2022-04-07, 02:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fattade som att lägenheten var på drygt 40 kvadratmeter, en större 1a.
Väldigt svårt att göra en uppskattning, men 150 000 max skulle jag påstå..
https://www.byggkontakt.nu/nyheter/s...s-skada-huset/
Golvet behöver ju egentligen inte brytas upp men det är ändå vanligt att man gör det pga slitage.
Vägarna bryts inte upp.

Känns som hyresvärden passar på att göra en omfattande renovering av saker som hyresvärden hade behövt renovera i vilket som.
Exempel badrum, element, vitvaror osv.
Betalar man för att det ska ingå vitvaror i hyran så är det ju rimligt att man får en ny spis efter säg 20-30 år oavsett.
https://lawline.se/answers/har-hyres...-tidsintervall

Nej det känns verkligen som hyresvärden utnyttjar gubben för att komma billigare undan med saker denne själv ska stå för med jämna mellanrum.
Visst diskmaskinen är gulbrun men är är den 20 år så borde den rimligen ha byts ut i vilket som.

Mkb tar även betalt för allt de renoverar och nya vitvaror, det ingår inte i något underhåll, de höjer istället hyran vid varje åtgärd i många av sina lägenheter.
Citera
2022-04-07, 02:46
Medlem
Veniconess avatar
Fick mig ett gott skratt när jag läste detta.

Jag har själv varit rökare, men jag kan inte riktigt känna sympati med den här mannen, som rimligtvis borde fattat att han inte fick röka inomhus. Det får man ju inte i någon hyresrätt.

Och som gammal rökare måste jag ändå fråga: HUR svårt är det att gå ut på balkongen, alternativt ner på gården, för att avnjuta sina cigg? Att röka inomhus är antingen ren lättja eller ett typexempel på "jag skiter i vilket-beteende", eller en kombination.

EDIT: Men efter att ha läst artikeln så undrar man ju samtidigt om den här extremt höga summan verkligen är befogad? Det verkar skumt att han skulle kunna ha orsakat skador för över 400 000 kr enbart genom rökningen. Det skulle inte förvåna mig om hyresvärden har saltat räkningen rejält för att straffa gubben lite extra, och avskräcka andra från att våga blossa inomhus. Kanske är det lite varnagel med i spelet trots allt. Men att suga ut mer pengar än nödvändigt från en gammal rökgubbe är inte schysst.
Senast redigerad av Venicones 2022-04-07 kl. 02:55.
Citera
2022-04-07, 02:52
Medlem
Bra gjort av storrökaren! Den giriga hyresvärden kan dra åt h... Mer tobak till folket och rökning både inom-
och utomhus säger jag!
Citera
2022-04-07, 02:58
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Vad snackar du för skit. Jag och en kamrat som är målare sedan drygt tjugo år tillbaka åkte till stans bästa målerisupplier och han plockade ut svindyr kvalitetsfärg. Visst jag fick säkert lite rabatt eftersom han alltid handlar hos dom, men färgen kostade inte särskilt mycket. Då använde vi ändå top of the line märken och oljefärg. Detta skedde cirka 2013-14. Kan inte tänka mig att målarfärg skulle blivit särskilt mycket dyrare sen dess.

Lägenheten i fråga var en 2a som vi fick måla från golv till tak. Flera gånger.
V
Härligt att dra upp anekdoter äldre än bibeln. Var färghandlaren biltema?
Citera
2022-04-07, 03:05
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Något är ändå underligt med det höga beloppet. Varför ska de spärrmåla alls om de ändå menar att de behöver ånga ned alla lager med tapeter sedan lägenheten byggdes?

Nä, de har nog ogillat att hans personlighet också på något vis och sen har de lagt på ordentligt med timmar/kosing för att ge karln en näsbränna och visa han var skåpet ska stå.

Här ligger en rökt lax gravad.

Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Inte en chans att vanlig tobaksrök går in i betong så den behöver spärrmålas. Möjligen trä, men då handlar det ju bara om en liten del av en redan liten lägenhet.

Någon på fastighetsbolaget gillar inte den här rökande karln.

Det ligger nog en hel del i det du skriver.
”Ingen rök utan eld” ..
Opålitligt företag allmännyttan MKB och anställda som tidigare hade listor på hyresgäster de ogillade:
https://www.expressen.se/kvallsposte...rg-och-hygien/

Med detta försvarar jag inte hans enorma rökande, men borde inte någon renovering eller insyn skett under alla dessa år?
Ventilationsmätningar tex. eller har de medvetet väntat för att kunna agera såhär?
Inget bolag alls att lita på.

Citat:
– Men vi har fått göra mycket större ingrepp än normalt i den här lägenheten. Det handlar bland annat om att ånga ner flera lager tapeter, tvätta väggar och spärrmåla. De som gjorde besiktningen har sällan sett en så rökskadad lägenhet, säger
Lars-Gunnar Larsson, juridisk samordnare på MKB.

