• 2
  • 3
2022-04-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag vill som alla andra bli skuldfri.
I dagsläget har ett kontorsjobb 7:45 - 16:30 med oftast ganska mycket ledigt tid och ingen som håller koll på vad jag gör. Jag kan säkert nyttja 3-5 timmar på jobbet på att syssla med annat.

Kan även tänka mig att jobba natt, 00:00 - 07:00 i ett par år, om det är vad krävs.

Har ni några tips?

Får man fråga vad du har i skuld? Jag gissar 150 000-350 000kr. Om det inte är jätte mycket är det inte värt att jobba så mycket bara för att betala av det. Tänk dem som är skyldig banken flera miljoner på hus eller vad det kan vara. Hus trygghet, investering ja ja men fortfarande miljoner du är skyldig och har i baktanke. Hur tror du dem känner jämfört med dig och tror du dem gör allt för att betala av det så fort som möjligt? Nej

Jämför med det och din skuld så ska din del inte kännas så mycket jämnfört med dem där miljonerna? Ingen meningen att slita och kasta pengar för att betala skulden när du kan förmodligen ska jobba ett tag till och kan betala inom sikt istället.

Funkar inte att jobba så mycket som du planerat om du inte vill dö i förtid. Du bestämmer ditt liv eller lånet

Jobba extra och ta en nice semester istället tycker jag.
Citera
2022-04-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Passiv inkomst kör jag på.
Köpte en maskinhall 2 mil utanför en stad som jag renoverat upp. Har 8 st förråd/garage som jag har till fasta hyresgäster samt 800kvm där jag har vinterförvaring för husvagnar/bilar och båtar.

Har en gäststuga på min tomt som jag hyr ut på somrar.

Jag planerar att bygga mer förvaring/magasinering då efterfrågan är enorm på detta.

Om man jobbar heltid så ska du satsa på någon sorts inkomst där du en period jobbar mycket för att senare det ska ticka in pengar utan för mycket ansträngning.

Intressant. Vad tjänar du i genomsnitt på en månad för magasineringen?
Citera
2022-04-06, 13:35
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Intressant. Vad tjänar du i genomsnitt på en månad för magasineringen?

Jag har I år 54 ST platser med husvagnar, husbilar, båtar, bilar, motorcyklar och några jetskis ståendes med ett snittpris på 2100 kr / platsen.
(Tar inte emot stora båtar eller husbilar, mindre båtar staplas så står 2 i höjd)
Dessa är kallplats, ingen värme utan det som tillkommer är larm, försäkring skededjursbekämpning. Inköp av en 4-hjuling då jag tar in och kör ut allt med detta. Så omkostnaderna är små.

För garagen som hyrs ut året runt tar jag 1500 kr / månaden för + att jag lägger på 100% på elförbrukningen. Jag har 8 st garage.

Förra året så lyckades jag hyra ut en del yta under sommarhalvåret med och jag drog in ca 350k.
Har inte riktigt koll på fasta utgifter / år men kanske snittar runt 50k.
Har 15 platser som betalas svart och resten vitt.

Gästsrugan går inte så mycket + då den kostar att hålla igång. Tar in hantverkare för underhåll.

Inga 20k extra kanske innan allt är betalt men har mer yta att bygga på så kan nog landa där omkring. Folk skaffar sig mer och mer saker och vill inte ha saker förvarade hemma.
Senast redigerad av cateatdog 2022-04-06 kl. 13:56.
Citera
2022-04-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Nej, det som diskuteras mest på Reddit är att ha flera fasta anställningar samtidigt. Givetvis på distans
Jaha, och du tycker att mjukvaruingenjör låter som något extrajobb man gör lite då och då på måfå?
Citera
2022-04-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Jag har I år 54 ST platser med husvagnar, husbilar, båtar, bilar, motorcyklar och några jetskis ståendes med ett snittpris på 2100 kr / platsen.
(Tar inte emot stora båtar eller husbilar, mindre båtar staplas så står 2 i höjd)
Dessa är kallplats, ingen värme utan det som tillkommer är larm, försäkring skededjursbekämpning. Inköp av en 4-hjuling då jag tar in och kör ut allt med detta. Så omkostnaderna är små.

För garagen som hyrs ut året runt tar jag 1500 kr / månaden för + att jag lägger på 100% på elförbrukningen. Jag har 8 st garage.

Förra året så lyckades jag hyra ut en del yta under sommarhalvåret med och jag drog in ca 350k.
Har inte riktigt koll på fasta utgifter / år men kanske snittar runt 50k.
Har 15 platser som betalas svart och resten vitt.

Gästsrugan går inte så mycket + då den kostar att hålla igång. Tar in hantverkare för underhåll.

Inga 20k extra kanske innan allt är betalt men har mer yta att bygga på så kan nog landa där omkring. Folk skaffar sig mer och mer saker och vill inte ha saker förvarade hemma.
Låter som ett intressant upplägg. Hur belånade du kostnaden för magasineringen? Bostadslån?
Citera
2022-04-06, 15:14
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Låter som ett intressant upplägg. Hur belånade du kostnaden för magasineringen? Bostadslån?

Köpte mark och maskinhallen för 350k och då vad det i ok skick. Behövde bara låna upp för renovering och 4-hjuling som kostade mig 250k.
Citera
2022-04-06, 19:52
Medlem
Någon som har bra tips på extraknäck? Snabba lättförtjänta pengar.
Citera
2022-04-06, 20:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grysen
Någon som har bra tips på extraknäck? Snabba lättförtjänta pengar.

Jag har justerat kilometerräknare och timräknare i fordon så som bilar, grävmaskiner, motorcyklar, vattenskotrar med mera under en handfull år.

Ska ju inte sticka under stolen med att det handlar ju till största delen om folk som vill tjäna mer pengar på sina fordon, mestadels bilhandlare och annat folk som handlar med fordon, samt en hel del leasingbilar där folk har råkat köra mer än vad dom har tänkt innan bilen ska lämnas tillbaka.
Mycket vattenskotrar på sommaren.

Tyvärr har det tagit lång tid att lära sig och det är lätt hänt att gå på en mina och skapa problem, men annars är det ju lättförtjänta pengar.
Pysslar med detta mest på kvällar och helger.
Citera
2022-04-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Jaha, och du tycker att mjukvaruingenjör låter som något extrajobb man gör lite då och då på måfå?
Ja exakt. Det är så de jobbar i den reddit-gruppen. En dem som jobbat med mjukvara på distans känner nog igen sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in