2022-04-05, 00:34
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Skit i receptet. TIll 500 g köttfärs använder du en buljongtärning. Då behöver du inte salta köttfärsen, räcker med peppar. Toppa med soja efter smak. Tillsätt vitlök, tomatpure, lite ketchup och grädde. Voila.
Edit: Du behöver absolut inte vatten i en köttfärssås. Färsen innehåller vätska från början. Däremot grädde, lite mjölk och creme fraiche är bra grejer att ha i.

Bra kommentar, recept är ju bra men det viktigaste är att man törs lita på sig själv, lär dig laga mat med feeling.
Citera
2022-04-05, 08:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Man kan köpaflytande men det verkar inte finnas på Willys där jag alltid handlar.

Ska göra icas köttfärssås, det står att man ska ha 2 dl hönsbuljong, kan jag fixa det med att köpa tärnignarna och lösa upp dom i mjöl och vatten? Hur många tärningar ska jag ha i då för att det ska bli 2 dl hönsbuljong?

Varför krångla till det ?

Fattar inte vad du menar. Tror du på allvar att du ska ha 2 dl buljongtärningar som en klump eller vad , istället för att blanda ut buljongen med vatten och sen ta 2 dl av det. Skit i mjölet.

För det första är det olika smakbilder på fond relativt buljongtärning

Hur mycket är 2 dl hönsbuljong?
1 buljongtärning = 1,5 msk koncentrerad flytande fond. 1 tärning eller 1,5 msk koncentrerad fond späds normalt med 5 dl vatten för att få en buljong/fond.
Citera
2022-04-05, 08:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Skit i receptet. TIll 500 g köttfärs använder du en buljongtärning. Då behöver du inte salta köttfärsen, räcker med peppar. Toppa med soja efter smak. Tillsätt vitlök, tomatpure, lite ketchup och grädde. Voila.
Edit: Du behöver absolut inte vatten i en köttfärssås. Färsen innehåller vätska från början. Däremot grädde, lite mjölk och creme fraiche är bra grejer att ha i.

Varför behöver man inte vatten i sin köttfärsås. Såsen utgörs av vattnet bland annat som innehåller vatten (tex tomatsås) och skippar du vattnet blir det ju inte exakt samma recept som han vill göra

Vattnet binder smakämnen ochså eller tillför smakämnen. Koka en köttsoppa utan vatten får du se

Ska du koka din färs eller steka den? Låt äckligt att koka den och spara köttsaften för köttfärsås och då får ju ingen bryning heller på färsen oavsett om du vill ha mycket eller lite bryning

Grädde är absolut inget måste för en god köttfärsås, mjölk i slutet kan vara betydligt godare eller riven ost eller inget av endera
Senast redigerad av Sladdaren 2022-04-05 kl. 08:32.
Citera
2022-04-05, 09:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Varför behöver man inte vatten i sin köttfärsås. Såsen utgörs av vattnet bland annat som innehåller vatten (tex tomatsås) och skippar du vattnet blir det ju inte exakt samma recept som han vill göra

Vattnet binder smakämnen ochså eller tillför smakämnen. Koka en köttsoppa utan vatten får du se

Ska du koka din färs eller steka den? Låt äckligt att koka den och spara köttsaften för köttfärsås och då får ju ingen bryning heller på färsen oavsett om du vill ha mycket eller lite bryning

Grädde är absolut inget måste för en god köttfärsås, mjölk i slutet kan vara betydligt godare eller riven ost eller inget av endera
Nåja, låt oss inte urarta i en tävling vem som gör godast köttfärssås, det är högst individuellt och jag talar enbart för mig själv. Men jag brukar bryna köttfärsen torr och ha i grädde, mjölk och/eller creme fraiche som vätska. Aldrig tomatkross eller vatten. Följaktiligen blir det en tjock köttfärssås och inte rinnig.
Citera
2022-04-05, 09:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nåja, låt oss inte urarta i en tävling vem som gör godast köttfärssås, det är högst individuellt och jag talar enbart för mig själv. Men jag brukar bryna köttfärsen torr och ha i grädde, mjölk och/eller creme fraiche som vätska. Aldrig tomatkross eller vatten. Följaktiligen blir det en tjock köttfärssås och inte rinnig.

