2022-04-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tja, det är den mest sålda elbilen i europa med 400.000 sålda ex..
Och bara här i denna tråden har vi fem eller sex lyckliga ZOE-ägare som skrivit om sin bil här.

För att glida in lite på kommande Renault bilar, Renault 5 verkar ju bli ersättaren till Zoe, men ska inte dyka upp förrän om 2 år.

Jag har inte satt mig in i om det finns några specifikationer än om den, men jag tar för givet att den tar minst 100 kW laddning och förhoppningsvis har minst lika lång räckvidd som nyaste Zoe vilket är ganska bra för en liten bil.

Skulle du vilja ha den BAB7?

Rent utseendemässigt ser den rätt fräck ut och om man klarar sig på en liten bil och de har uppgraderat till snabb snabbladdning och har hyfsad räckvidd och bra pris så kan det vara lockande om några år när jag ska byta igen.

https://alltomelbil.se/renault-grupp...ia-och-alpine/
Citera
2022-04-06, 18:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att glida in lite på kommande Renault bilar, Renault 5 verkar ju bli ersättaren till Zoe, men ska inte dyka upp förrän om 2 år.

Jag har inte satt mig in i om det finns några specifikationer än om den, men jag tar för givet att den tar minst 100 kW laddning och förhoppningsvis har minst lika lång räckvidd som nyaste Zoe vilket är ganska bra för en liten bil.

Skulle du vilja ha den BAB7?

Rent utseendemässigt ser den rätt fräck ut och om man klarar sig på en liten bil och de har uppgraderat till snabb snabbladdning och har hyfsad räckvidd och bra pris så kan det vara lockande om några år när jag ska byta igen.

https://alltomelbil.se/renault-grupp...ia-och-alpine/

Renault 5 kommer bli en superintressant bil, en sådan skulle man kunna tänka sig!
Men det finns inte mycket konkret information ännu om bilen.
Planen är att den ska ersätta ZOE någon gång under år 2024 eller år 2025.
Den ska finnas med två olika batteristorlekar, 40 resp 52 kWh.
Mer än så vet vi inte ännu.
Citera
2022-04-06, 18:37
Medlem
Citat:
Renault 5 kommer bli en superintressant bil, en sådan skulle man kunna tänka sig!
Men det finns inte mycket konkret information ännu om bilen.
Planen är att den ska ersätta ZOE någon gång under år 2024 eller år 2025.
Den ska finnas med två olika batteristorlekar, 40 resp 52 kWh.
Mer än så vet vi inte ännu.

Aha ok, 40 låter som i minsta laget om du frågar mig, men 52 kW skulle nog vara tillräckligt om den är effektiv.

Som sagt, Nya modellen av Zoe har nog bäst räckvidd utav alla småbilar just nu och kan man försöka hålla sig på den nivån med 52 kW batteriet så blir det helt klart intressant om några år.
Citera
2022-04-06, 18:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Aha ok, 40 låter som i minsta laget om du frågar mig, men 52 kW skulle nog vara tillräckligt om den är effektiv.

Som sagt, Nya modellen av Zoe har nog bäst räckvidd utav alla småbilar just nu och kan man försöka hålla sig på den nivån med 52 kW batteriet så blir det helt klart intressant om några år.

Två batteristorlekar är ju bara bra, då kan man själv välja batteristorlek efter sina egna behov och sin egen plånbok, för 40 kWh-versionen kommer ju bli billigare också.

Med 52 kWh batteriet har ZOE en WLTP räckvidd på 385-395 km beroende på motor och utrustningsversion.
Nya Renault 5 med 52 kWh batteriet bör då få en räckvidd på ca 40 mil.
Med det mindre 40 kWh batteriet, kanske runt 32 mil.

Laddningsmässigt vet inget ännu, men förhoppningsvis blir det AC med 22 kW laddning!
CCS kommer finnas också, kanske inte som standard på det lilla 40 kWh, jag kan tänka mig att man vill prissätta den konkurrenskraftigt, då passar det bra ett 40 kWh batteri med AC 22 som instegsmodell.

Om det blir CCS 50, 100 eller 130 kW är svårt att säga.
Nya Megane e-tech har både AC 22 och CCS 130 kW, en suverän kombination, men här handlar det lite om modellpolitik också, så jag tror inte Renault 5 får 130 kW.
Citera
2022-04-06, 19:20
Medlem
Citat:
Två batteristorlekar är ju bara bra, då kan man själv välja batteristorlek efter sina egna behov och sin egen plånbok, för 40 kWh-versionen kommer ju bli billigare också.

Med 52 kWh batteriet har ZOE en WLTP räckvidd på 385-395 km beroende på motor och utrustningsversion.
Nya Renault 5 med 52 kWh batteriet bör då få en räckvidd på ca 40 mil.
Med det mindre 40 kWh batteriet, kanske runt 32 mil.

Laddningsmässigt vet inget ännu, men förhoppningsvis blir det AC med 22 kW laddning!
CCS kommer finnas också, kanske inte som standard på det lilla 40 kWh, jag kan tänka mig att man vill prissätta den konkurrenskraftigt, då passar det bra ett 40 kWh batteri med AC 22 som instegsmodell.

