2022-04-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.
Är de 6 gånger i månader kanske barnets pappa kan vara med barnet så du får sova de dagarna? Eller någon Morfar farmor o.s.v.? Har du ens pratat med din arbetsgivare om problemet innan du försöker få dagis att lösa dina problem?
Citera
2022-04-05, 19:16
Medlem
Varför sätter du inte barnet på en nattis-förskola eller förskolor för andra tider än bara dagtider? Vet flera som jobbar inom vården som löst det så. Ingen av dem har ungarna på förskola mellan kl 7-16. Finns även dagmammor som tar emot barn andra tider.
Citera
2022-04-05, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag är av den uppfattningen att alla ska kunna ha sina barn på dagis typ 8-15 även om man som förälder är ledig, eftersom dagis betyder så mycket för barnets utveckling och att dom har kompisar där.

Funkar det inte att sambon bara lämnar? Måste dagis veta att du är hemma till 13?

Äsch jag tror jag snurrade till det lite i min första post. Trode jag var tydlig men jag såg nu att det var ganska ologiskt. Tror ingen kommer förstå hur jag än förklarar det tyvärr. Kanske är just därför det blir nekat 🤣
Senast redigerad av kas006 2022-04-05 kl. 19:41.
Citera
2022-04-05, 19:18
Medlem
Har du ledig dagar i ditt schema?
Citera
2022-04-05, 19:19
Moderator
Maviels avatar
FÖRSKOLA är till för att du ska kunna arbeta, inte för att du är trött eller behöver egentid eller vad som helst. Det finns egentligen ett regelverk som säger att kväll morgon inte är vidare lämpligt. Arbetsgivaren har dock gått förbi det genom att byta dygnsbrytet. Det blir ju väldigt långa dagar för ditt barn.

När mina barn var små ville jag vara med dem så mycket som möjligt och se till att de inte fick för långa dagar på FÖRSKOLAN. Du kan kanske gå ner i arbetstid (vilket du har rätt till med småbarn) eller välja att exempelvis arbeta natt för att kunna vara hemma mer.

Hade du jobbat natt hade jag köpt ditt argument.

De enda fall av dispans jag känner till är när barnet mår bättre av fasta rutiner. Exempelvis vid npf. Att alla dagar ser lika dana ut.
Citera
2022-04-05, 19:20
Medlem
Så när du jobbar dagtid 07-16 så behöver du hela dagen + fram till 13 dagen efter för att vila upp dig om ditt EM skift börjar dagen efter ditt FM skift?

Gå och lägg dig i tid istället kanske låter bättre?

För övrigt får ena föräldern lämna barn på förskola om du behöver sömn dagen efter ditt pass. T ex du slutar jobba 22:00 är vaken till 07:00 för att du har ställt om dygnet då får du sova medans barnet är i förskola.

Vilka tider du sover är inte upp till förskolan.
Citera
2022-04-05, 19:22
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så dagis tycker det är okej att du lämnar barnet på dagis då vid 13 tiden?

Otroligt märkligt, har själv haft jobb där jag börjat typ den tiden och då har det aldrig varit nått problem att lämna t.ex vid 8:30 tiden.

Håller med, det låter märkligt. Byt förskola.
Citera
2022-04-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant50
Att jobba 13-22 är väl inte ett nattpass?

Nä, jag jobbar natt så jag kan få intyga att 13-22 definitivt inte är nattarbete.

Om jag tolkar ts rätt så vill hon lämna ungen redan på morgonen och vila hemma i lugn o ro fram tills hon börjar kl 13.

Detta kommer du aldrig att få. Tufft med kids och jobba inom vården.

Byt jobb är mitt råd!
Citera
2022-04-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Äsch jag tror jag snurrade till det lite i min första post. Trode jag var tydlig men jag såg nu att det var ganska ologiskt. Det är alltså när jag jobbar 13-22, 13-22, 07-13 på rad problemet uppkommer. Dvs dag 2 får jag i princip 4-5 timmars sömn. Dagis krävde in schema för några veckor sedan så det går inte att hymla om.

Säg att du är vaken fram till 07:00 och kan inte ta hand om barnet när du behöver sova. vilken dygsnrytm du har är inte upp till dagis. Finns även en lag som säger att du ska vara tillräckligt fräsch för att kunna jobba med, att gå runt som en zombie pga sömnbrist är en arbetsmiljö risk för dig och alla andra.

Käftar förskolan äre bara säga att du drar in facket om dom ska jävlas.

T ex jobbar jag EM pass och går absolut inte och lägger mig 23:00 utan kanske vid 02-03 då mina hjärna är på högvarv fortfarande. Tjejen lämnar på dagis vid 07:00 och hämtar vid 16:00
Citera
2022-04-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så varför lämnar inte han ungarna på dagis innan klockan 07 - då? Ser inte vad problemet egentligen är?

De får ju inte lämna ungen på dagis innan kl 12 på dagen när hon jobbar kl 13.
Citera
2022-04-05, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Nä, jag jobbar natt så jag kan få intyga att 13-22 definitivt inte är nattarbete.

Om jag tolkar ts rätt så vill hon lämna ungen redan på morgonen och vila hemma i lugn o ro fram tills hon börjar kl 13.

Detta kommer du aldrig att få. Tufft med kids och jobba inom vården.

Byt jobb är mitt råd!

Men låt oss säga så här då. Om jag ska jobba 3 dagar. 13-22, 13-22, 07-13. Är det någon som ser problemet på dag 2 då jag måste gå upp kl 05:30 (somnat runt 00:30 i bästa fall) och mitt barn inte får vara på dagis förren kl 13, samtidigt som min sambo arbetar? Det enda jag vill är att min dotter ska få börja kl 08 3-6 gånger i månaden för att jag ska orka jobba när det blir dumt i schemat. Är det att vilja ha det lugnt o skönt innan ja ska jobba?
Senast redigerad av kas006 2022-04-05 kl. 19:54.
Citera
2022-04-05, 19:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag tänker inte nämna s-ordet men det här problemet vore ju ett icke-problem i ett land där den som vill ha sitt barn passat helt enkelt bokar vissa timmar vissa dagar och betalar per timme... Att några jävla byråkrater ska sitta på sina feta arslen och bestämma vilka tider barn "får" vara på dagis är så sjukt..

Leta efter en privat barnomsorg, kanske finns en dagmamma eller liknande i närheten? De är nog betydligt mer flexibla än ett kommunalt dagis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in