våldtäkten) och försökt få i sig vätska genom snön och vatten som rann längs väggarna. Det är väl sådant som man tänker att många skulle göra.

Jag ser en styrka i henne när hon lyckas trots smärtor, kyla och en enorm utsatthet, kunna trösta sig med tankar på att hon måste överleva för att han ska få sitt straff, leka med håret och sjunga.

Inte alla skulle heller våga delta i rättegången efter att allt hon har varit med om. Inte bara plågan, rädslan utan också förnedringen han utsatt henne för.

Bra att han får se att han inte lyckats bryta ner henne.

Han har förlorat mot denna starka kvinna. Jag hoppas att han känner det. Den förnedringen tål han inte!
Citera
2022-10-20, 22:13
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ja, så kan det vara.
Men jag fastnade kanske mest på hennes ord om att hon skulle överleva för att sätta dit honom.
Hon tog även sopor för att försöka värma sig (en del av kläderna hade ju blivit kvar på marken efter våldtäkten) och försökt få i sig vätska genom snön och vatten som rann längs väggarna. Det är väl sådant som man tänker att många skulle göra.

Jag ser en styrka i henne när hon lyckas trots smärtor, kyla och en enorm utsatthet, kunna trösta sig med tankar på att hon måste överleva för att han ska få sitt straff, leka med håret och sjunga.

Inte alla skulle heller våga delta i rättegången efter att allt hon har varit med om. Inte bara plågan, rädslan utan också förnedringen han utsatt henne för.

Han har förlorat mot denna starka kvinna. Jag hoppas att han känner det. Den förnedringen tål han inte!
Det är inget ordinärt att vilja få förövare straffad. Kvinnan vill överleva. Tanke på att GM skulle straffas kom nog senare. Hon satt inte i samma rum som GM under rättegången förövrigt.
Citera
2022-10-20, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är inget ordinärt att vilja få förövare straffad. Kvinnan vill överleva. Tanke på att GM skulle straffas kom nog senare. Hon satt inte i samma rum som GM under rättegången förövrigt.

"Kvinnan har berättat att hon ropade på hjälp och att hon hade inställningen att hon skulle överleva, att hon kände sig tvungen till det för att mannen inte skulle kunna få gå fri, sade hon i polisförhören."

https://www.dn.se/sverige/misstanks-for-att-ha-kastat-kvinna-i-gruvhal-efter-valdtakt-nu-borjar-rattegangen/

Visas inte ett vittne genom kameror så att rätten kan se henne, även om hon sitter i ett annat rum?
Citera
2022-10-20, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilken enorm "förnedring" för Gruvhålsafghanen.

Citat:
Ja, så kan det vara.

Ja Gruvhålsafghanen förlorade mot denna mycket starka kvinna. Tack vare hennes mod att överleva och vilja sätta dit honom så lyckades hon med detta. Vilken enorm "förnedring" och hat han måste känna gentemot henne. En kvinna, som är mindre värd enligt honom, har satt dit honom.
Citera
2022-10-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja Gruvhålsafghanen förlorade mot denna mycket starka kvinna. Tack vare hennes mod att överleva och vilja sätta dit honom så lyckades hon med detta. Vilken enorm "förnedring" och hat han måste känna gentemot henne. En kvinna, som är mindre värd enligt honom, har satt dit honom.

Så glad att kvinnan både överlevde och vittnade!

Han har förlorat ansiktet så hoppas han gör det rätta och gör processen kort med sig själv och sparar oss skattebetalare pengar
Citera
2022-10-21, 11:05
Medlem
Livstids fängelse!! Blir intressant o se vad hon får i ersättning..

Edit 535 000kr var ju inte en krona för mycket iaf..
Senast redigerad av emelieb 2022-10-21 kl. 11:09.
Citera
2022-10-21, 11:05
Medlem
DrSpankels avatar
Fan vad gött att han fick livstid!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/har-ar-domen-i-gruvhalsfallet-i-vastmanland

"Döms till livstids fängelse och utvisning
Mannen döms till livstids fängelse och utvisning, med förbud att återvända till Sverige på livstid. Han ska också betala skadestånd på 545 000 kronor till kvinnan."
Senast redigerad av DrSpankel 2022-10-21 kl. 11:09.
Citera
2022-10-21, 11:07
Medlem
Mr.Pesetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Fan vad gött att han fick livstid!

Hoppas monstret i Skellefteå får samma straff.
Citera
2022-10-21, 11:08
Medlem
Åklagaren yrkar på livstid och utvisning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagaren-yrkar-pa-livstid-for-mordforsok-och-grov-valdtakt-i-gruvhalsfallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in