2022-08-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Hahahahaha opåverkad lol när din bostad halveras i värde inom kort

Tänkte bo kvar 15-20 år minst ändå, och halva värdet är ungefär vad jag har lån på, så känns rätt lugnt faktiskt.
Citera
2022-08-30, 23:11
Medlem
BuckshotBills avatar
Stackars de där somliga, det kommer bli så synd om om dom.
Citera
2022-09-01, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Stackars de där somliga, det kommer bli så synd om om dom.

Absolut. Många tvangsforsalningar. Ni skulle bundit räntan för ett år sen men ni skulle visst leka balla istället!
Citera
2022-09-01, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?

Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?

Jag har haft en jävla tur, och fått både ett hus (iofs renoveringsbehov, men det kan vänta) och Cash, då arvet sammanföll med en försäljning av en annan fastighet i arvet, just på toppen.

Jag sitter alltså jävligt bra till.
Inte min förtjänst överhuvudtaget, utan ren tur.
Mitt största problem nu är självdisciplin, då jag vill köpa prylar, som inte är tillgångar utan belastningar.

Typ sportbil.

En polare till mig har däremot en syster som köpt en fucking lägenhet (tror inte det var villa ens alltså) för 7,5 M 😆

Dom har tydligen lite svettigt redan..
Senast redigerad av Dörren 2022-09-01 kl. 05:05.
Citera
2022-09-01, 06:30
Medlem
Det som tvingar folk att sälja nu tycks vara elräkningen.

Det finns ju en del pensionärer i äldre hus som ofta då har ganska ineffektiv uppvärmning. En "energisanering" kan ju kosta ett par hundratusen, som man kanske inte vill ta lån på i dagens läge,

Jag köpte hus för 10 år sedan, de hus där det fortfarande fanns oljepanna då var ju pensionärers hem. Då hade man ofta äldre fönster och inte tilläggsisolerat.

Sedan är frågan hur många det kommer att drabba, men husen ligger nog ofta på landsorten. Skogstorp modell äldre t ex...

Uppvärmning är nog en större ångestkälla just nu än räntan. De med höga skulder hamnar inte i trubbel om det inte blir bred arbetslöshet. Om industrin i Stockholm (kontoren då) friställer civilingenjörer som man gjorde för 30 år sedan på bred front... då jävlar.
Citera
2022-09-01, 09:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Absolut. Många tvangsforsalningar. Ni skulle bundit räntan för ett år sen men ni skulle visst leka balla istället!

Nä det blir oerhört få tvångsförsäljningar för kalkylräntorna är avsevärt högre än de 4,% där bolpneräntorna kommer toppa.

Och ni som bor i hyresrätt får ju vetala era hyresvätdars räntor utan atr få ett slit för det, men det verkar hyrarna inte ens ha tänkt på. I princip alla fadtighetsbolag är kraftigt belånade.
Citera
2022-09-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nä det blir oerhört få tvångsförsäljningar för kalkylräntorna är avsevärt högre än de 4,% där bolpneräntorna kommer toppa.

Tvångsförsäljningar blir det givetvis inte. Däremot tror jag rätt många kommer att titta på räntor och elpriser och fundera på att byta till ett billigare boende. Då utan panik och under mer ordnade former. Folk kommer att ta förluster för att få ned månadsutgiften.

Själv tänker jag rädda ekonomin genom att säga upp Netflix och köpa billigare chips till fredagsfilmen :P Kanske vanliga Estrella istället för premium märket Västkustchips. Det är en rejäl uppoffring som kommer att svida...
Citera
2022-09-01, 12:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tvångsförsäljningar blir det givetvis inte. Däremot tror jag rätt många kommer att titta på räntor och elpriser och fundera på att byta till ett billigare boende. Då utan panik och under mer ordnade former. Folk kommer att ta förluster för att få ned månadsutgiften.

Knappast. Enkät från 2019: https://www.mynewsdesk.com/se/fastig...noejen-2872337

Citat:
Om du skulle dra ner på dina utgifter, vilka tre utgifter skulle du dra ner på först?

[…]

Boendekostnad genom att byta till billigare bostad, 2 %
Citera
2023-01-12, 10:36
Medlem
tjallepetters avatar
Om rörlig boränta når 6% behöver hälften av Sveriges unga flytta

Såg någon artikel om att om rörlig boränta når 6% så kommer hälften av Sveriges unga att behöva flytta.

Det låter spontant helt sjukt och jag undrar om ni tror staten kommer tillåta detta haveri?

Frågan är inte om det är rätt eller fel om staten hjälper till utan mer om ni tror staten KOMMER att hjälpa till på något sätt och isåfall på vilket sätt?

Diskutera fritt.
Citera
2023-01-12, 10:38
Medlem
Szalenstwos avatar
Börjar bli tjatigt med dessa trådar.

Du kan väl åtminstone ge en källa utöver vad du har för dig att du har läst?
Citera
2023-01-12, 10:42
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szalenstwo
Börjar bli tjatigt med dessa trådar.

Du kan väl åtminstone ge en källa utöver vad du har för dig att du har läst?

https://www.aftonbladet.se/minekonom...a-en-kaftsmall

Jag anser att dessa trådar behöver dyka upp titt som tätt med tanke på de tider vi lever i.

Trådar dör ut och det behöver tillkomma nya.
Citera
2023-01-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Såg någon artikel om att om rörlig boränta når 6% så kommer hälften av Sveriges unga att behöva flytta.

Det låter spontant helt sjukt och jag undrar om ni tror staten kommer tillåta detta haveri?

Frågan är inte om det är rätt eller fel om staten hjälper till utan mer om ni tror staten KOMMER att hjälpa till på något sätt och isåfall på vilket sätt?

Diskutera fritt.

Vadå staten skall rædda?

Om staten "ræddar" eller kommer med åtgærder så kommer bostadsmarknaden fortsætta vara obalanserrad och dysfunktionell och det kommer på længre sikt vara mycket mer negativt før unga mænniskor som måste bo någonstans.

I USA har man haft samma inflation som i Sverige och de kastade upp reporæntan vældigt fort før att bli klara med inflationen.

I Sverige har man istællet hållt emot och førsøkt "rædda" det unga bostadskøparna genom att dra ut på tiden.

Detta gør att problemen i Sverige kommer vara långt mycket mer långvariga i Sverige æn i USA.

Det bæsta hade varit om riksbanken bara kastade upp utlångsræntan til 2% under inflationen och sedan bara hållt det dær i 6 månader før att sedan skruva ned ræntan øver något år.

Då hade de flesta klarat sig, de flesta har ju bunden låg rænta.

Nu med åsikter som dina blir problemen långvariga och långt mycket mer destruktiva. Antar att du ær sosse, kommunist eller miljøtattare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in