2022-04-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Zoe-fanatismen sprider sig ser jag... Nästa hjärntvättade offer som kommer att tappa hakan när han får verkstadsräkningarna.
För det är ju till viss del det vi pratar om. En gammal SAAB kan du laga själv eller skrota och köpa en annan lika billigt om så behövs...
Som marknaden ser ut nu så finns det inga billiga elbilar att ta en rövare med och se om de trots allt håller något / några år innan de är slut.
I just mitt fall är det tyvärr inget snack om saken. Jag har helt enkelt inga 100 000 att köpa en bättre begagnad elbil för... Jag skulle annars faktiskt behöva just elbil! Kör många men KORTA sträckor som egentligen inte alls är bra för en fossilare...

Och ja, bränsleförbrukningen är ju den stora nackdelen med gamla bensinbilar. Men i ö kostar ju SAAB:en mig relativt lite i månadsutgifter. Har kört den ett år nu och enda underhållet är ett löphjul som gav upp och trasig multirem som följd av det. Begagnat löphjul och rem togs gratis från en skrotbil.
Vad blir det i månaden? Ca 600 spänn för inköp och skatt. Billig försäkring faktiskt! 1400 per år, länge sedan jag hade så pass låg försäkringskostnad.
Drivmedelskostnaden är ju baserat på hur mycket man kör så det blir ju högst individuellt.

Du har svårt att hålla diskussionen på en saklig nivå märker jag. Tryter argumenten? Tänker inte sänka mig till din låga pajkastning utan ber dig återigen ta reda på vilken månadskostnad du får på din Saab om det är det du vill fortsätta diskutera? Eller så kanske du inte vill veta utan bara vara otrevlig? Om så är fallet så adjöss med dig. Självklart är det dyrare att ha en nyare elbil ståendes jämfört med en gammal fossilare. Saaben kostar 2800kr/år i skatt, 1400kr i försäkring och åtminstone 3000kr i service då dessa motorer behöver oljebyte två gånger per år då 2.0t är lite känslig och mår bra av täta byten. Milkostnad för endast soppan är 16,80kr/mil! Jag amorterar 2300kr/mån på Zoen och det är mindre än jag betalade i soppa för Saaben per månad!
Senast redigerad av flat7 2022-04-06 kl. 16:24.
Citera
2022-04-06, 18:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Varför inte? Du är ju inte sen med att göra helt bizarra jämförelser själv som du vrider till din/ZOEs fördel varje gång.

Du är så övertygad om din bils förträfflighet trots 2 motorbyten och en massa andra grejer som jag aldrig varit med om att byta på bilar som jag haft som också rullat långmil. Enda förklaringen är ju att du lever i din egen lilla bubbla där Renault är Religiionen och Zoe är gud. Så länge bara du lider av det är det väl ok antar jag...

Tja, det är den mest sålda elbilen i europa med 400.000 sålda ex..
Och bara här i denna tråden har vi fem eller sex lyckliga ZOE-ägare som skrivit om sin bil här.
Citera
2022-04-06, 20:09
Moderator
Gromguttens avatar
Brøt ut diskussion om Renault 5 til egen tråd.

(FB) Renault 5 som elbil - kan det vara nåt?

/Mod
Citera
2022-04-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du har svårt att hålla diskussionen på en saklig nivå märker jag. Tryter argumenten? Tänker inte sänka mig till din låga pajkastning utan ber dig återigen ta reda på vilken månadskostnad du får på din Saab om det är det du vill fortsätta diskutera? Eller så kanske du inte vill veta utan bara vara otrevlig? Om så är fallet så adjöss med dig. Självklart är det dyrare att ha en nyare elbil ståendes jämfört med en gammal fossilare. Saaben kostar 2800kr/år i skatt, 1400kr i försäkring och åtminstone 3000kr i service då dessa motorer behöver oljebyte två gånger per år då 2.0t är lite känslig och mår bra av täta byten. Milkostnad för endast soppan är 16,80kr/mil! Jag amorterar 2300kr/mån på Zoen och det är mindre än jag betalade i soppa för Saaben per månad!

En till hopplöst förlorad till Zoekten...

