Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-17, 11:02
  #1
Medlem
Hej,

Nu är det så att jag bor i hus med brorsan och morsan, vi funderar på sälja huset till sommaren 2023. Vi alla kommer dela på vinsten och jag tänkte kolla vad ni tror är bäst att göra med dom pengarna.

Nu är jag ganska dålig med pengar så ja tänkte antingen lägga in allt i en kontantinsats till en lägenhet eller kanske det skulle vara smart att investera de pengar i aktier och låta de vara där.

Jag är 23 år gammal och söker råd, har lite små pengar som ligger hos Avanza som sover gott (20k) så jag har väl en liten aning om den marknaden.

Började väldigt nyligen investera och känns som det är dom två valen jag har, kontantinsats eller slänga in allt i aktier.

Råd uppskattas.
Citera
2022-04-17, 11:04
  #2
Avstängd
Allt i kontantinsats men akta dig noga räntorna stiger senast till hösten!
Citera
2022-04-17, 11:54
  #3
Medlem
Jag hade bott kvar med mamma och bror sen lagt allt på aktier. Mamma är aldrig fel när man är 23 år
Citera
2022-04-19, 00:58
  #4
Medlem
Jo det alternativet finns väl också. Men min brorsa kommer skaffa egen lägenhet då han är ett par år äldre och har eget kapital.

Jag skulle kunna flytta in med min mor, jag tänkte bara att det kanske skulle vara smart och köpa lägenhet nu och sälja om 4-5 år för att eventuellt bygga/köpa hus.(sälja med vinst förhoppningsvis)

Har 22 500 kr fast lön men den brukar vara på ca 24 000 pga provision.
Citera
2022-04-19, 00:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Allt i kontantinsats men akta dig noga räntorna stiger senast till hösten!

Om jag köper lägenhet blir det inte förens sommaren/hösten 2023.
Citera
2022-04-22, 10:38
  #6
Medlem
Om du redan nu är inställd på att köpa hus, och du har möjlighet att köpa en lya i ett attraktivt område (där priserna sällan eller aldrig går ner), så bör du göra det. Då får du någonstans att bo och slipper värdepappersrisken.

Bo kvar med mamsen minskar dina levnadskostnader och du har kanske inte heller bostadslån. Men om du har dålig koll på värdepapper och vill vara säker på en uppgång så behöver du vara investerad i dem i kanske fem år eller ännu mer. Det är kanske inte heller så säkert att du vill bo med mamma när du är 28 och kanske vill bilda familj.

I ditt fall skulle jag välja lägenheten, om du kan hitta en i ett attraktivt område.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback