2022-04-28, 16:08
Medlem
seaworthys avatar
Det är alltid gnäll om detta både när det gäller vårdanställda och skiftarbetaren inom industrin.

Det finns egentligen bara en lösning. Man får ta ett dagstidsjobb medan ungarna är små.

Det jag vet man kan få undantag ifrån är nattarbete. Att TS går på eftermiddagspass är verkligen inget argument för att ungarna ska vara där hela förmiddagen. Det rimliga i såfall är väl att man får hosta upp extra för det.
Citera
2022-05-19, 20:03
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Du är idiot, svara inte på mina inlägg, det går inte diskutera med dig.

"Det gör alla". Nej idiot. Det gör inte alla alls. Inte alls överhuvudtaget. Annars kan du exempelvis ta bort sjukpenningen för alla i hela världen och akassa. För alla klarar det. Ditt korkade rikspucko kvinnohjärna.

Du är ju fan knäpp.

Man får ju anpassa sitt jobb i så fall efter sina barn. BYT ANNARS!
Det kommer inte ge ett skit att klaga. Gör man inget själv så kommer man vara kvar i samma sits.

Annars är det bara bita i det sura äpplet.

(sorry alla andra för återupplivad tråd. Men jag loggar in sällan)

Tips till alla: Skaffa inte barn om ni inte kan klarar av det. Hur svårt skall det vara att förstå!!
Senast redigerad av tantr 2022-05-19 kl. 20:22.
Citera
2022-05-19, 20:21
Medlem
Måste du vara så ärlig då? Låt sambon lämna när han ändå börjar 07, allt behöver de inte veta och du betalar ju för det, med råge!
Citera
2026-08-14, 23:55
Medlem
Lustigt att läsa det här fyra år senare och inse att det fortfarande verkar vara nästan ingen som förstod eller kunde sätta sig in i min situation, vad jag menade då. Kanske var det helt enkelt jag som var dålig på att förklara.

Det jag försökte förklara var att jag slutade jobba kl. 22, kom hem runt 23 och somnade någon gång mellan 00 och 01. Min dotter vaknade sedan redan kl. 05. Jag ville därför lämna henne på förskolan kl. 07, så att jag kunde gå hem och sova några timmar innan jag skulle börja jobba kväll igen.

Men förskolan nekade min dispens och lät mig inte lämna henne förrän kl. 13. Det innebar att jag som mest fick 4–5 timmars sömn innan nästa arbetspass, trots att jag behövde få sova för att orka arbeta på kvällen.

Förskolan krävde dessutom att jag lämnade in mitt arbetsschema varje månad. Så argumentet att man bara kunde säga att man jobbade 7–16 varje dag fungerade inte i mitt fall – de visste exakt vilka tider jag arbetade.

Senare kom det dessutom fram att förskolan hade beviljat dispens för andra föräldrar för saker som jakt och andra vuxenaktiviteter. För mig blev det droppen. Jag nekades alltså möjligheten att lämna mitt barn tidigare för att få tillräckligt med sömn för att kunna sköta mitt arbete, samtidigt som andra fick dispens för fritidsaktiviteter.

Förskolan är numera nedlagd, och personen som var ansvarig där har fått sparken, liksom hennes chef. Så här fyra år senare kan jag åtminstone konstatera att det inte var jag som var den enda som tyckte att något var väldigt fel.
Citera
2026-08-15, 00:05
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaz006
Lustigt att läsa det här fyra år senare och inse att det fortfarande verkar vara nästan ingen som förstod eller kunde sätta sig in i min situation, vad jag menade då. Kanske var det helt enkelt jag som var dålig på att förklara.

Det jag försökte förklara var att jag slutade jobba kl. 22, kom hem runt 23 och somnade någon gång mellan 00 och 01. Min dotter vaknade sedan redan kl. 05. Jag ville därför lämna henne på förskolan kl. 07, så att jag kunde gå hem och sova några timmar innan jag skulle börja jobba kväll igen.

Men förskolan nekade min dispens och lät mig inte lämna henne förrän kl. 13. Det innebar att jag som mest fick 4–5 timmars sömn innan nästa arbetspass, trots att jag behövde få sova för att orka arbeta på kvällen.

Förskolan krävde dessutom att jag lämnade in mitt arbetsschema varje månad. Så argumentet att man bara kunde säga att man jobbade 7–16 varje dag fungerade inte i mitt fall – de visste exakt vilka tider jag arbetade.

Senare kom det dessutom fram att förskolan hade beviljat dispens för andra föräldrar för saker som jakt och andra vuxenaktiviteter. För mig blev det droppen. Jag nekades alltså möjligheten att lämna mitt barn tidigare för att få tillräckligt med sömn för att kunna sköta mitt arbete, samtidigt som andra fick dispens för fritidsaktiviteter.

Förskolan är numera nedlagd, och personen som var ansvarig där har fått sparken, liksom hennes chef. Så här fyra år senare kan jag åtminstone konstatera att det inte var jag som var den enda som tyckte att något var väldigt fel.

Måste man lämna in minutpapper på exakt när man jobbar? Eller råkade du vara för ärlig?

”Vi jobbar 7-16 varje dag. Tack å hej”
Citera
2026-08-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Måste man lämna in minutpapper på exakt när man jobbar? Eller råkade du vara för ärlig?

”Vi jobbar 7-16 varje dag. Tack å hej”

Ja, de krävde att jag lämnade in ett arbetsschema varje månad, dessutom påskrivet av arbetsgivaren. Jag vet inte riktigt hur man kan anklagas för att vara ”för ärlig” när det faktiskt var ett krav från förskolans sida.

Det kan möjligtvis ha haft något med coronapandemin att göra, eftersom det var ungefär vid den tiden. Men i så fall blir det nästan ännu märkligare, eftersom jag arbetade som sjuksköterska. Om något var det väl just sjuksköterskor som behövdes på sjukhusen under den perioden.

Nu, några år senare, har jag hunnit prata med många andra föräldrar om detta. Ingen av dem säger sig någonsin ha behövt lämna in något arbetsschema till förskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in