2023-01-12, 13:07
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Fattar ni hur få personer det handlar om i så fall?

Enligt Finansinspektionen stod gruppen 18-30 för 20% av nya bolån 2021. Varav de allra flesta lär vara 25-30 inom den gruppen. Artikeln handlade om gruppen 18-24.

Lögn förbannad lögn och journalistik…
Citera
2023-01-12, 13:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
7% år 2024 Långa räntor kraschar as we speak och styrräntan spås toppa på 3%.

Hur går det med OMX-blankningen?
För den som är insatt så har räntorna legat över inflationen alla år sedan 1960-talet, utom just de 5 sista åren när räntorna varit Noll eftersom alla stater är överbelånade och annars inte har råd att låna mer. Det är alltså dagens läge som är unikt, räntor över inflationen är normalläget.

FED har tydligt sagt och om och om igen, senast Powell i Stockholm igår, att USA-räntorna kommer att höjas till 5% under 2023 och sedan inte sänkas förrän 2024, om inflationen då återgått till 2%.

OMX-blankningen gav mig ca 3mkr under 2022, när alla andra förlorade pengar. Jag har kvar den och tänkte dra in 7mkr under 2023 om Stockholms-börsen sjunker 20%. Berätta vad du tjänade under 2022.

Du kommer att bli så överraskad under 2023. För du vet inte ens hur man lyssnar på FED.
Citera
2023-01-12, 13:12
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2023-01-12, 13:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Fattar ni hur få personer det handlar om i så fall?

Enligt Finansinspektionen stod gruppen 18-30 för 20% av nya bolån 2021. Varav de allra flesta lär vara 25-30 inom den gruppen. Artikeln handlade om gruppen 18-24.

Lögn förbannad lögn och journalistik…
Jag läste inte ens artikeln, men 18-24?? Ungdomar som inte gått ut universitetet behöver inte ha en egen lägenhet. Det får man när man har sitt första heltidsjobb. Men det stämmer att 100-tals lägenheter i Linköping är uppköpta av studenter, prisnivå 1-2 Mkr. De får väl bo i studentlägenhet istället om inte pengarna räcker till räntorna. För dem, med minimal kontantinsats, 2-3-dubblas månadskostnaden när räntorna går upp till 5-7%, och de har ingen inkomst så de har inget ränteavdrag.

F.ö. verkar det vara total kris i Linköping just nu, 290 lägenheter till salu på hemnet varav massor gissningsvis studenter som försöker sälja. Priserna på BR har sjunkit 7 månader på raken i studentstäder som Linköping och Lund.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-12 kl. 13:18.
Citera
2023-01-12, 13:20
Medlem
Personligen är jag på väg att betala av hela mitt bostadslån på ett bräde.
Alla har dock inte den möjligheten.

Men de som lider av statusbegär och sitter i villa med pool, tio rum, lyxrenoverat, teslor och andra dyra bilar på uppfarten tycker jag inte det minsta synd om.
Finns allt för många i detta samhälle som tror att livet handlar och att äga så många dyra saker som möjligt.
Citera
2023-01-12, 13:29
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Knappast. Enkät från 2019: https://www.mynewsdesk.com/se/fastig...noejen-2872337

Om du skulle dra ner på dina utgifter, vilka tre utgifter skulle du dra ner på först?
[…]
Boendekostnad genom att byta till billigare bostad, 2 %

Det är fullständigt orealistiska svar folk lämnat i den enkäten. När utgifterna för bostaden ökar tillräckligt så finns det inte nog med utlägg där de vill spara för att täcka de högre utgifterna.

Låt nu säga som någon skrev ovan att utgifterna för bostaden ökar från 7000kr till 13000kr per månad pga räntehöjning från ~1,5% till ~4%. Det är alltså 6000kr man skall spara in varje månad. 72000 kr om året.

Detta är toppen vad folk menar att de skall spara in på:

Äta och dricka ute, 50%
Fest och nöje, 37%
Semesterresor, 33%
Kläder, skor och accessoarer, 32%
Möbler och inredning till hemmet, 31%
Teknik till hemmet, 25%
Renovering av bostad, 18%
Sparande och investeringar, 13%
Matinköp, 11%

På många av de här posterna är det mycket begränsat hur mycket man kan spara in, och det är bara så många som är beredda att spara in på många av dem.

