• 1
  • 2
2022-04-12, 14:52
Medlem
Jag säljer saker på Tradera, ungefär 400 auktioner per månad. Får kanske 25kr per auktion eller så. Går plus 2-3 tusen per månad.

Om jag skulle vilja sköta den här försäljningen genom ett företag, vad är det bästa sättet att göra det på?

Det är framförallt tiden jag tänker på. Jag har inte tid att sitta och bokföra flera hundra transaktioner per månad men är orolig för att få Swish/bankkonto spärrat eller få andra problem.

Ska jag lägga ner eller finns det något sätt som inte kräver flera timmars arbete i veckan?
Citera
2022-04-12, 15:20
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag säljer saker på Tradera, ungefär 400 auktioner per månad. Får kanske 25kr per auktion eller så. Går plus 2-3 tusen per månad.

Om jag skulle vilja sköta den här försäljningen genom ett företag, vad är det bästa sättet att göra det på?

Det är framförallt tiden jag tänker på. Jag har inte tid att sitta och bokföra flera hundra transaktioner per månad men är orolig för att få Swish/bankkonto spärrat eller få andra problem.

Ska jag lägga ner eller finns det något sätt som inte kräver flera timmars arbete i veckan?

För så små summor brukar enskild firma vara smidigast. Annars är det aktiebolag som gäller men då behöver du sätta in 25000kr i företaget och det kostar någon tusenlapp att registrera och du behöver ett företagskonto hos en bank. Registrera EF kan man göra med 0kr i kapital och man kan använda ett privat sparkonto som bankkonto.

Omfattningen tyder på att du borde startat företag för länge sedan dock. Gissar att du köper in det du säljer vidare.

Det finns flera bokföringsprogram som kan bokföra automatiskt/semi-automatiskt från ett bankutdrag och eller Excel-fil och det finns även gratisversioner där du gör det manuellt.

Du har dock redan gjort ett avtalsbrott med din Swish då Swish för privatpersoner inte får användas av företag. Det är bara upp till banken att upptäcka det och agera vilket kan ta ett tag om du har tur.

För företag så är det företagsSwish som gäller och den kostar extra, men på Tradera kan man använda deras företagsSwish och få betalningar via Traderas betaltjänst och skickat till ett bankkonto.
Citera
2022-04-12, 15:25
Medlem
Bonnatorps avatar
400 * 25 = 10.000

Antingen säljer du mycket mindre än du tror, eller så har du ganska stora materialkostnader.
Så du tjänar knappt 8:- per såld vara.
Om du lägger fyra minuter per vara så tjänar du 80-120:- timmen. Räknar då både inköp, uppackning, sortering, fotografering, hantering av annons, kundkontakt, förpackning av varan och att skicka den.

Hinner du verkligen med allt det där på fyra minuter? Det låter högst tveksamt om du ska sköta manuell bokföring också.
Är det verkligen värt att jobba för så låg timpeng? För det här är ju pengar du inte samlar pension på, och dessutom bör skatta en saftig del på då du bedriver det i företagsomfattning, vilket i sig kan ta en del tid.
Tänkte att du kanske får bättre avkastning på tiden om du studerar på distans under kvällarna och kan byta jobb i framtiden?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-12 kl. 15:33.
Citera
2022-04-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det finns flera bokföringsprogram som kan bokföra automatiskt/semi-automatiskt från ett bankutdrag och eller Excel-fil och det finns även gratisversioner där du gör det manuellt.

Har du något tips på ett sådant program? Jag har inte tid att göra det manuellt, det måste automatiseras så långt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
400 * 25 = 10.000

Antingen säljer du mycket mindre än du tror, eller så har du ganska stora materialkostnader.
Så du tjänar knappt 8:- per såld vara.
Om du lägger fyra minuter per vara så tjänar du 80-120:- timmen. Räknar då både inköp, uppackning, sortering, fotografering, hantering av annons, kundkontakt, förpackning av varan och att skicka den.

Hinner du verkligen med allt det där på fyra minuter? Det låter högst tveksamt om du ska sköta manuell bokföring också.

