Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Hörde inslaget på radion men nu var nyheterna på någon av alla reklamkanaler så jag hoppas att hon sa fel. Norde ansåg inte att det skulle vara några problem för svenska folket om räntorna gick upp då många sparat ihop en buffert nu under nollräntan och kunde ta av den. Vem FAN anser att man ska behöva ta av en buffert för att betala av räntor och amorteringar och tycka det är ok?
Jag äger hus och har varit med om en del av uppgången då jag köpte 2015 men skulle inte göra så mycket om priserna sjönk lite då jag just nu tycker det är horribla. Ett hus på gatan bredvid såldes i veckan för över en miljon över utgångsbudet men tyckte nog utgångsbudet var lite av ett lockpris.
Vi pratar alltså hus för en bit över 6 miljoner som då ökar. Jag själv skulle nog inte vara beredd att betala så mycket för ett hus att bo i även om det oftast är en bra affär på lång sikt.
Marknaden skulle må bra av lite högre räntor då givetvis lite lägre priser på bostäder så jag välkomnar en nedgång på 10-15%. Jag är inte på väg att flytta ska tilläggas.
Hade vår regering varit smarta så hade man börjat trappa ner räntebidragen när räntorna gick ner till noll men nu sitter man där istället med räntebidrag, elbidrag och en massa annan skit. Hade de samtidigt velat återinföra fastighetsavgiften så hade det varit ypperligt att gjort när det var låga räntor. Att göra det nu skulle få folk att krascha helt och behöva sälja direkt. Många människor lever på marginalen.
Då ljuger hon. Enligt undersökning sparar 46% av Svenskarna mindre än 1000kr i månaden. 21% sparar inget alls.
Det är lätt att finna statistik om svenskarnas sparande så jag förstår inte hur man kan vara så blåst att man sitter och hittar på om det.