2022-04-12, 14:26
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I Asien odlar de lädersköldpaddor i stora farmer för mat.
Det kanske är dessa man ska satsa på. Frågan är bara hur man får tag på dem. Lär ju inte finnas i Sverige.
Citera
2022-04-12, 15:18
Medlem
Det blir svårt att få tag på en havssköldpadda.
Den ska helst vara färsk med så man kan använda blodet i soppan.

Vet inte riktigt vilka sköldpaddor som passar men tror enklaste sättet om du vill få tag på en är utomlands, i Asien borde det vara hyfsat lätt.

I Sverige lär det vara omöjligt.
Citera
2022-04-12, 15:55
Medlem
Att idag få tag på en havssköldpadda, den som togs i bruk för banketter och gourmet-middagar i gamla tider, torde vara verkligt svårt. I USA tuggar man i sig snappsköldpaddan, brukas i soppor idag:
https://www.tasteofhome.com/recipes/turtle-soup/
I Asien kan man nog gripa en padda dessutom.
Amazon har inga paddor som burksoppa, i UK eller US.
Den gamle Lundaprofilen Hans-Uno Bengtsson skrev i boken 'Fåglar som inte Fanns' [1982] om sköldpaddssoppa, lyckades dock inte gripa en padda.
Citera
2022-04-12, 16:01
Medlem
DeValeras avatar
Sköldpaddssoppa var Fidel Castros favoriträtt. Tillagades av en särskild art av havssköldpadda.
Citera
2022-04-12, 18:26
Medlem
Sladdarens avatar
Ja man kan ju fundera på varför sköldpaddskött inte blivit populärt?

Citat:
Havssköldpaddor kan lägga hundratals ägg per säsong. Dock överlever bara ungefär en per tusen havssköldpaddor till vuxen ålder. När äggen väl kläcks är det dags för de små sköldpaddorna att raskt ta sig ner till havet och vidare ut till öppet hav för att söka föda och skydd.

Verkar iaf som sköldpaddorna är poppis som snacks eller skrovmål för rovdjur och havsdjur
Har ingen aning om hur det smakar ang havsköldpadda eller landsköldpadda men tydligen kan det inte va gott, men man äter det i vissa länder, och tillgången verkar sjukt stor eller kanske inte

Det här sköldpadsrätten verkar iaf god

https://www.kokaihop.se/recept/ugnsstekta-skoldpaddor
Citera
2022-04-12, 18:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I Asien odlar de lädersköldpaddor i stora farmer för mat.

Det känns oetiskt att äta sköldpadda. Finns iaf på konservburk inkl falsk sköldpadssoppa

https://www.google.com/search?sxsrf=...dO5J4YA85hRaJM

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_...B6ldpaddssoppa
Citera
2022-04-12, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det känns oetiskt att äta sköldpadda. Finns iaf på konservburk inkl falsk sköldpadssoppa

https://www.google.com/search?sxsrf=...dO5J4YA85hRaJM

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_...B6ldpaddssoppa

Varför tycker du att sköldpaddskött känns mer oetiskt än annat kött?
Citera
2022-04-12, 18:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför tycker du att sköldpaddskött känns mer oetiskt än annat kött?

Vet inte, känns som man skulle bli förgiftad och det smakar säkert pyton, men skulle man vara strandsatt på en öde ö så skulle jag nog försöka fånga en en hel del varelser oavsett om det är gott eller inte

Likadant som "jappsare" som sitter och äter levande ödlor eller padda groda som glor en rätt upp i ansiktet, mask, orm, skalbaggar. Äckligt och absolut "one try" föda om man nu är på semester utomlands
Citera
2022-04-12, 18:43
Bannlyst
Citat:
Vet inte, känns som man skulle bli förgiftad och det smakar säkert pyton, men skulle man vara strandsatt på en öde ö så skulle jag nog försöka fånga en en hel del varelser oavsett om det är gott eller inte

Likadant som "jappsare" som sitter och äter levande ödlor eller padda groda som glor en rätt upp i ansiktet, mask, orm, skalbaggar. Äckligt och absolut "one try" föda om man nu är på semester utomlands

Jafan man måste ju testa allt.
Sköldpaddsoppa är faktiskt riktigt gott.
Citera
2022-04-12, 18:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jafan man måste ju testa allt.
Sköldpaddsoppa är faktiskt riktigt gott.

Det vore ändå fränt att testa "bucketlist" men då får det vill blir på nån resa eller beställa efter en halvdassig konserv med det köttet vilket sällan blir rättvist i smakupplevelsen.

Får köra en matresa inom sverige till sommaren, tex stockholm och hoppas på kulturella matkrock-kontraster i nån form. Orkar inte resa till olika länder bara för maten
Citera
2022-04-12, 19:00
Bannlyst
Citat:
Det vore ändå fränt att testa "bucketlist" men då får det vill blir på nån resa eller beställa efter en halvdassig konserv med det köttet vilket sällan blir rättvist i smakupplevelsen.

Får köra en matresa inom sverige till sommaren, tex stockholm och hoppas på kulturella matkrock-kontraster i nån form. Orkar inte resa till olika länder bara för maten

Nja.
Här i STHLM finns inga kulturella matkrockar tyvärr, eller vad skulle det kunna vara?
Finns ju en del kineser med ”hemliga menyer” som kan vara lite kul, men inte så mycket mer.
Jag reser utomlands bara för maten, lätt värt det.
Citera
2022-04-12, 19:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nja.
Här i STHLM finns inga kulturella matkrockar tyvärr, eller vad skulle det kunna vara?
Finns ju en del kineser med ”hemliga menyer” som kan vara lite kul, men inte så mycket mer.
Jag reser utomlands bara för maten, lätt värt det.

Ja det är ju lite tråkigt att det inte utvecklas mer, mångkulturellt och allt. Man tycker att det borde vara alla möjliga världs-köksvagnar iaf i Stockholm med deras matkultur i snabbmatsspåret iaf
Jag behöver iaf inte åka långt ifrån min kommun för att äta på kina, thai, indisk, iransk, italiensk ev mexikansk restaurang iaf

Jo jag förstår det (ang resandet) och det är absolut inget fel med det, jag reser mest för solen stranden havet och gärna den udda tropiska naturen helst. Tror det blir rumänien iaf nästa gång ev efter sommaren i sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in