Ja, jag är helt ointresserad av att bokföra det här manuellt. Det tar för mycket tid helt enkelt. Har du något förslag på att automatisera processen så att jag kan använda min tid mer effektivt?
Citera
2022-04-12, 15:41
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Har du något tips på ett sådant program? Jag har inte tid att göra det manuellt, det måste automatiseras så långt som möjligt.

Ja, jag är helt ointresserad av att bokföra det här manuellt. Det tar för mycket tid helt enkelt. Har du något förslag på att automatisera processen så att jag kan använda min tid mer effektivt?
Nja, det har jag inte.
Men du behöver det definitivt då du säljer varor med så låg vinstmarginal i kronor per vara.

Men jag är nyfiken på hur mycket tid du uppskattar att du lägger på det.
Citera
2022-04-12, 15:44
Medlem
Citat:

Du borde ha rätt att utföra dagskassa. Jag är inte helt insatt i just det men dagskassor klumpar ihop alla dagens transaktioner till en, och så lägger man in underlagen som gemensamt kommer fram till den totalen. Det enda du behöver göra då är att bocka av dem.

Jag skulle tro att Dooer är lämpligt för dig ur ett bokföringsperspektiv, kostar gratis men kräver ett aktiebolag.
Citera
2022-04-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nja, det har jag inte.
Men du behöver det definitivt då du säljer varor med så låg vinstmarginal i kronor per vara.

Men jag är nyfiken på hur mycket tid du uppskattar att du lägger på det.

Säkert en 50-60 timmar i månaden. Jag gör det inte främst för att tjäna pengar utan för att finansiera en hobby. Jag köper och säljer samlarkort, typ Pokemon, Magic och sånt. Eftersom jag bara behåller en bråkdel av alla kort jag köper så går jag plus i slutändan även om det egentligen inte är tanken. Men det är trevligt att slippa betala för de korten jag själv sparar.

Jag vill dock inte lägga ytterligare timmar på bokföring.

Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Du borde ha rätt att utföra dagskassa. Jag är inte helt insatt i just det men dagskassor klumpar ihop alla dagens transaktioner till en, och så lägger man in underlagen som gemensamt kommer fram till den totalen. Det enda du behöver göra då är att bocka av dem.

Jag skulle tro att Dooer är lämpligt för dig ur ett bokföringsperspektiv, kostar gratis men kräver ett aktiebolag.

Har du personlig erfarenhet av Dooer? Det här var ett omdöme jag hittade på nätet:

Gratistjänsten är värdelös. Eftersom de saknar mallar för nästan alla vanliga typer av transaktioner och man inte kan lägga in egna mallar så tvingas man sitta och boköra allt manuellt, även transaktioner som återkommer regelbundet. Ett stort slöseri med tid och deras dåliga användargränssnitt gör det ännu värre. Jag antar att de vill få folk frustrerade så att de ger upp och köper deras traditionella redovisningstjänst.

Det låter inte alls som den automatiserade process som jag söker.
Citera
2022-04-12, 16:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Säkert en 50-60 timmar i månaden. Jag gör det inte främst för att tjäna pengar utan för att finansiera en hobby. Jag köper och säljer samlarkort, typ Pokemon, Magic och sånt. Eftersom jag bara behåller en bråkdel av alla kort jag köper så går jag plus i slutändan även om det egentligen inte är tanken. Men det är trevligt att slippa betala för de korten jag själv sparar.

Jag vill dock inte lägga ytterligare timmar på bokföring.
Men... Om vi tar de två siffrorna du tagit i överkant:
Vi säger att du lägger 60 timmar per månaden och går 3000:- plus per månad.
Det blir 50 kronor per timme.

Vore det inte bättre att bara ta ett vikariat inom hemtjänsten eller något?
Du tjänar lätt dubbelt så mycket, efter skatt, för varje timme du lägger på det. Ännu mer om det är kväll, natt eller helg.