Jag HAR ju redovisat vad SAAB:en har kostat mig! FÖRUTOM då bränsle eftersom jag inte kör ett relativt exakt antal mil varje månad så det inte riktigt går att snitt-uppskatta. Beror helt på vad jag har för mig för tillfället.
Vi tar det igen då...
Bilen köptes senhösten 2020. 1000 kr
Besiktade våren (April) 2021. 600 kr
Skatt per år. 2714 kr (Plus registerhållningsavgift på 75 kr om man ska vara petnoga...)
En dunk olja. 200 kr
Ett oljefilter ska köpas in. ca 100 kr
Summa: 4614 kr
Dela det på 12 så har du 384 spänn i månadskostnad hittills! Och då som sagt så pass osäkert hur mycket bensin jag kör upp att frågan är om det ens är någon mening med att försöka uppskatta ett snitt, men summa sumarum andra utgifter alltså.
Så jag får ju t o m backa ifrån att jag påstod 600 i månaden! Jag höftade till summan och tog lite höjd för om jag glömt något (Och på tal om det så kan jag ju lika gärna satsa på ett nytt luftfilter också om jag ändå beställer oljefiltret, ska vi säga 400 kr jämt i månadskostnad...?) så att ingen skulle kunna komma och påstå att jag räknade för lågt!

Så när du t ex säger "minst 3000 i servicekostnader per år" så skakar jag bara på huvudet. En knapp femhunka hitintills! Att du lämnar in dina bilar på verkstad är inte mitt fel...
Och där är vi ju i en loop tillbaka till jämförelsen med BAB7´s eviga smörgås och termoskaffe-pauser. Det passar honom att spara pengar på det sättet. Andra tycker det är skvatt galet... För min situation får vi lägga på liknande faktorer. Jag kan mecka själv, framför allt. Jag behöver då och då en bil med dragkrok. Jag föredrar en gammal halvsunkig bil jag inte behöver vara särskilt rädd om. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att få lån på flera hundratusen till en bil. Osv.

Kan mycket väl tänka mig att köpa elbil när (om...) de börjar närma sig 10 - 15 000 kronors-sträcket. Det går t o m bra med en med ett rätt kraftigt degenererat batteri. Jag kan åka SAAB på långresor! Men ytterligare en grej i kalkylen kommer att bli om de går att meka med själv utan svindyra verkstadsbesök. Något motorbyte för 52 000 kommer naturligtvis inte på fråga...
Citera
2022-04-07, 07:06
Medlem
Du har väl km-räknare på bilen så du kan räkna ut hur långt du kör? Att du bortser från den absolut största utgiften på din Saab är att stoppa huvet i oljedunken. Jag servar också min Saab själv. Byter då olja,filter,tändstift,luftfilter, kupefilter på storservicen och olja och oljefilter på lillservicen på ett år. https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...rvicesats.html
Så runt 1700kr för delarna. Lägg därtill annat småjox som en drivrem eller vacumslang eller kanske en tändkasett eller bränslepump? Har du otur så börjar kamkedjan att rassla och då ser vi helt andra kostnader. Så är 3000kr ganska rimligt även om du servar själv. Kom inte och berätta att det är billigare att köra en gammal Saab för jag vet att det är det inte om du kör 2000mil/år.Zoe är billigare att äga!
Senast redigerad av flat7 2022-04-07 kl. 07:09.
Citera
2022-04-07, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du har väl km-räknare på bilen så du kan räkna ut hur långt du kör? Att du bortser från den absolut största utgiften på din Saab är att stoppa huvet i oljedunken. Jag servar också min Saab själv. Byter då olja,filter,tändstift,luftfilter, kupefilter på storservicen och olja och oljefilter på lillservicen på ett år. https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...rvicesats.html
Så runt 1700kr för delarna. Lägg därtill annat småjox som en drivrem eller vacumslang eller kanske en tändkasett eller bränslepump? Har du otur så börjar kamkedjan att rassla och då ser vi helt andra kostnader. Så är 3000kr ganska rimligt även om du servar själv. Kom inte och berätta att det är billigare att köra en gammal Saab för jag vet att det är det inte om du kör 2000mil/år.Zoe är billigare att äga!
Hur mycket minskar din Zoe i värde per månad?
Citera
2022-04-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Hur mycket minskar din Zoe i värde per månad?