Hoppas det var en opartiskt besiktningsman..

MKB vet att ta betalt i många sammanhang:
https://www.hemhyra.se/nyheter/kriti...-vetat-battre/

https://www.hemhyra.se/nyheter/mkb-v...-och-vaggloss/
Senast redigerad av Zicksack 2022-04-07 kl. 03:56.
Citera
2022-04-07, 03:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Så det ska stå alla sätt i hela världen som man kan förstöra en lägenhet på?
Citera
2022-04-07, 04:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter...nor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Varför gick han inte bara ut på balkongen för att röka?
Citera
2022-04-07, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Åhujedamig vad gammal jag känner mig när vissa pratar om huruvida cigarettpaket innehåller typ 20 cigaretter, eller bara typ 10. Eller att man tror normalpaketet innehålller typ 10 cigaretter, istället för det normala att utgå från att det innehåller 20 cigaretter.

Cigarettpaket innehåller exakt 20, eller exakt 10 stycken cigaretter.
Nämner någon ett cigrettpaket så kan man definitivt utgå från varianten med 20 cigaretter.
Paket med 10 stycken cigaretter finns bara för vissa märken och används nog bara av temporära rökare som skolungdom eller feströkare.

Nu fick jag ont i huvudet ....

Då måste jag vara äldre för jag minns när paketen kom med 19 cigaretter istället för en prishöjning.
Det var verkligen löjligt och alla blev bara irriterade.
Citera
2022-04-07, 04:46
Medlem
Sezlows avatar
Förstör man lägenheten såpass kapitalt så ska man också betala.

Bara idioter röker på det sättet och dessutom inomhus.
Förmodligen har röklukten spridit sig till grannar också vilket försvårar allt.
Att rensa lägenheten in i betongväggarna kostar och tar tid.
Man undrar hur han prioriterade, och man får inte glömma att det är frivilligt att röka och dessutom det finns hjälp att få för att sluta.
Citera
2022-04-07, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Fick mig ett gott skratt när jag läste detta.

Jag har själv varit rökare, men jag kan inte riktigt känna sympati med den här mannen, som rimligtvis borde fattat att han inte fick röka inomhus. Det får man ju inte i någon hyresrätt.

Och som gammal rökare måste jag ändå fråga: HUR svårt är det att gå ut på balkongen, alternativt ner på gården, för att avnjuta sina cigg? Att röka inomhus är antingen ren lättja eller ett typexempel på "jag skiter i vilket-beteende", eller en kombination.

EDIT: Men efter att ha läst artikeln så undrar man ju samtidigt om den här extremt höga summan verkligen är befogad? Det verkar skumt att han skulle kunna ha orsakat skador för över 400 000 kr enbart genom rökningen. Det skulle inte förvåna mig om hyresvärden har saltat räkningen rejält för att straffa gubben lite extra, och avskräcka andra från att våga blossa inomhus. Kanske är det lite varnagel med i spelet trots allt. Men att suga ut mer pengar än nödvändigt från en gammal rökgubbe är inte schysst.

Man får röka i dom flesta hyresrätter, förutom vissa nyproduktioner, där det står i kontraktet.

Jag röker cigarr och cigariller, och bodde förut i en hyresrätt. Rökte inomhus, och var kanske inte alltid så noga med att vädra efteråt. Jag tycker det luktar gott.
Bodde där i nästan tio år, och när jag flyttade ut så fick hyresvärden göra en ganska så omfattande renovering.

Dock så hade lägenheten inte renoverats på åtminstone 15-20 år, så jag fick inte bekosta något alls.
Citera
2022-04-07, 05:50
Bannlyst
Det kostar att sannera lägenheten.

Intressant att Peter inte förstå att han är orsaken till ovanlig slitage på lägenheten gemom att röka inomhus.

Men å andra sidan kan lägenheten varit i ett slitet skick när han flyttade in på 90 talet. Svårt att bedöma.
Citera
2022-04-07, 06:09
Medlem
Doubts avatar
Hur bär man sig åt för att få renoveringskontrakt med MKB? Juristen hos dom säger att extrakostnaderna ligger i att dom fick ånga ner tapeter, tvätta och spärrmåla. Jag kan göra det billigare än 400k så kan tänka mig att ordna det.

Dom har helt klart bakat in hela renoveringen i hans rökskada, inte merkostnaden. En 20 år gammal lägenhet har dom sannolikt som praxis att totalrenovera när dom byter hyresgäst, speciellt om det inte var renoverat när han flyttade in (möjligen exklusive kök och badrum).
Kommer man att kunna få se MKB:s nedbrytning av kostnaden för renoveringen i rätten?

Det värsta är att det säkert finns dom som inte sagt ifrån utan bara betalat. Han ska ju betala extra för rökskadorna, men inte i närheten av den summan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in