Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Fick mig ett gott skratt när jag läste detta.
Jag har själv varit rökare, men jag kan inte riktigt känna sympati med den här mannen, som rimligtvis borde fattat att han inte fick röka inomhus. Det får man ju inte i någon hyresrätt.
Och som gammal rökare måste jag ändå fråga: HUR svårt är det att gå ut på balkongen, alternativt ner på gården, för att avnjuta sina cigg? Att röka inomhus är antingen ren lättja eller ett typexempel på "jag skiter i vilket-beteende", eller en kombination.
EDIT: Men efter att ha läst artikeln så undrar man ju samtidigt om den här extremt höga summan verkligen är befogad? Det verkar skumt att han skulle kunna ha orsakat skador för över 400 000 kr enbart genom rökningen. Det skulle inte förvåna mig om hyresvärden har saltat räkningen rejält för att straffa gubben lite extra, och avskräcka andra från att våga blossa inomhus. Kanske är det lite varnagel med i spelet trots allt. Men att suga ut mer pengar än nödvändigt från en gammal rökgubbe är inte schysst.
Man får röka i dom flesta hyresrätter, förutom vissa nyproduktioner, där det står i kontraktet.
Jag röker cigarr och cigariller, och bodde förut i en hyresrätt. Rökte inomhus, och var kanske inte alltid så noga med att vädra efteråt. Jag tycker det luktar gott.
Bodde där i nästan tio år, och när jag flyttade ut så fick hyresvärden göra en ganska så omfattande renovering.
Dock så hade lägenheten inte renoverats på åtminstone 15-20 år, så jag fick inte bekosta något alls.