• 1
  • 2
2022-04-12, 13:34
Medlem
Schmisss avatar
Sköldpaddsoppa ska tydligen vara jättegott. Vet att vissa sköldpaddor är giftiga så vilka ska man köpa så att man inte avlider efter intagen måltid? Vad kostar en sköldpadda och hur många behöver man? Är det lagligt att äta upp en sköldpadda man inhandlat på en zoobutik?

Nobelmiddagen serverade sköldpaddssoppa som förrätt sista gången 1936. Det ska även ha varit en av Winston Churchills favoriträtter.
Citera
2022-04-12, 13:39
Medlem
Sköldpaddssoppa görs väl främst på havssköldpaddor? De man kan köpa i butik är sötvattenssköldpaddor. Om det är någon smakskillnad vet jag inte.
Citera
2022-04-12, 13:48
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Sköldpaddssoppa görs väl främst på havssköldpaddor? De man kan köpa i butik är sötvattenssköldpaddor. Om det är någon smakskillnad vet jag inte.
Vet inte, men att få tag på havssköldpaddor bör vara omöjligt.
Citera
2022-04-12, 13:52
Medlem
I USA finns det gigantiska farmer för rödörad vattensköldpadda som husdjur. I Södra Europa har denna art spridit sig som kaniner i sjöar och vattendrag och EU har importförbud på dem eftersom de får så många bebisar. Red Eard Slider heter den på engelska. Den kan du äta utan dåligt samvete. Jag är säker på att den är god att äta. Se dock till att köttet blir genomstekt så du inte får salmonella eller nåt. Behandla det som kyckling.

Folk brukar ge bort stora vattensköldpaddor gratis eller för nån hundring. Ingen vill ha dem. De skitar ner akvarierna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B...k%C3%B6ldpadda
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-04-12 kl. 14:15.
Citera
2022-04-12, 13:57
Medlem
Något säger mig att sköldpaddor som lever i sötvatten, och kanske framförallt i ett akvarium smakar träsk. Troligtvis inte heller tillåtet då man inte får avliva djuret hur som helst, själva förtäringsbiten kan knappast vara olagligt.

Men jag skulle nog trots allt satsa på landsköldpaddor, vilken som är mest passande att äta låter jag vara osagt.
Citera
2022-04-12, 13:58
Bannlyst
Just sköldpaddssoppa har en skydd karaktär i enlighet med förenta staternas lagar.
Citera
2022-04-12, 14:05
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I USA finns det gigantiska farmer för rödörad vattensköldpadda som husdjur. I Södra Europa har denna art spridit sig som kaniner i sjöar och vattendrag och EU har importförbud på dem eftersom de får så många bebisar. Red Eard Slider heter den på engelska. Den kan du äta utan dåligt samvete. Jag är säker på att den är god att äta. Se dock till att köttet blir genomstekt så du inte får salmonella eller nåt. Behandla det som kyckling.

Folk brukar ge bort stora vattensköldpaddor gratis eller för nån hundring. Ingen vill ha dem. De skitar ner akvarierna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B...k%C3%B6ldpadda
Det ser ut som att den går att äta (inte giftig). Men är tydligen inte jättegod. Dessutom har den inte mycket kött på kroppen utan är mest senig.
Citera
2022-04-12, 14:08
Medlem
Sålänge det inte är en CITES-listad art finns det inget som hindrar dig från att köpa och äta en. Men blir nog en väldigt dyr måltid.
Citera
2022-04-12, 14:13
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Just sköldpaddssoppa har en skydd karaktär i enlighet med förenta staternas lagar.
Ingen lär ju anmäla en för att man ätit upp ett par sköldpaddor från zoobutiken... mot förmodan vad skulle straffet bli om någon gjorde det? Rättegång i Haag?
Citera
2022-04-12, 14:17
Bannlyst
Du kan ha rätt i det, men ändå.. kan det kännas känslomässigt fel att äta sköldpadda.

Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
Ingen lär ju anmäla en för att man ätit upp ett par sköldpaddor från zoobutiken... mot förmodan vad skulle straffet bli om någon gjorde det? Rättegång i Haag?
Senast redigerad av Godisglad 2022-04-12 kl. 14:38.
Citera
2022-04-12, 14:17
Medlem
I Asien odlar de lädersköldpaddor i stora farmer för mat.
Citera
2022-04-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss

Tror faktiskt inte det finns någon lag som säger att du inte får. Jag känner en kille från Peru och hans pappa brukade gå till en djuraffär för att köpa marsvin eftersom man inte kan köpa det i Sverige annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in