Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
Säkert en 50-60 timmar i månaden. Jag gör det inte främst för att tjäna pengar utan för att finansiera en hobby. Jag köper och säljer samlarkort, typ Pokemon, Magic och sånt. Eftersom jag bara behåller en bråkdel av alla kort jag köper så går jag plus i slutändan även om det egentligen inte är tanken. Men det är trevligt att slippa betala för de korten jag själv sparar.
Jag vill dock inte lägga ytterligare timmar på bokföring.
Men... Om vi tar de två siffrorna du tagit i överkant:
Vi säger att du lägger 60 timmar per månaden och går 3000:- plus per månad.
Det blir 50 kronor per timme.
Vore det inte bättre att bara ta ett vikariat inom hemtjänsten eller något?
Du tjänar lätt dubbelt så mycket, efter skatt, för varje timme du lägger på det. Ännu mer om det är kväll, natt eller helg.
Eller om du gärna vill fortsätta med tradera, går det kanske åtminstone börja sälja varor med högra vinstmarginal?
För ärligt talat, din tid är garanterat mer värd än 50:-/h även inom de allra lägst avlönade yrkena.
Edit: Nu förstår jag, du säljer överblivna spelkort.
Det är definitivt värt att försvara då det finansierar din hobby.
Men för att effektivisera din tid, det går kanske att minska antalet transaktioner?
Ett exempel är väl att sälja energikort i buntar istället för enskilda. Säljer du 5 stycken kan du utan problem ta 5x priset, eller åtminstone 4,5x priset för en enskild.
Matchande utvecklingskedjor och andra combokort kan hända att de går sälja som paket.
Ytterligare ett sätt att effektivisera tiden en liten aning kan vara om du lägger upp hela samlingar till försäljning, och katalogiserar korten du har till försäljning i ett offentligt läsbart Google Sheets-dokument, som du lätt kan uppdatera i realtid.
Bara att det hamnar på ett kalkylark kan gå att integrera lätt med vissa bokföringsprogram, och underlättar definitivt manuell bokföring.
Något du kanske redan gör, men som är värt att nämna, är att det är viktigt med bra fysisk katalogisering av korten.
Uppdelning i typordning och därefter bokstavsordning ärett förslag, men du kanske har något bättre. Välj iallafall det system som sparar mest tid åt dig, eftersom en av de viktigaste faktorerna inom företagande är tidseffektivitet, efter att detaljerna sköts korrekt.
Ett sätt att underlätta det hela också, om du ska använda swish (som sagt bör du nog göra ett företag av det här då det sker i sådan omfattning) är att du ställer kravet på kunderna att de bifogar artikelnummer med sina swishar.
Inget artikelnummer så swishar du tillbaka pengarna, om du inte vill tilldela ett artikelnummer manuellt när det händer.
Detta artikelnummer generar du själv och har helt internt i din verksamhet, men det innebär att du iallafall har ett nummer som identifierar varje enskild transaktion.
Och till sist, om det här är något du ska hålla på länge med:
Du kan göra en egen hemsida. Det gör att du slipper annonsavgifter. I relation till det är det i princip gratis att lämna datorn igång dygnet runt att driva en webserver på.
Det bör inte ta mer än en månad med några få strötimmar här och där att lära sig göra en hemsida som duger till det du vill syssla med, och integrera det med ett katalogsystem.
Dessutom är det en av de bästa färdigheter du kan lära dig för nästan vilken verksamhet som helst.
HTML och CSS, hosta webserver med XAMPP och köpa en domän är de första stegen du kan ta om du vill syssla med en hemgjord hemsida.
Wordpress kan också vara praktiskt för sidor som är lättare att uppdatera med nytt innehåll.