2022-04-07, 09:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Då ljuger hon. Enligt undersökning sparar 46% av Svenskarna mindre än 1000kr i månaden. 21% sparar inget alls.

Jo men förhoppningsvis så är dessa 46% inte boende i hus med höga lån.
Läste någon annan undersökning där 27% inte klarar en extra utgift på 5000kr heller, vansinne i mina ögon sett.
https://www.svea.com/se/sv/privat/ar...tade-utgifter/

Tur att man själv inte är en av dessa.
Citera
2022-04-07, 10:14
Medlem
svampdamps avatar
De kan gå ner 6% också, eller upp 2%. Räcker inte någon av de andra 1000 trådarna som skapats de senaste två veckorna som avhandlar räntor och den "kommande kraschen"?
Citera
2022-04-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Då ljuger hon. Enligt undersökning sparar 46% av Svenskarna mindre än 1000kr i månaden. 21% sparar inget alls.

Det är lätt att finna statistik om svenskarnas sparande så jag förstår inte hur man kan vara så blåst att man sitter och hittar på om det.

21%, är det totala befolkningen med spädbarn inräknade?
Citera
2022-04-07, 11:03
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Vad händer om huset går ner 15 procent ?

Händer i praktiken ingenting, men ska du sälja eller förhandla om lånen realiseras värdeminskningen.
Citera
2022-04-07, 11:07
Medlem
Bara bra om priserna sjunker.
Gärna -50 % i Sthlms innerstad, Tack!
Citera
2022-04-07, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
I USA kan du lämna över nycklarna till banken och slippa huset. I Sverige säljs huset på exekutiv auktion och resten av lånet får du betala ändå. Du kan alltså sluta upp med en miljonskuld, betalningsanmärkning och hyra i andrahand (vem hur ut till någon med betalningsanmärkning? Inte ens kommunala bostadsbolag gör det nu för tiden).
höjden av okunnighet är flaberande
Citera
2022-04-07, 11:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
I USA kan du lämna över nycklarna till banken och slippa huset. I Sverige säljs huset på exekutiv auktion och resten av lånet får du betala ändå. Du kan alltså sluta upp med en miljonskuld, betalningsanmärkning och hyra i andrahand (vem hur ut till någon med betalningsanmärkning? Inte ens kommunala bostadsbolag gör det nu för tiden).

Citat:
En bekant blev av med sitt hus tidigt 90tal när banken helt plötsligt ändrade värderingen på det när han ägde det trots att han betalade och gjorde rätt för sig

FEL FEL FEL FEL FEL!

Så länge man inte vanvårdar en fastighet grovt i Sverige och betalar ränta + amortering kan man vara 300% belånad om det är så. Man får ändå bo kvar.

Det har blivit ändringar på området sedan 90-talet: https://www.konsumenternas.se/lan--b...an/uppsagning/

Citat:
Om du har ställt en säkerhet för lånet, och värdet på säkerheten har försämrats avsevärt har långivaren rätt att säga upp lånet. Men det gäller bara om säkerheten har försämrats av någon annan anledning än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.
Citera
2022-04-07, 11:45
Medlem
Att banken bara vill ha ränta är helt fel. Banken har rätt att omvärdera huset och värderar dem huset lägre än lånebeloppet kan de kräva på mellanskillnaden direkt. Det har hänt en bekant till mig tyvärr.

Banken har huset som säkerhet om huset är värt mindre än lånet behöver de justera ned lånet för att inte ta risken.
Citera
2022-04-07, 11:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
Att banken bara vill ha ränta är helt fel. Banken har rätt att omvärdera huset och värderar dem huset lägre än lånebeloppet kan de kräva på mellanskillnaden direkt. Det har hänt en bekant till mig tyvärr.

Banken har huset som säkerhet om huset är värt mindre än lånet behöver de justera ned lånet för att inte ta risken.

Nej. Se ovan.
Citera
2022-04-07, 12:17
Medlem
Citat:
Allt detta enligt Nordea som ser tre räntehöjningar framför sig.

Intressant tanke som slog mig var då vad som händer med värden på hus. Omvärderar bankerna husens värde automatiskt och tvingar folk att amortera mer ? Dessutom ska man ju ha finansierat 15 procent själv...

Vad händer om huset går ner 15 procent ? Då sitter man helt plötsligt med 100 procent belåning hos banken av det totala värdet på bostaden
Jaså de KAN gå ned 10-15%? Då kan jag meddela att de KAN gå ned 40-50% också. Ska jag starta en tråd om det tycker du?
Citera
2022-04-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Min bostad har gått upp med över 500% sen år 2000 så 10-15% ner rör mig inte.

Är bara folk som Köpt senaste året som blir påverkade och än så länge har det inte gått ner, tvekar att det kommer gå ner över huvudtaget faktiskt.
Det är och kommer va en bostadsbrist ett jävla tag framöver.

Bostadsbristen har väl för fan ingen betydelse om det inte finns några pengar att betala med? Om man fantiserar om 10% ränta och inga extra avdrag ska du vara glad om du får tillbaka pengarna på din kåk.
Detta är inte jättesvårt. Förutsätter att en normalbegåvad högstadieelev förstår det.
Citera
2022-04-07, 13:17
Medlem
Den stigande räntan lär initialt kyla ner priserna.
Sen tror jag de ökar igen när staten börjar låna ut pengar till kontantinsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in