Citat:
Ursprungligen postat av
SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter...nor-av-varden/Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)
Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se
Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..
Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
MKB vet ju vad dom gör, inte Hasses fastigheter som kastar pil och försöker tjäna/spara pengar.
Men ett tankeexperiment borde vara att jämföra situationen med en bostadsrätt. Visst, uppskattas renoveringsbehovet till 500k så får man dra av det från säljpriset och säkert några 100k till men en BR i Malmö borde ju ha ökat mångfalt (ja, bra mycket mer än mångfalt) på 20 år.
Vad försöker jag säga med detta? Ja, inte är det att han inte ska ersätta skadorna men jag tycker att hyresvärden har någon slags ansvar. Detta måste ju ha stinkt ner trappen rätt rejält och har han bott där så länge så tycker jag att han kunnat bli förvarnad på något sätt.
Om inte annat så för MKBs egen del, dom förstår ju att dom aldrig kommer se röken av dessa pengar, det kommer bara bli ett än mer förstört liv för denna snubben. Hade dom kunnat påtala detta tidigare så hade nog mycket vara att tjäna.
Nu blir det någon slags symbolpolitik att sätta dit denne för att statuera exempel för andra.