Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-04, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Man kan köpaflytande men det verkar inte finnas på Willys där jag alltid handlar.

Ska göra icas köttfärssås, det står att man ska ha 2 dl hönsbuljong, kan jag fixa det med att köpa tärnignarna och lösa upp dom i mjöl och vatten? Hur många tärningar ska jag ha i då för att det ska bli 2 dl hönsbuljong?
Skit i receptet. TIll 500 g köttfärs använder du en buljongtärning. Då behöver du inte salta köttfärsen, räcker med peppar. Toppa med soja efter smak. Tillsätt vitlök, tomatpure, lite ketchup och grädde. Voila.
Edit: Du behöver absolut inte vatten i en köttfärssås. Färsen innehåller vätska från början. Däremot grädde, lite mjölk och creme fraiche är bra grejer att ha i.
Senast redigerad av Enterprise 2022-04-04 kl. 22:09.
Citera
2022-04-04, 22:09
Medlem
Det finns alltså folk som delar buljongtärningar för att få "rätt" mängd?
Är man inte fattig som en kyrkråtta eller smålänning kan man ju annars lösa upp tärningen med den mängd vätska som står på förpackningen, använda den mängd som står i receptet och skänka överbliven buljong till hemlösa... eller bara kassera den.
Citera
2022-04-04, 22:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Är man inte fattig som en kyrkråtta eller smålänning kan man ju annars lösa upp tärningen med den mängd vätska som står på förpackningen, använda den mängd som står i receptet och skänka överbliven buljong till hemlösa... eller bara kassera den.
Nja, om man gör en liten rätt är det väl inget konstigt att ta en halv buljongtärning. Eller en och en halv om man gör en stor. Handlar inte om snålhet, utan smaklökar.
Citera
2022-04-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nja, om man gör en liten rätt är det väl inget konstigt att ta en halv buljongtärning. Eller en och en halv om man gör en stor. Handlar inte om snålhet, utan smaklökar.
Läste du hela mitt inlägg?
Tar med det igen för säkerhets skull och fetar vad du eventuellt missade:
Citat:
Citera
2022-04-04, 22:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Läste du hela mitt inlägg?
Tar med det igen för säkerhets skull och fetar vad du eventuellt missade:
Jag fattar. Du menar att man är snål om man sparar en halv buljongtärning istället för att slänga den (att skänka bort den är ju trams)
För mig känns det inte så bra att slänga mat som inte blir dålig, men whatever floats your boat!
Citera
2022-04-04, 22:20
Medlem
zepofans avatar
Finns ingen anledning att göra buljong, släng i buljongtärningen direkt i såsen, det finns tillräckligt med vätska ändå. Lite onödigt att bli tvungen att reducera såsen och koka bort vattnet man nyss tillsatte till buljongtärningen.
Citera
2022-04-04, 22:41
Citat:
Fast varför skulle man göra det? För att undvika det oerhörda besväret att bryta en buljongtärning mitt itu?
Citera
2022-04-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast varför skulle man göra det? För att undvika det oerhörda besväret att bryta en buljongtärning mitt itu?
Eller för att det är betydligt mindre jobb än att starta en tråd om det ifall man nu vill ha exakt två dl buljong (som dessutom är 2/5 av en tärning och inte halva).
Citera
2022-04-04, 22:48
Citat:
Eller för att det är betydligt mindre jobb än att starta en tråd om det ifall man nu vill ha exakt två dl buljong (som dessutom är 2/5 av en tärning och inte halva).
Trådstarten är visserligen ännu dummare än ditt svar.
Citera
2022-04-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Man kan köpaflytande men det verkar inte finnas på Willys där jag alltid handlar.

Ska göra icas köttfärssås, det står att man ska ha 2 dl hönsbuljong, kan jag fixa det med att köpa tärnignarna och lösa upp dom i mjöl och vatten? Hur många tärningar ska jag ha i då för att det ska bli 2 dl hönsbuljong?

Helvete.. beställ hem mat istället. Du ska inte försöka dig på att laga mat.
Citera
2022-04-05, 00:05
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte hur man får rätt mängd eftersom jag aldrig använder flytande buljong, i detta fallet skulle man alltså ha flytande buljong, och det går inte att köpa på willys.
Citera
2022-04-05, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Helvete.. beställ hem mat istället. Du ska inte försöka dig på att laga mat.
är det så svårt att fatta frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in