För att spara in 10000 kr på möbler i året så måste man normalt spendera 10000kr på möbler i året.
Så hur mycket pengar lägger folk varje år på de här posterna?

Om det är en person som skall spara in allt på en enda post så kan det översättas till:

Äta och dricka ute: Låta bli att äta ute för 285 kr varje vardag, inklusive semester.
Fest och nöje: Låta bli att gå på krogen varje fredag och spendera 1300 kr.
Semesterresor: Låta bli att åka på fyra semesterresor om året för 18000 kr styck.
...

Jag förstår att de flesta hushåll har inkomster från två personer som skall dra in på detta tillsammans, och att de flesta väljer att dra ner lite på allt möjligt i topplistan snarare än en enstaka punkt. Då skulle det kunna se ut så här:

Ta med matlåda varje arbetsdag: 2 personer * 15 kr * 21 arbetsdagar * 11 månader = 7000 kr.
Äta ute varje arbetsdag: 2*90*21*11= 42000 kr.
35000 kr sparat. Men jag menar det är orealistiskt att man klarar hålla detta. Jag skulle säga att man kommer landa på kanske 25000 kr sparat.

Hur många gånger går ett snittpar på restaurang eller krogen under loppet av ett år? 10? Om man blir helt avhållsam och det kostar 1000kr per person så är det 20000 kr sparat. Men det är också orealistiskt. Det kommer bli 10000 kr sparat.

Klarar man att skippa semestern i några år? De där två veckorna i Thailand på sunkigt all inclusive kostar tillsammans 20000 kr, ännu mer om man har barn med sig. Drar man till Kanarieöarna i stället? Det är inte så väldigt mycket att spara där. För att faktiskt *spara* de pengarna måste man dra ut med tältet eller något sådant i stället.

Men alltså, bara en tredjedel av befolkningen är beredda att dra in på sin semesterresa. Och sedan blir det bara färre och färre som är beredda att dra in på sakerna längre ner i listan.

Så nu har vi lyckats spara 75000 kr på ett år genom att dra in på nästan allt som heter nöje. Eller 55000 kr om vi skall vara realistiska. Fast egentligen mer åt hållet 35000 kr om vi skall ta hänsyn till hur många som är beredda att dra in på olika saker. Så folk måste dra åt svångremmen på väldigt många saker de på inget sätt är beredda att spara in på för att få fram sina 72000 kr.

Och tänk om det onämnbara inträffar, att räntan faktiskt går upp till 7% som banken räknade på. Då är det i runda slänga plötsligt 100000 kr de måste spara in varje år.

Som sagt, folk lämnar fullständigt orealistiska svar i den där enkäten.

För den stora andel av befolkningen som tjänar runt medianinkomsten och räknat på 2% ränta trots att banken räknat på 7%, de tror jag mycket väl börjar se sig runt efter ett billigare boende när utgifterna ökar tillräckligt mycket. Minns ni inte 1990-talet?
Citera
2023-01-12, 13:45
Medlem
Har måttligt höga lån på villa i Stockholmsområdet, bundit räntan lågt de närmsta 4 åren . Har inget behov av bil och har inga lån utöver studielån. Skulle klara högre ränta än 5 procent. Har en stor buffert och ett ännu större sparande i värdepapper. Så med andra kommer det inte påverka mig mer än att jag kommer kunna spara mindre. Jag arbetar inom en sektor som ej påverkas av konjunkturläget och har goda förutsättningar att höja min lön signifikant inom 4 år, dvs tills räntan skruvas upp för mig. Lever med partner i exakt samma ekonomiska och karriärsmässiga position.

Så för egen del påverkar det hela mig mest psykologiskt, det är sega tider. Men läser jag inte tidningen så är det som om allt var som vanligt.
Jag är helt okej med att värdet på min bostad kommer vara lägre än vad jag köpte den för, kanske så länge som 15-20 år. Men det spelar ingen roll då jag vill bo kvar och trivs. Inom 20 år kommer vår familj dessutom ärva tidigare generationers tillgångar som ej är av ringa värde.