Det vet jag först när jag ska till att sälja den. Jag har i min kalkyl räknat med 0% restvärde vilket inte stämmer då jag lär få x antal tusenlappar för den men ändå... Kalkylen blir ändå mer fördelaktig än saabens kalkyl, cirka 500kr/mån billigare att köra Zoe.
Senast redigerad av flat7 2022-04-07 kl. 08:50.
Citera
2022-04-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tja, det är den mest sålda elbilen i europa med 400.000 sålda ex..
Och bara här i denna tråden har vi fem eller sex lyckliga ZOE-ägare som skrivit om sin bil här.

De siffrorna bygger på gamla meriter. Den har sålts i många år. I dag har försäljningssiffrorna rasat och bilen är omodern. Lägg därtill den usla kvalitén. Men visst, håll du fast vid gammal skit om det gör dig glad. Du hinner säkert sätta i motor nummer 3 i bilen innan du inser att du skulle bytt bil för länge sedan redan
Citera
2022-04-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Renault Zoe slutar tillverkas.

https://www.electricdrives.tv/post/r...-by-renault-r5

En epok är slut. Hur blir det med service, support, reservdelar och uppgraderingar?

Blir det en vaka nu på Flashback över Renaults enorma misstag?

Tydligen har tillverkaren sett ljuset i skyn eller tolkat rätt i kaffesumpen.

Vem skall nu stå på barrikaderna och prisa Zoe? Gissar TS kommer bli första förespråkare kring denna kioskvältare.

Ja det var ju ingen nyhet direkt, det har vi vetat om länge. Bilen har funnits ute på marknaden sjukt länge så det är vettigt att den blir ersatt av Renault 5.
Citera
2022-04-07, 17:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
De siffrorna bygger på gamla meriter. Den har sålts i många år. I dag har försäljningssiffrorna rasat och bilen är omodern. Lägg därtill den usla kvalitén. Men visst, håll du fast vid gammal skit om det gör dig glad. Du hinner säkert sätta i motor nummer 3 i bilen innan du inser att du skulle bytt bil för länge sedan redan

Som vanligt är du fullständigt faktaresistent..

Renault ZOE var den näst mest sålda elbilen i europa 2021, bara tesla model 3 sålde mer!

Hur detta året blir kan vi inte veta ännu, vi är bara i april, men hittills under det första kvartalet så ser försäljningssiffrorna bra ut för ZOE.
Citera
2022-04-07, 17:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Renault Zoe slutar tillverkas.

https://www.electricdrives.tv/post/r...-by-renault-r5

En epok är slut. Hur blir det med service, support, reservdelar och uppgraderingar?

Blir det en vaka nu på Flashback över Renaults enorma misstag?

Tydligen har tillverkaren sett ljuset i skyn eller tolkat rätt i kaffesumpen.

Vem skall nu stå på barrikaderna och prisa Zoe? Gissar TS kommer bli första förespråkare kring denna kioskvältare.

OT. Kommer det finnas motorer så det räcker till TS? De lär inte tillverka och lagerhålla så dyra reservdelar i all oändlighet

Du är en riktig lögnare.

Vad vill du?

Varför ljuger du hela tiden?

Renault 5 ersätter ZOE år 2024/2025, vilken nyhet, grattis din idiot..

Golf är typ den ende modellen som fortfarande heter Golf..
Citera
2022-04-07, 17:57
Medlem
BAB7 vad har du för SOH på ditt batteri nu har efter 20 000 körda mil? Du vet att du kan kolla det och mycket mer typ all laddhistorik, cellernas individuella spänning i HV batteriet, felkoder, status på 12v batteriet, däcktryck, hur mycket den laddar på varje fas, eventuella krypströmmar etc etc. med en OBD2 dongle och appen canze? Mycket behändigt app och jag funderar på att montera en extra skärm att ha enbart för appen.

Är på jobbet nu men snart är det dags att trycka igång förväntningen genom appen så bilen är fri från snöslask och varm när jag snart ska åka hem! Otroligt smidigt och mysigt när Zoe välkomnar in till en varm bil i rusket. Trevlig Zoe kväll på er därute.
Senast redigerad av flat7 2022-04-07 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in