2022-04-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

Finns en gräns på allt och uppenbarligen har han gått över den. Inrökta lägenheter det går bara inte att vädra ut. Har i egenskap av förvaltare varit in i flertal inrökta , fn allt är gult, röken sätter sig i allt som finns där man luktade fn fast man aktade sig för att sätta sig ner eller spendera mer tid än nödvändigt.
Citera
2022-04-06, 16:56
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Finns en gräns på allt och uppenbarligen har han gått över den. Inrökta lägenheter det går bara inte att vädra ut. Har i egenskap av förvaltare varit in i flertal inrökta , fn allt är gult, röken sätter sig i allt som finns där man luktade fn fast man aktade sig för att sätta sig ner eller spendera mer tid än nödvändigt.

Jo jag som f.d fastighetsskötare har sett det med. Men detta verkar ju som sagt varit extremt.
Citera
2022-04-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du verkar ha hakat upp dig på 20 år. Vilket år (enligt lagen) blir det onormalt slitage? Du menar att det kan vara normalt slitage att röka inne i 3 år men onormalt slitage att röka inne i 4 år?

Det har inte med tiden att göra utan skadan som uppstår.
Jag har bekanta som rökt inne i 20 år utan att det direkt märks i deras hus. Då är dom inte storrökare och röker alltid under fläkten, städar och vädrar ofta osv.
Röker du två paket om dagen i en liten lägenhet och inte gillar att städa så är lägenheten förstörd rätt snabbt, vi snackar antagligen om några månader innan skadan är permanent.

Allvarligt, termen "onormalt slitage" är väl rätt självförklarande, hur kan det vara svårt att förstå?
Citera
2022-04-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter...nor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

En lägenhet måste vara brukbar efter utflyttning. Peter har miljöskadat hela lägenheten och gjort den obrukbar. 58 år gammal kunde han inte räkna ut eventuella troliga konsekvenser vid en utflyttning? Om man, som Peter, ställt till det på liknande vis, så hade han att välja mellan att bo kvar tills han dör, eller behöva stå sitt kast när han väljer att flytta. Hans val blev en lärorik men dyr läxa.
Citera
2022-04-06, 16:58
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Straffas är att gå lite för långt. De ska definitivt stå för kostnader som de orsakat.
Normalt sett är kostnaden är mellan 5 tusen och 300 tusen, beror på hur giriga de är, som jag sa ovan är det lätt fixa en inrökt lägenhet.
Citera
2022-04-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

Med lite ironi i det hela ..

- Kanske borde stå i hyreskontraktet att denna bostad klarar bara av 2 ciggpaket i veckan,
annars tillfaller en faktura på sexsiffrigt renoveringsbelopp som grädde på moset ...
Citera
2022-04-06, 16:59
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
För att lukten tränger in i gipset, betongen och i allt trä som finns.
Inte en chans att vanlig tobaksrök går in i betong så den behöver spärrmålas. Möjligen trä, men då handlar det ju bara om en liten del av en redan liten lägenhet.

Någon på fastighetsbolaget gillar inte den här rökande karln.
Citera
2022-04-06, 17:00
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
En lägenhet måste vara brukbar efter utflyttning. Peter har miljöskadat hela lägenheten och gjort den obrukbar. 58 år gammal kunde han inte räkna ut eventuella troliga konsekvenser vid en utflyttning? Om man, som Peter, ställt till det på liknande vis, så hade han att välja mellan att bo kvar tills han dör, eller behöva stå sitt kast när han väljer att flytta. Hans val blev en lärorik men dyr läxa.

Majoriteten av folk i hyresrätt, speciellt de som bott länge i HR, brukar sakna sunt förnuft.
Citera
2022-04-06, 17:02
Medlem
-=Damian=-s avatar
svårbedömt.

Har själv varit inne i lägenheter och renoverat där det bott storrökare.

Det är ett helvete att sanera från Nikotin som trängt in i allt, men i detta fallet verkar det vara som att lägenheten inte är renoverad på längre? all normal renovering då med nerskrap av tapeter / målning m.m borde inte debiteras hyresgästen. Dock sådant som inte hade BEHÖVTS så som spärrfärg m.m kunde kanske debiterats honom med visst avdrag då det förmodligen ändå höjer värdet på lägenheten.
Citera
2022-04-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det har inte med tiden att göra utan skadan som uppstår.
Jag har bekanta som rökt inne i 20 år utan att det direkt märks i deras hus. Då är dom inte storrökare och röker alltid under fläkten, städar och vädrar ofta osv.
Röker du två paket om dagen i en liten lägenhet och inte gillar att städa så är lägenheten förstörd rätt snabbt, vi snackar antagligen om några månader innan skadan är permanent.

Allvarligt, termen "onormalt slitage" är väl rätt självförklarande, hur kan det vara svårt att förstå?
Precis varför jag frågade en användare varför hans fokus var så mycket kring antal år, jag ville alltså att han skulle utveckla.

Allvarligt, vad jag skrev är rätt lätttolkat om man inte i sin iver att plocka poäng skiter i att ta in helheten, hur kunde du missa det?
Citera
2022-04-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Han rögar väl så länge han tycker de e gott?

Ja men när han mår dåligt av det så slutar han. En skuld på 400 000 mår han nog dåligt av.
Citera
2022-04-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Det är ju inget straff, det är en reglering av kostnaden för att sanera. Och om jag fattat rätt betalar han bara ungefär halva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in