Jag hoppas det löser sig för alla personer som får svårigheter att betala sina räkningar. Kan besväras en del över vissa svenskar som verkar bli sexuellt upphetsade över att bevittna andra svenskars ekonomiska trångmål. Man får inte glömma att de som drabbas hårdast av detta är flitiga personer ur medelklassen i 30-40 års åldern i storstadsregionen. Det vill säga Sveriges framtid och ekonomiska motor. När det gäller personer som går till överdrift i att låna och konsumera är det kanske en sak, men jag hoppas och tror att de flesta svenskar ändå tar balanserade ekonomiska beslut.
Citera
2023-01-12, 14:42
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyprexa
Har måttligt höga lån på villa i Stockholmsområdet, bundit räntan lågt de närmsta 4 åren . Har inget behov av bil och har inga lån utöver studielån. Skulle klara högre ränta än 5 procent. Har en stor buffert och ett ännu större sparande i värdepapper. Så med andra kommer det inte påverka mig mer än att jag kommer kunna spara mindre. Jag arbetar inom en sektor som ej påverkas av konjunkturläget och har goda förutsättningar att höja min lön signifikant inom 4 år, dvs tills räntan skruvas upp för mig. Lever med partner i exakt samma ekonomiska och karriärsmässiga position.

Så för egen del påverkar det hela mig mest psykologiskt, det är sega tider. Men läser jag inte tidningen så är det som om allt var som vanligt.
Jag är helt okej med att värdet på min bostad kommer vara lägre än vad jag köpte den för, kanske så länge som 15-20 år. Men det spelar ingen roll då jag vill bo kvar och trivs. Inom 20 år kommer vår familj dessutom ärva tidigare generationers tillgångar som ej är av ringa värde.

Jag hoppas det löser sig för alla personer som får svårigheter att betala sina räkningar. Kan besväras en del över vissa svenskar som verkar bli sexuellt upphetsade över att bevittna andra svenskars ekonomiska trångmål. Man får inte glömma att de som drabbas hårdast av detta är flitiga personer ur medelklassen i 30-40 års åldern i storstadsregionen. Det vill säga Sveriges framtid och ekonomiska motor. När det gäller personer som går till överdrift i att låna och konsumera är det kanske en sak, men jag hoppas och tror att de flesta svenskar ändå tar balanserade ekonomiska beslut.

Vad fan håller du på med ett sansat inlägg där du även visar empati för andra (andra vanliga personer som sliter på och inte tar sms-lån).
Citera
2023-01-12, 14:43
Medlem
Jag har ett lån på 1.6 miljoner det är knapp 5k inklusive ränteavdraget i månaden med 5 procent ränta. Det är trista pengar men påverkar mig nämnvärt. Tror många köpt över sin förmåga.
Citera
2023-01-12, 23:24
Medlem
yz44s avatar
En höjning av räntan påverkar mig bara indirekt då jag inte längre har några lån.

En ränta på 5% borde inte innebära någon katastrof för de flesta.
Lite tråkigt att inte RB höjt räntan tidigare vilket hade mildrat det hela.
Citera
2023-01-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashtwa
Min nuvarande ränta är bunden på 1.x % och jag får betalar ca 7.000 per månad, men nu I Januari går bindningstiden ut och den nya räntan kommer att ligga på ca 4% vilket kommer göra att min månadskostnad kommer i stället blir ca 13.000 efter samtal med banken tidigare i veckan (SBAB).

I dag(12/1) läser man att skandiabanken höjer sin listränta till 5% på bolån och an börjar ju undra vart detta ska ta vägen.

Jag tjänar så pass bra att jag har råd att betala en ränta på 4%, men att det går från 7k - 13k känns orimligt även om att man tog höjd för en högre ränta när man beviljades lånet.

vad menar du med orimligt?
Citera
2023-01-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det är fullständigt orealistiska svar folk lämnat i den enkäten. När utgifterna för bostaden ökar tillräckligt så finns det inte nog med utlägg där de vill spara för att täcka de högre utgifterna.

