Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Aha ok, 40 låter som i minsta laget om du frågar mig, men 52 kW skulle nog vara tillräckligt om den är effektiv.
Som sagt, Nya modellen av Zoe har nog bäst räckvidd utav alla småbilar just nu och kan man försöka hålla sig på den nivån med 52 kW batteriet så blir det helt klart intressant om några år.
Två batteristorlekar är ju bara bra, då kan man själv välja batteristorlek efter sina egna behov och sin egen plånbok, för 40 kWh-versionen kommer ju bli billigare också.
Med 52 kWh batteriet har ZOE en WLTP räckvidd på 385-395 km beroende på motor och utrustningsversion.
Nya Renault 5 med 52 kWh batteriet bör då få en räckvidd på ca 40 mil.
Med det mindre 40 kWh batteriet, kanske runt 32 mil.
Laddningsmässigt vet inget ännu, men förhoppningsvis blir det AC med 22 kW laddning!
CCS kommer finnas också, kanske inte som standard på det lilla 40 kWh, jag kan tänka mig att man vill prissätta den konkurrenskraftigt, då passar det bra ett 40 kWh batteri med AC 22 som instegsmodell.
Om det blir CCS 50, 100 eller 130 kW är svårt att säga.
Nya Megane e-tech har både AC 22 och CCS 130 kW, en suverän kombination, men här handlar det lite om modellpolitik också, så jag tror inte Renault 5 får 130 kW.