2023-01-12, 10:47
Medlem
Szalenstwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
https://www.aftonbladet.se/minekonom...a-en-kaftsmall

Jag anser att dessa trådar behöver dyka upp titt som tätt med tanke på de tider vi lever i.

Trådar dör ut och det behöver tillkomma nya.

Är du medveten om att tidningar som Aftonbladet och Se & Hör lever på sensationalism? Det vill säga att skriva provokativa artiklar och rubriker för att locka läsare.

Men du gav en källa och det var fint av dig, jag har bara en vis aversion mot Aftonbladet.
Citera
2023-01-12, 10:48
Medlem
revodnebs avatar
6% ränta är historiskt sett inget konstigt. Det är den här perioden med nollräntor och riksbankens köp av värdepapper som är det avvikande.
Citera
2023-01-12, 10:50
Medlem
Min nuvarande ränta är bunden på 1.x % och jag får betalar ca 7.000 per månad, men nu I Januari går bindningstiden ut och den nya räntan kommer att ligga på ca 4% vilket kommer göra att min månadskostnad kommer i stället blir ca 13.000 efter samtal med banken tidigare i veckan (SBAB).

I dag(12/1) läser man att skandiabanken höjer sin listränta till 5% på bolån och an börjar ju undra vart detta ska ta vägen.

Jag tjänar så pass bra att jag har råd att betala en ränta på 4%, men att det går från 7k - 13k känns orimligt även om att man tog höjd för en högre ränta när man beviljades lånet.
Citera
2023-01-12, 10:52
Medlem
Styrräntan går upp.
Folk börjar gå bankrutt.
Folk bidrar inte längre till att elda på ekonomin.
Inflationen går ner.
Styrräntan kan sänkas.

Så länge du har mer marginaler än dom som ligger sämst till kommer du klara dig.

Unga brukar dock ligga dåligt till.
Citera
2023-01-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
6% ränta är historiskt sett inget konstigt. Det är den här perioden med nollräntor och riksbankens köp av värdepapper som är det avvikande.

Historiskt sett så har vi inte varit så här högt belånade.

6% ränta idag skulle medföra massuppsägningar i många företag som skulle sprida ringar på vattnet till många andra delar i vårt samhälle. Massor med företag skulle kursa. 6% ränta i vårt samhälle skulle innebära riktigt stora konsekvenser. Inte bara för dom som är högst belånade.
Citera
2023-01-12, 11:20
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Såg någon artikel om att om rörlig boränta når 6% så kommer hälften av Sveriges unga att behöva flytta.

Det låter spontant helt sjukt och jag undrar om ni tror staten kommer tillåta detta haveri?

Frågan är inte om det är rätt eller fel om staten hjälper till utan mer om ni tror staten KOMMER att hjälpa till på något sätt och isåfall på vilket sätt?

Diskutera fritt.
Artikeln du referar till utgår från en undersökning där nästan hälften av de unga säger att de inte vet om de kan bo kvar. Det är förvisso alarmerande, men inte alls samma sak som att ALLA unga MÅSTE flytta om räntan går upp.

Hur många unga ingick i studien? I vilken del av landet var de bosatta? (Stor skillnad på hur stora lån man har) Hur gick studien till, dvs frågade de stressade människor på stan som inte iddes lägga 2 minuter på att tänka på vad en höjning på 6% skulle innebära i reda pengar? ("Jag vet inte" är ett vanligt svar om man inte orkar svara.)

Att basunera ut att allt går åt helvete och kräva att staten går in på bred front är kvällstidningarnas levebröd.
Citera
2023-01-12, 11:30
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashtwa
Min nuvarande ränta är bunden på 1.x % och jag får betalar ca 7.000 per månad, men nu I Januari går bindningstiden ut och den nya räntan kommer att ligga på ca 4% vilket kommer göra att min månadskostnad kommer i stället blir ca 13.000 efter samtal med banken tidigare i veckan (SBAB).

I dag(12/1) läser man att skandiabanken höjer sin listränta till 5% på bolån och an börjar ju undra vart detta ska ta vägen.

