2022-04-20, 17:21
Medlem
Så du beställde ett paket där du ville ha det till dörr och startar en tråd på Flashback att du fick ditt paket till dörr 😂😂😂 ???

Skulle du varit rädd för en smitta, jobbat natt, eller behövt slöja antar jag att du skulle startat en tråd att paketbudet ringde på dörren och smittade, väckte el förolämpade din religion genom att ringa på.

Vill du att paketbudet ska ringa på dörren sätt upp ett papper på dörr där det står att du uppskattar att personen ringer på dörr när paket levereras alternativt väljer att hämta själv så löser detta säkert sig.
Citera
2022-04-20, 18:24
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Ja. Kan lätt ta en minut extra för att hemmajobbarna/arbetslösa ska pallra sig till dörren, öppna, eventuellt skriva på något, etc. Den minuten har man inte alltid som paketleverantör. Skönt att slippa kontakt med folk också, tycker säkert de flesta som levererar paket. 1 minut extra per paket x antalet paket man levererar på en dag, det blir nog en del tid man sparar på att bara fota.

Jo det är klart att de gör det för att spara tid och därmed pengar, men det är oacceptabel kvalitet och jag vill ha paketet levererat till mig, vilket det inte är om det står utanför min dörr i en trappuppgång där vem som helst som går förbi kan norpa paketet. Eftersom jag satt hemma och jobbade med telefonen på ljudlöst så tog det någon timme innan jag upptäckte sms:et med ett foto på min dörr.

Men om du är i branschen så berätta för mig vitsen att öht fota.
Om paketet blir stulet är det ju ett bevis att leverantören hanterat paketet vårdslöst genom att överge paketet på plats där alla som går förbi kan sno det.
Senast redigerad av leprasjukling 2022-04-20 kl. 18:30.
Citera
2022-04-20, 20:10
Medlem
Så här står det på Adlibris fraktval:

Citat:
Små paket kan levereras direkt till din brevlåda. Paket för stora för brevlådan hängs på dörren eller skickas direkt till ditt närmaste utlämningsställe för Schenker.
Leveransdagen beräknas utifrån den varan i beställningen med längst leveranstid.

Att TS inte kunde räkna ut att varorna han beställt inte skulle få plats i bervinkastet är varken Citymails eller Adlibris fel.
Citera
2022-04-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Hehe jag tycker också sådant är enormt konstigt.
Beställde en bok från Adlibris och fick det levererat till dörren. Jättebra. Men varför ringer inte firman på? Nej, vi fotar paketet utanför dörren istället och skickar sms.

Så korkat. Jag var ju hemma och kunde ta emot paketet.
därför att ingen vågar öppna därför ringer vi inte på.
Citera
2022-04-20, 20:16
Medlem
Zoologens avatar
Har fått hem tjogtals med paket (Vetzoo, Budbee mm) till ytterdörren och fått foton skickade och det har fungerat hur bra som helst. Ingen har knyckt något. Det är mycket bekvämt att få hem paketen och slippa hämta hos ombud.

Men tråkigt om grannar är oärliga och tar paketen.
Citera
2022-04-21, 07:56
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerrasFunderingar
Så här står det på Adlibris fraktval:

Att TS inte kunde räkna ut att varorna han beställt inte skulle få plats i bervinkastet är varken Citymails eller Adlibris fel.
Noterade inte ordet "eller" i avtalet? Nu är Schenkers närmaste utlämningsställe bara ett par 100 meter härifrån.
Jag har ett postfack vid entrén som PostNord kan lämna så stora paket i, men CityMail har väl inte nyckel till dem, tveksam om Adlibris informerade mig att det var CityMail som skulle leverera före köpet.

Men visst jag var väl naiv som trodde att hemleverans betyder att det levereras till ens hem och inte till utanför ens hem, Finns det andra tillfällen i leveranskedjan som paketet lämnas obevakat för vem som helst att ta?

Ingen har ännu lyckats förklara den mystiska idén att fota paketet.
Jag är mest förundrad, precis som jag hade varit på restaurang om istället för maten framburen vid bordet fått ett sms med ett foto på tallriken placerat på bordet bredvid.
Citera
2022-04-21, 08:11
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag förstår inte hur Citymail kommer undan med att hävda att de levererat ett paket genom att ställa det framför ytterdörren i trapphuset? Vem som helst av mina grannar kan sno paketet om jag inte är hemma.
Senaste gången gjorde de en ny sak genom att fota min dörr med paketet framför och skicka fotot bifogat i ett SMS som påstod att paketet var levererat. Som tur var var jag hemma och kunde gå och hämta paketet direkt. Varför ringde de inte på?

