2022-04-20, 20:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
en shematisk skiss kanske du för göra.....det är långt ifrån en ritning.

Nej du får göra precis hur detaljerad ritning du vill. Den måste dock godkännas av en autoriserad arkitekt. Det är så arkitektbyråer fungerar. De har typ en eller två arkitekter som skriver på alla ritningar och sen massa designers som inte är licensierade som gör alla ritningar.
Citera
2022-04-20, 20:56
Medlem
muller25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
jo jag vet...är snickare å just tillgänglighetsbesiktningen är stenhård nu....men det bästa är ta kontakt med en kommungubbe eller kvalitetsinspektör....dom vet alla regler..

Kommungubbar vet jag inte om de kan så mycket hehe men en byggnadsingejör eller arkitekt har stenkoll på reglarna när de ritar upp hus eller granskar någons ritning.
Citera
2022-04-21, 12:47
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du verkar aningen efterbliven. Fattar du att du inte skrev hur stort hus du skulle ha? Vilken typ av hus? Hur många våningar?

Det är generellt billigare att bygga flera våningar än att bygga samma totalyta på ett plan. Sen tillkommer saker som LEED och dylikt om du vill ha ett energieffektivt hus.

Är det jag som verkar efterbliven? Jag är inte ens TS
Citera
2022-04-21, 17:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Hej jag hade tänkt inom snar framtid att bygga ett hus ifrån grunden köpa en tomt osv. Det jag vill veta är vad det kommer gå på allt som allt?

Alltså tomten, hela huset ifrån grunden. Hade tänkt en våningshus. Vill även ha ett garage och en större altan. Vet de är svårt att gissa, fast behöver veta på ett ungefär. Så man kan börja planera lite.
Besök byggahus.se och ställ din fråga där i stället. Du får nog bättre svar där.
Citera
2022-04-21, 17:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Rita huset får du givetvis göra, däremot måste en arkitekt skriva på ritningen innan den byggs, vilket hen inte gör gratis.
Var har du fått det ifrån? Det stämmer alltså inte alls.
Citera
2022-04-21, 17:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Var har du fått det ifrån? Det stämmer alltså inte alls.

Jo. Jag har pluggat arkitektur. Jag vet folk som jobbar på arkitektfirmor med mindre behörighet än mig.
Citera
2022-04-21, 17:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nej du får göra precis hur detaljerad ritning du vill. Den måste dock godkännas av en autoriserad arkitekt. Det är så arkitektbyråer fungerar. De har typ en eller två arkitekter som skriver på alla ritningar och sen massa designers som inte är licensierade som gör alla ritningar.
Nu skriver du som du tror att det är, inte hur det verkligen är.

Vem som helst får kalla sig arkitekt. Något sådant som "autoriserad [sic] arkitekt" finns inte.
Citera
2022-04-21, 17:23
Medlem
det är troligtsvis lite olika krav i olika kommuner...i kungsbacka kommun är det stenhårda krav.
Citera
2022-04-21, 17:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jo. Jag har pluggat arkitektur. Jag vet folk som jobbar på arkitektfirmor med mindre behörighet än mig.
Det var vad jag misstänkte. Du försöker alltså lura folk att de måste anlita en arkitekt.
Citera
2022-04-21, 17:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu skriver du som du tror att det är, inte hur det verkligen är.

Vem som helt får kalla sig arkitekt. Något sådant som "autoriserad [sic] arkitekt" finns inte.

Är du trög? Jag har pluggat arkitektur. Det ingår i utbildningen att man får lära sig lagen. Jag känner arkitekter. Jag känner arkitektdesigners.
Citera
2022-04-21, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det var vad jag misstänkte. Du försöker alltså lura folk att de måste anlita en arkitekt.

Nej det är inte det jag skriver. Jag skriver att du får rita allt själv men en autkoriserad arkitekt måste godkänna ritningen innan den byggs. Exakt om det godkännandet måste ske innan man ansöker byggnadstillstånd i Sverige vet jag inte men i de flesta länder är det så.
Citera
2022-04-21, 17:27
Medlem
för å få bygglov måste väl du ha en godkänd konstruktionsritning...vilken svenne klarar av att göra en sådan...rita ett hus på ett papper kan ju vem som helst göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in