Eller om du gärna vill fortsätta med tradera, går det kanske åtminstone börja sälja varor med högra vinstmarginal?
För ärligt talat, din tid är garanterat mer värd än 50:-/h även inom de allra lägst avlönade yrkena.

Edit: Nu förstår jag, du säljer överblivna spelkort.
Det är definitivt värt att försvara då det finansierar din hobby.

Men för att effektivisera din tid, det går kanske att minska antalet transaktioner?
Ett exempel är väl att sälja energikort i buntar istället för enskilda. Säljer du 5 stycken kan du utan problem ta 5x priset, eller åtminstone 4,5x priset för en enskild.
Matchande utvecklingskedjor och andra combokort kan hända att de går sälja som paket.

Ytterligare ett sätt att effektivisera tiden en liten aning kan vara om du lägger upp hela samlingar till försäljning, och katalogiserar korten du har till försäljning i ett offentligt läsbart Google Sheets-dokument, som du lätt kan uppdatera i realtid.
Bara att det hamnar på ett kalkylark kan gå att integrera lätt med vissa bokföringsprogram, och underlättar definitivt manuell bokföring.

Något du kanske redan gör, men som är värt att nämna, är att det är viktigt med bra fysisk katalogisering av korten.
Uppdelning i typordning och därefter bokstavsordning ärett förslag, men du kanske har något bättre. Välj iallafall det system som sparar mest tid åt dig, eftersom en av de viktigaste faktorerna inom företagande är tidseffektivitet, efter att detaljerna sköts korrekt.

Ett sätt att underlätta det hela också, om du ska använda swish (som sagt bör du nog göra ett företag av det här då det sker i sådan omfattning) är att du ställer kravet på kunderna att de bifogar artikelnummer med sina swishar.
Inget artikelnummer så swishar du tillbaka pengarna, om du inte vill tilldela ett artikelnummer manuellt när det händer.
Detta artikelnummer generar du själv och har helt internt i din verksamhet, men det innebär att du iallafall har ett nummer som identifierar varje enskild transaktion.

Och till sist, om det här är något du ska hålla på länge med:
Du kan göra en egen hemsida. Det gör att du slipper annonsavgifter. I relation till det är det i princip gratis att lämna datorn igång dygnet runt att driva en webserver på.
Det bör inte ta mer än en månad med några få strötimmar här och där att lära sig göra en hemsida som duger till det du vill syssla med, och integrera det med ett katalogsystem.
Dessutom är det en av de bästa färdigheter du kan lära dig för nästan vilken verksamhet som helst.

HTML och CSS, hosta webserver med XAMPP och köpa en domän är de första stegen du kan ta om du vill syssla med en hemgjord hemsida.
Wordpress kan också vara praktiskt för sidor som är lättare att uppdatera med nytt innehåll.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-12 kl. 17:03.
Citera
2022-04-12, 18:38
Medlem
Citat:

Har du personlig erfarenhet av Dooer? Det här var ett omdöme jag hittade på nätet:

Gratistjänsten är värdelös. Eftersom de saknar mallar för nästan alla vanliga typer av transaktioner och man inte kan lägga in egna mallar så tvingas man sitta och boköra allt manuellt, även transaktioner som återkommer regelbundet. Ett stort slöseri med tid och deras dåliga användargränssnitt gör det ännu värre. Jag antar att de vill få folk frustrerade så att de ger upp och köper deras traditionella redovisningstjänst.

Det låter inte alls som den automatiserade process som jag söker.

Jag jobbar i Dooer i alla mina bolag, gick från Bokio i höstas då de började ta betalt. Dooer är bättre på de flesta vis, främst har de kontosynkronisering mot min bank (Länsförsäkringar, vilket inte kan påstås vara en stor bank i sammanhanget, övriga storbanker finns också). Jag hörde också om det där med mallarna men importerade mina kontoplaner från Bokio, så kan inte uttala mig om det lade till något - för egen del finns allt jag behöver. Personligen gillar jag gränssnittet och man aktiverar bara det man behöver. Vill man inte ha lönemodulen, slå inte på den.