Låt nu säga som någon skrev ovan att utgifterna för bostaden ökar från 7000kr till 13000kr per månad pga räntehöjning från ~1,5% till ~4%. Det är alltså 6000kr man skall spara in varje månad. 72000 kr om året.

Detta är toppen vad folk menar att de skall spara in på:

Äta och dricka ute, 50%
Fest och nöje, 37%
Semesterresor, 33%
Kläder, skor och accessoarer, 32%
Möbler och inredning till hemmet, 31%
Teknik till hemmet, 25%
Renovering av bostad, 18%
Sparande och investeringar, 13%
Matinköp, 11%

På många av de här posterna är det mycket begränsat hur mycket man kan spara in, och det är bara så många som är beredda att spara in på många av dem.

För att spara in 10000 kr på möbler i året så måste man normalt spendera 10000kr på möbler i året.
Så hur mycket pengar lägger folk varje år på de här posterna?

Om det är en person som skall spara in allt på en enda post så kan det översättas till:

Äta och dricka ute: Låta bli att äta ute för 285 kr varje vardag, inklusive semester.
Fest och nöje: Låta bli att gå på krogen varje fredag och spendera 1300 kr.
Semesterresor: Låta bli att åka på fyra semesterresor om året för 18000 kr styck.
...

Jag förstår att de flesta hushåll har inkomster från två personer som skall dra in på detta tillsammans, och att de flesta väljer att dra ner lite på allt möjligt i topplistan snarare än en enstaka punkt. Då skulle det kunna se ut så här:

Ta med matlåda varje arbetsdag: 2 personer * 15 kr * 21 arbetsdagar * 11 månader = 7000 kr.
Äta ute varje arbetsdag: 2*90*21*11= 42000 kr.
35000 kr sparat. Men jag menar det är orealistiskt att man klarar hålla detta. Jag skulle säga att man kommer landa på kanske 25000 kr sparat.

Hur många gånger går ett snittpar på restaurang eller krogen under loppet av ett år? 10? Om man blir helt avhållsam och det kostar 1000kr per person så är det 20000 kr sparat. Men det är också orealistiskt. Det kommer bli 10000 kr sparat.

Klarar man att skippa semestern i några år? De där två veckorna i Thailand på sunkigt all inclusive kostar tillsammans 20000 kr, ännu mer om man har barn med sig. Drar man till Kanarieöarna i stället? Det är inte så väldigt mycket att spara där. För att faktiskt *spara* de pengarna måste man dra ut med tältet eller något sådant i stället.

Men alltså, bara en tredjedel av befolkningen är beredda att dra in på sin semesterresa. Och sedan blir det bara färre och färre som är beredda att dra in på sakerna längre ner i listan.

Så nu har vi lyckats spara 75000 kr på ett år genom att dra in på nästan allt som heter nöje. Eller 55000 kr om vi skall vara realistiska. Fast egentligen mer åt hållet 35000 kr om vi skall ta hänsyn till hur många som är beredda att dra in på olika saker. Så folk måste dra åt svångremmen på väldigt många saker de på inget sätt är beredda att spara in på för att få fram sina 72000 kr.

Och tänk om det onämnbara inträffar, att räntan faktiskt går upp till 7% som banken räknade på. Då är det i runda slänga plötsligt 100000 kr de måste spara in varje år.

Som sagt, folk lämnar fullständigt orealistiska svar i den där enkäten.

För den stora andel av befolkningen som tjänar runt medianinkomsten och räknat på 2% ränta trots att banken räknat på 7%, de tror jag mycket väl börjar se sig runt efter ett billigare boende när utgifterna ökar tillräckligt mycket. Minns ni inte 1990-talet?

Annars allt väl, men att över 70% av Sveriges hushåll består av ensamhushåll, dvs personer som bor själv och därmed bara har en inkomst att ty sig till, faller påståendet om att dom flesta hushåll har mer än en inkomst på sin egen orimlighet...?

Eurostat:
Över 70 procent av hushållen i Sverige består av bara en person, enligt Eurostat. De det långt från tvåan och trean – Danmark och Finland – där andelen är drygt 40 procent.2 juni 2021
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in