Om det blir CCS 50, 100 eller 130 kW är svårt att säga.
Nya Megane e-tech har både AC 22 och CCS 130 kW, en suverän kombination, men här handlar det lite om modellpolitik också, så jag tror inte Renault 5 får 130 kW.

Jag skulle säga att 100 kW är tillräckligt för den batteristorleken. Det ger en rimlig laddningstid. Självklart vill man ju ha bara snabbare och snabbare laddning, men ju mindre batteripack desto svårare att ge riktigt snabb laddning utan att riskera skada batteripacket.

Om man kan ladda 10-80% på 30 minuter så är det bra nog.
Citera
2022-04-06, 19:54
Medlem
Vad jag förstått ersätter megane zoe, som slutat tillverkas.
Att renault släpper en elbil 2024 med 40kwh batteri och utan ccs låter inte särskilt troligt. Det är ju i samma klass som dacia spring som redan har sålts snusbilligt i eu. Renault lägger nog nya 5an lite högre än så i pris, och med minst 50kwh på budgetmodellen, kanske 60 om detta är 2år bort.
Citera
2022-04-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Att renault släpper en elbil 2024 med 40kwh batteri och utan ccs låter inte särskilt troligt. Det är ju i samma klass som dacia spring som redan har sålts snusbilligt i eu. Renault lägger nog nya 5an lite högre än så i pris, och med minst 50kwh på budgetmodellen, kanske 60 om detta är 2år bort.

Megane ersätter inte Zoe eftersom det är en större bil.
Det är Renault 5 som ersätter Zoe.
Citera
2022-04-06, 20:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet

Men suck..

Då tar det igen..

Renault Megane e-tech electric är en bil i kompaktklassen, den ersätter ingen annan elbil från Renault eftersom det är den första elbilen från Renault i kompaktklassen.

Renault 5 electric lanseras någon gång under under år 2024 eller år 2025, det blir en helt nyutvecklad småbil som då ska ersätta dagens ZOE.

Priset på Renault 5 ska enligt Renault bli konkurrenskraftigt, målet är ett instegspris på mellan 20-25.000 euro för basversionen med ett 40 kWh batteri.
Ett större 52 kWh batteri kommer även att erbjudas.

Små bilar med mindre batterier är självklart framtiden, de förstår nog de flesta.
Vi måste spara energi och miljöbelastning, detta kommer bli ännu viktigare i framtiden.
2,5 ton tunga dinosaurie-EL-SUVar med 100 kWh batterier kommer nog inom några år att förpassas till historiens skräphög och beläggas med höga skatter.
Citera
2022-04-06, 21:18
Medlem
Citat:
Men suck..

Då tar det igen..

Renault Megane e-tech electric är en bil i kompaktklassen, den ersätter ingen annan elbil från Renault eftersom det är den första elbilen från Renault i kompaktklassen.

Renault 5 electric lanseras någon gång under under år 2024 eller år 2025, det blir en helt nyutvecklad småbil som då ska ersätta dagens ZOE.

Priset på Renault 5 ska enligt Renault bli konkurrenskraftigt, målet är ett instegspris på mellan 20-25.000 euro för basversionen med ett 40 kWh batteri.

Små bilar med mindre batterier är självklart framtiden, de förstår nog de flesta.
Vi måste spara energi och miljöbelastning, detta kommer bli ännu viktigare i framtiden.
2,5 ton tunga dinosaurie-EL-SUVar med 100 kWh batterier kommer nog inom några år att förpassas till historiens skräphög och beläggas med höga skatter.
Det kommer säkert att finnas en marknad för små elbilar, i synnerhet dylika som mest är avsedda för kortdistanskörning, men det hindrar inte att det finns ett stort behov även av "fullvuxna" elbilar, småbilar passar sällan som familjebil, ej heller som företagsbil på längre rutter. Om sedan bilarna blir höga eller låga, det beror på efterfrågan. De som nu köper en Mercedes EQS exempelvis är knappast framtida spekulant på en Eqa eller motsvarande av annat märke.
Citera
2022-04-07, 03:29
Medlem
Citat:
Men suck..

Då tar det igen..

För att kommentera sista stycket så tror jag att jag håller med.
Hur ska bilar beskattas framöver? Just nu kostar väl skatten på alla elbilar 360 kr per år?
Mest rimliga är att de skattas efter vikt. Ju mer vikt, desto mer slösar de på sina resurser för att dra fram bilen och desto mer sliter de på vägarna. Som du säger, ett monster med 100 kW batteri som väger 2,5 ton borde beskattas mycket hårdare än småbilen med halva batteriet som väger 1,5 ton.
Citera
2022-04-23, 20:41
Medlem
Det lär komma en version av Renault 5 under varumärket Alpine också. Alpine ägs av Renault och några Bila säljer Alpine.

Men, folk som köper sportbilar verkar mer intresserade av att köpa något märke de tyckte var häftigt när de var i lågstadieåldern.
Citera
2022-04-24, 00:06
Medlem
PeterNosters avatar
Med den här specen 2024 så blir det en jätteflopp.

Citat:
The production version of the Renault 5 Prototype will use the same fully electric technology as the ZOE. Exact specifications have not been finalised. The ZOE makes use of a 50kWh battery pack enabling a maximum range of 245 miles, while recharging speed is capped at 50kW. Buyers have a choice of two electric motor options - one car with a 132bhp motor and one with 108bhp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in