Några gånger i månaden kommer en liten påminnelse om att stämma av kontona, inklusive skattekontot hos Skatteverket. Man synkar då bokföringen mot posterna på respektive konto och transaktionerna blir då bara ett "Godkänn". Jag har några poster för utomlandsbetalningar då jag har ett par domäner som är utan moms - dessa brukar behövas specificeras manuellt just på grund av momsen. Annars har jag inte att invända mot i Bokio, men det kräver att man använder en dator och en webbläsare. Appen är bara för att scanna kvitton, känns det som och är ytterst begränsad.
Citera
2022-04-12, 22:10
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar Speedledger för bokföring och Sello för orderhantering.
Citera
2023-03-10, 00:49
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
För företag så är det företagsSwish som gäller och den kostar extra, men på Tradera kan man använda deras företagsSwish och få betalningar via Traderas betaltjänst och skickat till ett bankkonto.

Det är en bra input. Men det gör också att man kan få riktiga problem. För hur gör man om man inser att man plötsligt sålt på Tradera i den omfattning där man klassar det hela som näringsverksamhet men inte insett att man måste koppla bort sin egna Swish för betalningar?

Deklarera som vanliga försäljningar går ju inte för man klassas inte längre in under "enstaka"

Deklarera/skatta inom företaget går ju inte då man inte använt företags-Swish..

Hur ska man resonera? Man är ju rökt oavsett?
Citera
2023-03-10, 08:22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det är en bra input. Men det gör också att man kan få riktiga problem. För hur gör man om man inser att man plötsligt sålt på Tradera i den omfattning där man klassar det hela som näringsverksamhet men inte insett att man måste koppla bort sin egna Swish för betalningar?

Deklarera som vanliga försäljningar går ju inte för man klassas inte längre in under "enstaka"

Deklarera/skatta inom företaget går ju inte då man inte använt företags-Swish..

Hur ska man resonera? Man är ju rökt oavsett?

Allt kommer bestämmas av vad som är bokfört, vad som inte är bokfört och vad som sedan är deklarerat. Att du använder en privat Swish är inte hela världen så länge du deklarerar det som företagsinkomster och betalar korrekt skatt på det. Största problemet med det är banken som enligt avtalet du godkänt sagt att du inte ska använda i näringsverksamhet.

Det är ju inte optimalt men du kan bokföra så att du betalar korrekt skatt på försäljningarna inom företaget även om du fått pengarna felaktigt privat men helst vill du undvika detta då det kan leda till att SKV gör djupare granskningar om de får nys om det. Det är ju skattesmitning SKV inte vill ha, så om man korrigerar bokföringen så att rätt siffror kommer under företaget vilket leder till korrekt skatt så lär inte SKV ha några invändningar även om det inte ser snyggt ut. Vit inkomst men en bokföring som kanske inte är 100% korrekt när det gäller datum/underlag, men alla skatter + moms är korrekt. Exempel är att ange att man haft försäljning innan företagets uppstart och sedan bokföra all svartförsäljning som första händelse i bokföringen även om det skedde för 2år sedan.

Om det däremot kommer från andra hållet att SKV gör en granskning och inget är bokfört korrekt som intäkter på företaget (svart inkomst) och de granskar ditt privata Swish-konto och slår fast att dessa inte bokförts under näringsverksamheten kommer de slå ner hårt på dig med skönstaxering + 40% straffavgift på hela summan. Ja då är du rökt p.g.a. svart inkomst som inte bokförts och skattats på.

Ett tredje alternativ är ju att omgående starta ett företag och fixa/överföra allt till företaget och sedan hoppas att ingen upptäcker den tidigare försäljningen som kommer räknas som oregistrerad näringsverksamhet (svart) om den upptäcks. Risken för upptäckt är låg men inte obefintlig och när omsättningen stiger stiger risken att bli upptäckt.

Tldr: SKV kommer vara förstående om du självkorrigerat när du upptäckt att du gjort fel men om du istället valt att dölja/ljuga kommer de slå ner hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in