Vad hade hänt om paketet blivit stulet? I min värld är fotot ett bevis på att de inte levererat paketet och de är ansvariga, men jag antar att de tycker att fotot bevisar att de faktiskt har levererat.
Det brukar komma ett sms, i samband med att leveransen aviseras, där man kan klicka i för att underlätta för leverantören. De val som finns brukar vara
Bor du i villa eller lägenhet (portkod)
Vid personlig leverans, knacka eller ringa på dörren?
Eller sms/mms med foto

Väljer man ingenting, får man acceptera att leverantören själv väljer det smidigaste?
Citera
2022-04-22, 14:57
Medlem
Citat:
Noterade inte ordet "eller" i avtalet? Nu är Schenkers närmaste utlämningsställe bara ett par 100 meter härifrån.
Jag har ett postfack vid entrén som PostNord kan lämna så stora paket i, men CityMail har väl inte nyckel till dem, tveksam om Adlibris informerade mig att det var CityMail som skulle leverera före köpet.

Men visst jag var väl naiv som trodde att hemleverans betyder att det levereras till ens hem och inte till utanför ens hem, Finns det andra tillfällen i leveranskedjan som paketet lämnas obevakat för vem som helst att ta?

Jag är mest förundrad, precis som jag hade varit på restaurang om istället för maten framburen vid bordet fått ett sms med ett foto på tallriken placerat på bordet bredvid.

Ja men då så. Då visste du att paket utanför ytterdörren var en möjlighet. Det fanns utlämningsställe som "rent" val om du hade föredragit det. Beställ inte saker som är för stora för ditt brevinkast, kryssa i att de kan ställas utanför din ytterdörr, och sedan klaga på att de ställdes utanför din ytterdörr.

Eller trodde du att Citymail skulle ha nycklar till din ytterdörr och kliva in i ditt hem för att leverera?
Citera
2022-04-22, 15:38
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Citymail har postfacksnyckel, men om avsändaren har betalt för "hänga på dörren" är det det som gäller i första hand.

Citat:
Det vill du nog inte veta Men 99,9% av befolkningen klarar av att inte sno saker även om det är lätt.

Citat:

Jag skulle spekulera att det är för intern kontroll (gpsposition på foto och annat som kan visa att paketet varit på rätt ställe). Att du får fotot är nog bara en bonus.
Citera
2022-04-23, 03:51
Medlem
fluff995s avatar
Tycker paketleverans blivit rätt mycket vilda västern i allmänhet.
Man kan ofta inte bestämma själv, eller ens få information i förväg, om hur paketet kommer levereras till en.
Och ibland när jag har fått välja ett leveranssätt själv, dyker paketet upp via ett helt annat leveranssystem ändå. Jag kan välja ett specifikt postombud nära mig, men sen får jag ändå sms om att jag ska logga in på UPS för att välja en av deras hubbar för upphämtning. Eller så väljer jag hemleverans, men får sen info om att paketet finns att hämta hos postombud (utan att brevbäraren försökt leverera hem först). Osv.
Citera
2022-04-23, 05:45
Medlem
IRMEs avatar
Testa säg att du inte har fått paketet, vore ju spännande att se vad de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Edit: Oj, 15000:e inlägget av bara farten

Jäklar, imponerande. Hur känns det? 15000 inlägg är en rejäl del av ditt liv.
Citera
2022-04-23, 16:34
Medlem
Just böcker är kanske inte det mest stöldbegärliga. Köp 4 st pocketböcker för 200 kr. Inte så högt andrahandsvärde då böckerna bara riktar in sig mot en viss målgrupp av läsare. Säkert så har de gjort mängder med uppföljningar om leveranssättet är tillräckligt säkert eller om man ska ha personlig uthängning hos ombud. Det är ju förknippat med kostnader så troligen billigare att chansa att 99 % av leveranserna funkar och sedan ta smällen för de få stölder som sker.

Skulle inte förvåna mig om de dessutom har olika leveranssätt beroende på om det är postnummer med frekventa stölder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in