Ja det är gott det med såklart
Det jag ville framhäva var att buljongtärningsfärs med "buljongsås" är inte så tokigt det heller
Dvs att du sparar en del av buljongvattnet med tomatpure som utgörs av såsen till färsen och är det för rinnit så kan att du tillsätta pastavatten och ev vällagrad finriven ost för att får det krämigt, kanske maizena
Citera
2022-04-05, 09:25
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur man får rätt mängd eftersom jag aldrig använder flytande buljong, i detta fallet skulle man alltså ha flytande buljong, och det går inte att köpa på willys.
Den blir flytande när du löser upp den i varmt vatten.
Det står på förpackningen att en tärning/kub ger X mängd buljong. X är mängden vatten du ska lösa upp tärningen i.
Sen är det bara att ta ett decilitermått och skopa upp två deciliter av buljongen.

Eller så delar du tärningen och minskar mängden vatten motsvarande
Eller så använder du hela tärningen med mindre mängd vatten
Eller så lägger du tärningen direkt i köttfärsen och låter den lösas i annan vätska (krossade tomater/grädde/whatever)

En buljongtärning är ju ett koncentrat av buljong.
Jämför med saft eller koncentrerad juice t ex
Citera
2022-04-05, 09:26
Medlem
sluta sjåpa

i med buljong och vatten och håll käft

börja höfta mer i köket och släpp tyglarna så kommer du utvecklas
Citera
2022-04-05, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Varför krångla till det ?

Fattar inte vad du menar. Tror du på allvar att du ska ha 2 dl buljongtärningar som en klump eller vad , istället för att blanda ut buljongen med vatten och sen ta 2 dl av det. Skit i mjölet.

För det första är det olika smakbilder på fond relativt buljongtärning

Hur mycket är 2 dl hönsbuljong?
1 buljongtärning = 1,5 msk koncentrerad flytande fond. 1 tärning eller 1,5 msk koncentrerad fond späds normalt med 5 dl vatten för att få en buljong/fond.
så jag ska ta 1 tärning och späda ut det med 5 dl vatten, kokhett vatten då eller? och sen ta två dl av det? det står bara i ica receptet att man ska ha 2 dl hönsbuljong utspädd

läs här

https://www.ica.se/recept/spaghetti-...arssas-712805/
Citera
2022-04-05, 20:28
Bannlyst
på knorrs hemsidan

En tärning löses i 1/2 liter kokande vatten. Låt koka 1 minut och rör sedan om ordentligt.jag kokade i stället i kokaren och hälde över dom 5 dl i en skål sen in med buljong tärningen, nu tar jag bara två dl av dessa in i köttfärsåsen,
Citera
2022-04-05, 20:29
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
så jag ska ta 1 tärning och späda ut det med 5 dl vatten, kokhett vatten då eller? och sen ta två dl av det? det står bara i ica receptet att man ska ha 2 dl hönsbuljong utspädd

läs här

Ja, så kan du göra om du inte bara vill gå wild and crazy ta en halv buljongtärning till 2 dl vatten, vattnet ska vara hett eller kokande annars löser inte buljongtärningen upp sig.
Citera
2022-04-06, 09:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

läs här

Beroende på buljongtillverkare står det hur du ska blanda ut buljongen i vattnet på förpackningen
Jo kokhett vatten ska du ha och sen tar du den mängd du behöver 2 dl som du ska ha och slänger resten eller sparar det om du vill

Eller om du är snål så väger du en buljong eller vad den väger och räknar om i gram eller miligram och skär av den vikt som motsvarar 2 dl färdigt buljongvatten. I det här fallet ca halva buljongen

Du kan alltid justera i efterhand du puttrat din köttfärssås hur mycket mer buljong du vill ha genom att smaka av din färdiga köttfärsås , men då puttrar du gärna 5 mintuer till på det
Senast redigerad av Sladdaren 2022-04-06 kl. 09:34.
Citera
2022-04-06, 09:49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Blanda ut med vatten? Smula bara sönder och ner med skiten i traktörpannan!

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det finns alltså folk som delar buljongtärningar för att få "rätt" mängd?
Är man inte fattig som en kyrkråtta eller smålänning kan man ju annars lösa upp tärningen med den mängd vätska som står på förpackningen, använda den mängd som står i receptet och skänka överbliven buljong till hemlösa... eller bara kassera den.

Jag skänkte nyligen alla mina halva buljongtärningar till Röda Korset. Skulle tydligen gå till ett värmande storkok nere i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in