Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-10, 10:31
  #1
Medlem
Hej,
min datortillverkare rekommenderar mig att använda "70 to 75% isopropyl alcohol". Har lite svårt att hitta något sådant hos webhallen/Kjell/Amazon. Kan jag använda vanlig alcogel istället? Tycker mig ha läst någonstans att finishen på laptoppen försvinner med vanlig alcogel.

tack på förhand.
Citera
2022-04-10, 10:35
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,
min datortillverkare rekommenderar mig att använda "70 to 75% isopropyl alcohol". Har lite svårt att hitta något sådant hos webhallen/Kjell/Amazon. Kan jag använda vanlig alcogel istället? Tycker mig ha läst någonstans att finishen på laptoppen försvinner med vanlig alcogel.

tack på förhand.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengoring/isopropanol/prf-isopropanol-450-ml-p18270?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI9tuFrOj66gI VmKmyCh0ung9AEAQYAyABEgJSb_D_BwE
Citera
2022-04-10, 10:37
  #3
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,
min datortillverkare rekommenderar mig att använda "70 to 75% isopropyl alcohol". Har lite svårt att hitta något sådant hos webhallen/Kjell/Amazon. Kan jag använda vanlig alcogel istället? Tycker mig ha läst någonstans att finishen på laptoppen försvinner med vanlig alcogel.

tack på förhand.

skulle inte tro att det är speciellt bra, Alcogel har ju någon tillsats som gör det till "gel" som då förmodligen ligger kvar på kretsarna. Hade absolut inte chansat. Sök på Isopropanol så kommer du få fler träffar. tänk på att alkoholstyrkan varrierar. tex biltemas är 45% vilket kanske fungerar.. men är inte helt insatt så ska inte lova något
Citera
2022-04-10, 10:45
  #4
Avstängd
link71s avatar
du kan använda vanlig handsprit på lite papper o gnugga försiktigt på skärmen. Funkar för min gameing laptop iaf. Inge fel på bild heller.
Mvh
Citera
2022-04-10, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengoring/isopropanol/prf-isopropanol-450-ml-p18270?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI9tuFrOj66gI VmKmyCh0ung9AEAQYAyABEgJSb_D_BwE

Men denna är ju 99,5%. Inte 70-75% som laptoptillverkaren rekommenderar. Funkar det lika bra?
Citera
2022-04-10, 11:06
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Men denna är ju 99,5%. Inte 70-75% som laptoptillverkaren rekommenderar. Funkar det lika bra?

Späd med destillerat vatten till önskad styrka. Det finns lite varstans.
Citera
2022-04-10, 11:06
  #7
Medlem
Pecka-s avatar
Jag använder skärmrengöringsspray både på skärmen och resten av datorn.
Citera
2022-04-10, 11:32
  #8
Medlem
När jag använde vodka (40%) för att göra ren laptopen från mina chips-fettfläckar på pekplattan så delaminerade färgen. Slutade med jag fick köpa och montera en ny pekplatta (Lenovo L380).

Man skall vara försiktig med lösningsmedel. Diskvatten på en ordentligt urvriden trasa är nog det bästa för rengöring.
Citera
2022-04-10, 13:18
  #9
Medlem
JuppieNalles avatar
Jag använder fönsterputs fungerar hur bra som helst, eller menar du rengöring på insidan av datamaskinen?
Citera
2022-04-10, 14:29
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Exakt vad ska du rengöra?
Folk tar ofta för starka saker!
Citera
2022-04-10, 14:35
  #11
Medlem
BackToHegels avatar
Precis, vad ska rengöras?

Man rengör ofta kretskort med isopropanol, ofta så ren isopropanol som möjligt, inte 75%. Skärmen ska man inte använda starka lösningsmedel på alls, det kan skada ytskiktet. Utsidan av en laptop klarar säkert en snabb avtorkning med "vanlig" isopropanol-baserad ytdesinfektion som innehåller en del vatten för att vatten också löser upp saker som inte isopropanol löser upp.
Citera
2022-04-10, 18:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Späd med destillerat vatten till önskad styrka. Det finns lite varstans.
Ah, tackar =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback