Citat:
Ursprungligen postat av
flat7
Du har svårt att hålla diskussionen på en saklig nivå märker jag. Tryter argumenten? Tänker inte sänka mig till din låga pajkastning utan ber dig återigen ta reda på vilken månadskostnad du får på din Saab om det är det du vill fortsätta diskutera? Eller så kanske du inte vill veta utan bara vara otrevlig? Om så är fallet så adjöss med dig. Självklart är det dyrare att ha en nyare elbil ståendes jämfört med en gammal fossilare. Saaben kostar 2800kr/år i skatt, 1400kr i försäkring och åtminstone 3000kr i service då dessa motorer behöver oljebyte två gånger per år då 2.0t är lite känslig och mår bra av täta byten. Milkostnad för endast soppan är 16,80kr/mil! Jag amorterar 2300kr/mån på Zoen och det är mindre än jag betalade i soppa för Saaben per månad!
En till hopplöst förlorad till Zoekten...
Jag HAR ju redovisat vad SAAB:en har kostat mig! FÖRUTOM då bränsle eftersom jag inte kör ett relativt exakt antal mil varje månad så det inte riktigt går att snitt-uppskatta. Beror helt på vad jag har för mig för tillfället.
Vi tar det igen då...
Bilen köptes senhösten 2020. 1000 kr
Besiktade våren (April) 2021. 600 kr
Skatt per år. 2714 kr (Plus registerhållningsavgift på 75 kr om man ska vara petnoga...)
En dunk olja. 200 kr
Ett oljefilter ska köpas in. ca 100 kr
Summa: 4614 kr
Dela det på 12 så har du 384 spänn i månadskostnad hittills! Och då som sagt så pass osäkert hur mycket bensin jag kör upp att frågan är om det ens är någon mening med att försöka uppskatta ett snitt, men summa sumarum andra utgifter alltså.
Så jag får ju t o m backa ifrån att jag påstod 600 i månaden! Jag höftade till summan och tog lite höjd för om jag glömt något (Och på tal om det så kan jag ju lika gärna satsa på ett nytt luftfilter också om jag ändå beställer oljefiltret, ska vi säga 400 kr jämt i månadskostnad...?) så att ingen skulle kunna komma och påstå att jag räknade för lågt!
Så när du t ex säger "minst 3000 i servicekostnader per år" så skakar jag bara på huvudet. En knapp femhunka hitintills! Att du lämnar in dina bilar på verkstad är inte mitt fel...
Och där är vi ju i en loop tillbaka till jämförelsen med BAB7´s eviga smörgås och termoskaffe-pauser. Det passar honom att spara pengar på det sättet. Andra tycker det är skvatt galet... För min situation får vi lägga på liknande faktorer. Jag kan mecka själv, framför allt. Jag behöver då och då en bil med dragkrok. Jag föredrar en gammal halvsunkig bil jag inte behöver vara särskilt rädd om. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att få lån på flera hundratusen till en bil. Osv.
Kan mycket väl tänka mig att köpa elbil när (om...) de börjar närma sig 10 - 15 000 kronors-sträcket. Det går t o m bra med en med ett rätt kraftigt degenererat batteri. Jag kan åka SAAB på långresor! Men ytterligare en grej i kalkylen kommer att bli om de går att meka med själv utan svindyra verkstadsbesök. Något motorbyte för 52 000 kommer naturligtvis inte på fråga...