Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-04, 19:00
Bannlyst
Man kan köpaflytande men det verkar inte finnas på Willys där jag alltid handlar.

Ska göra icas köttfärssås, det står att man ska ha 2 dl hönsbuljong, kan jag fixa det med att köpa tärnignarna och lösa upp dom i mjöl och vatten? Hur många tärningar ska jag ha i då för att det ska bli 2 dl hönsbuljong?
Citera
2022-04-04, 19:03
Medlem
Ockles avatar
1 buljongtärning = 1,5 msk koncentrerad flytande fond

Men är du verkligen säker på att det är 2dl som behövs? Låter som otroligt väldigt mycket...
Citera
2022-04-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Man kan köpaflytande men det verkar inte finnas på Willys där jag alltid handlar.

Ska göra icas köttfärssås, det står att man ska ha 2 dl hönsbuljong, kan jag fixa det med att köpa tärnignarna och lösa upp dom i mjöl och vatten? Hur många tärningar ska jag ha i då för att det ska bli 2 dl hönsbuljong?

Mjöl?

Det är väll bara lösa med vatten, (brukar stå på förpackningen dvs 1tärning till x dl vatten)

Antar att du kan ha med lite mjöl om du vill ha den lite mer såsig och mindre vattning (har aldrig haft mjöl i min köttfärsås dock)
Citera
2022-04-04, 19:07
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

1 buljongtärning av normal storlek, typ Knorr, ska lösas i 1/2 liter vatten. Ska du ha 2 dl buljong tar du alltså nästan en halv tärning och löser den i 2 dl vatten. INGET JÄKLA MJÖL!
Citera
2022-04-04, 19:07
Medlem
Bertil85s avatar
Beror på hur starkt du vill ha det.
Citera
2022-04-04, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ockle
1 buljongtärning = 1,5 msk koncentrerad flytande fond

Men är du verkligen säker på att det är 2dl som behövs? Låter som otroligt väldigt mycket...
Det står så för 4 portioner på sidan. 2 dl betyder alltså inte koncentrerad här. Så vad är svaret menar du på min fråga?
Citera
2022-04-04, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
1 buljongtärning av normal storlek, typ Knorr, ska lösas i 1/2 liter vatten. Ska du ha 2 dl buljong tar du alltså nästan en halv tärning och löser den i 2 dl vatten. INGET JÄKLA MJÖL!
Tack. En halv tärning, waow ok, ger det ens smak?
Citera
2022-04-04, 19:18
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

Det är tillverkarens anvisning, men ger nog inte värst mycket smak. Jag tror den gäller om buljongen ska användas ensam. Jag hade nog tagit hela tärningen, det ger ju krydda till hela såsen och inte bara till buljongen i sig. Men två deciliter vätska i köttfärs låter lite väl mycket - hur stor mängd ska du göra?
Citera
2022-04-04, 19:40
Buljongtärningar är en krydda. Du får smaka av helt enkelt. Kom ihåg att de innehåller mycket salt.
Citera
2022-04-04, 19:43
Medlem
den.dryges avatar
Citat:

En bra idé är att smaka av rätten, sen märker du om du behöver mer buljong
Citera
2022-04-04, 21:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Koka vatten, häll upp, lös buljongtärning i vattnet, använd i maten.
Citera
2022-04-04, 21:47
Medlem
jag kør med 1 tärning per liter, sen får du skæra ner tærningen till vald storlek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in