Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det är det jag har skrivit hela tiden. Det är den behöriga arkitekten som skriver på ritningen, inte nödvändigtvis den som ritar den. Vem som helst får rita, men innan byggnadsarkitekten börjar skall den vara godkänd av en behörig arkitekt och den behörigheten är lokal, d.v.s i den kommun som byggnaden skall uppföras. Exakt hur det går till i din kommun kan jag inte svara på men det är befängt att tro att den juridiska processen kan undgås så enkelt som MagisterBister påstår. Det är inte bara formalia, det har att göra med juridiskt ansvar om någon olycka sker i byggnaden efter att den uppförs.
Vem som helt får rita. I Sverige är det byggherren som har det yttersta ansvaret, alltså du, om du inte anlitar någon i den rollen.
Byggnadsnämnden tittar inte på vem som signerat ritningar, så länge det följer detaljplan, alla regler och konstruktionsritningarna stämmer.
Att arkitekten äger ansvaret i andra länder tror jag beror på att lovprocessen inte alls är lika omfattande, man lägger över ansvaret nån annanstans än i det skedet där man faktiskt får lov att bygga, har ska allt stämma på inlämnade ritningar helt enkelt.