Jag tjänar så pass bra att jag har råd att betala en ränta på 4%, men att det går från 7k - 13k känns orimligt även om att man tog höjd för en högre ränta när man beviljades lånet.

Räntemarknaden tror i princip att vi har toppat nu. Det blir med stor sannolikhet inte mer än 4%. https://omni.se/sparekonomer-bolaner...ocent/a/MoP1aK

Citat:
De rörliga snitträntorna hos storbankerna låg mellan 3,1 och 3,7 procent i december. Tidigare har bland annat Nordea och Swedbank spått att räntan kommer att stiga till nära 5 procent men två bedömare som SvD Näringsliv pratat med menar att toppen kan nås redan vid 4 procent.
– Om prognoserna håller så borde den rörliga boräntan toppa på under 4 procent, säger Compricers sparekonom Christina Sahlberg.
Citera
2023-01-12, 11:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Finansinspektionen gör en preassure test på svenskars bo-ekonomi varje år, vi har världens tredje högsta privata låneskuld långt över t.ex Japan eller USA orsakad av vår inhemska bopris-bubbla. Senaste siffran är att 10% av alla nya köpare (senaste åren) inte klarar av en ränta på 7% utan måste byta ner sig. Jag tror ärligt vi kommer till 7% redan år 2024 så detta är en realitet och många yngre måste flytta då. Men inte i närheten så många som artikeln i aftonbladet nämner, enligt finansinspektionens noggranna mätningar.
Citera
2023-01-12, 11:46
Medlem
yz44s avatar
Som tidigare påpekats så slirar rubriken med sanningen.

Till att börja med är det en undersökning och inte fakta som det hänvisas till.
Man brukar säga att som man ställer frågan får man svar.
Och vad folk tror ät inte nödvändigtsvis hur det förhåller sig.

Sedan gäller det väl enbart de yngre som har köpt sin bostad och inte de som bor i hyresfastigheter eller på annat sätt.
Så att det skulle gälla hälften av de yngre får man ta med en stor säck salt.
Citera
2023-01-12, 11:52
Medlem
6stringlevins avatar
I den svarar nästan hälften av alla unga vuxna mellan 18 till 24 år nej eller att de är osäkra på om de kan bo kvar i sin bostad om bolåneräntan skulle höjas till 6 procent.

Hälften av alla vuxna mellan 18 - 24 år i Sverige skulle alltså bo i egen köpt bostad så att de påverkas direkt av högre räntor? Hur många procent har ens flyttat hemmifrån? Är de oroliga att få lämna mammas källare om föräldrarna måste flytta.
Hur många av de som flyttat bor i hyresrätt/studentlägenhet?

Kan man påstå precis vad som helst för journalister som helt saknar verklighetsförankring i landet de bor?

Denna artikeln har samma höga kvalite som "x har bara råd att borsta tänderna varannan dag". Den ställer alltså mer frågor än den ger svar.
Citera
2023-01-12, 11:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Historiskt sett så har vi inte varit så här högt belånade.

6% ränta idag skulle medföra massuppsägningar i många företag som skulle sprida ringar på vattnet till många andra delar i vårt samhälle. Massor med företag skulle kursa. 6% ränta i vårt samhälle skulle innebära riktigt stora konsekvenser. Inte bara för dom som är högst belånade.

Helt rätt belåningsgraden är katastrofal, det får vi ge riksbanken skulden för och bankerna.
Citera
2023-01-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finansinspektionen gör en preassure test på svenskars bo-ekonomi varje år, vi har världens tredje högsta privata låneskuld långt över t.ex Japan eller USA orsakad av vår inhemska bopris-bubbla. Senaste siffran är att 10% av alla nya köpare (senaste åren) inte klarar av en ränta på 7% utan måste byta ner sig. Jag tror ärligt vi kommer till 7% redan år 2024 så detta är en realitet och många yngre måste flytta då. Men inte i närheten så många som artikeln i aftonbladet nämner, enligt finansinspektionens noggranna mätningar.

7% år 2024 Långa räntor kraschar as we speak och styrräntan spås toppa på 3%.

Hur går det med OMX-blankningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in