• 3
  • 4
2022-03-28, 07:04
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är dina ord, så det får du stå för själv….

Att ”hitta på” saker är inte nödvändigtvis detsamma som att man ljuger, då ljuga är när man helt avsiktligt och med full vetskap påstår saker som inte är sant.

Att ”hitta på” kan däremot vara att man återger något så som man kanske uppfattade det där och då (vilket mycket väl kan vara en missuppfattning…) eller att minnet av en tidigare händelse har blivit lite förvrängt med tiden, och att man sen kan uttrycka sig ”målande” för att få mer slagkraft/uppmärksamhet. Det är alltså inte nödvändigtvis detsamma som att man ljuger… Men inte heller nödvändigtvis detsamma som att allt är sant och exakt så som det verkligen skedde, men återgivet så som man upplevde det. Och vi vet ju att ibland kan vissa saker upplevas ta en ”evighet”, fast det inte alls gör det, eller hur…?

Javisst, jag instämmer.
Citera
2022-03-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu blev det än mer tydligt att du hittar på….

Nej, det finns inte en chans att de skulle kört skakbordet i flera minuter, glöm det, har besiktad säkert 1000 gånger genom åren, och aldrig upplevt att de kört längre än några minuter.

En returledning i servosystemet har aldrig nåt servotryck i sig, det är en öppen retur i princip. Är det dessutom ett returrör så ska det sitta klamrat och ska aldrig få ta några belastningar från rörelser i chassiet, det är det slangarna som gör.
Man kör skakplattan fram och tillbaka ett par gånger, på en felfri bil.
Några gånger extra om man är osäker på om spelet är onormalt eller ej.
Tvivlar på någon ens behöver köra skakplattan mer än 5 sekunder, per sida, för att konstatera status på framvagnsdetaljer.
Citera
2022-03-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Blir ju väldigt mycket enklare för oss om du skriver vad det är för bil modell du har?
Och sen undrar jag hur fan du kan låta en kvinna besikta din bil? 1 gång har där stått en kvinna när porten på besiktningen öppnats då har jag lagt i backen illa kvickt och dragit därifrån.
Med risk att bli betraktad som kvinnohatare - vilket jag inte är - i stället mitt favoritkön!

En gång råkade jag ut för att en ung kvinnlig besiktningstekniker satte domkraften under ljuddämparen på en Citroen 2CV och började lyfta, trots att jag skrek åt henne att avbryta.
Hur ska jag veta var jag kan lyfta? blev kommentaren från henne!
Stationschefen var inte på plats så jag kunde inte anmäla henne.
Detta inträffade efter det att besiktningsskolan i Västerås lagts ner, och samhällets allmänna uppluckring tilltagit och kunskapsnivån på besiktningstekniker sjunkit till en lägstanivå som tidigare troddes var omöjlig att komma ner till.
Gick åt mycket tätningspasta att få tätt i skarvarna(om någon vet hur avgassystemet ser ut och följderna av att lyfta på ljuddämparen).

Ibland kan det vara praktiskt med en ung kvinnlig besiktningstekniker.
T ex när en MB Geländewagen med ojämna bromsar och stora däck ska bromsprovas.
Får inte köras i rullbromsprovare - endast i plattbromsprovare, säger jag.
Jamen........säger hon!
Då tar man fram den tyska instruktionsboken och pekar på valfritt stycke - hon fattar ändå inte!
Sedan åker man med när hon gör "alternativt bromsprov" och ger henne råd.
Osviklig metod för godkännande av (dåliga) bromsar.
Citera
2022-03-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Javisst, jag instämmer.

Alles gut, är vi på samma bana typ…

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Man kör skakplattan fram och tillbaka ett par gånger, på en felfri bil.
Några gånger extra om man är osäker på om spelet är onormalt eller ej.
Tvivlar på någon ens behöver köra skakplattan mer än 5 sekunder, per sida, för att konstatera status på framvagnsdetaljer.

Ungefär så ja.
Har varit med nån gång att de tjoat till en extra snubbe kommit och hållit fingrarna runt nån led för att känna noga om det är nån viss bil med lite mer gömda leder etc, och den andra kör skakbordet med fjärren. Då kanske man kan komma upp i hiskeliga 10-15 sekunder samlat på en sida om man räknar ihop alla kortare sekvenser.
Citera
2022-03-29, 12:56
Medlem
Citat:
Blir ju väldigt mycket enklare för oss om du skriver vad det är för bil modell du har?
Och sen undrar jag hur fan du kan låta en kvinna besikta din bil? 1 gång har där stått en kvinna när porten på besiktningen öppnats då har jag lagt i backen illa kvickt och dragit därifrån.

volvo s60 2003
Citera
2022-03-29, 16:18
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
volvo s60 2003
Kan det vara styrservo knuten som är dålig? Inget ovanligt fel enligt jagrullar.se på s60 i din årsmodell.

Har du rätt styrservoolja i? Det ska vara den gröna.
Citera
2022-03-29, 21:44
Medlem
Citat:
Kan det vara styrservo knuten som är dålig? Inget ovanligt fel enligt jagrullar.se på s60 i din årsmodell.

Har du rätt styrservoolja i? Det ska vara den gröna.

vet ej. vet bara att den funkade hur bra som helst och nu efter besiktningen är den skit.
Citera
2022-03-29, 21:49
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
vet ej. vet bara att den funkade hur bra som helst och nu efter besiktningen är den skit.
OK svårt att hjälpa någon som bara skriver att servon är skit utan att ge några som helst detaljer. Inte ens vilken jävla olja du har i behållaren. Hoppas din jävla servopump är sopslut och att den aldrig blir lagad.
Citera
2022-04-08, 10:54
Medlem
Citat:
OK svårt att hjälpa någon som bara skriver att servon är skit utan att ge några som helst detaljer. Inte ens vilken jävla olja du har i behållaren. Hoppas din jävla servopump är sopslut och att den aldrig blir lagad.

den är hård när jag rattar höger men inte vänster hjälper detta?
Citera
2022-04-08, 11:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hade en Toyota som blev konstig i styrningen efter en besiktning.

Såg bilen uppe på något jag tror kallas skakbord, där styrningen häftigt kastas fram och tillbaka under längre tid.

Efteråt blev styrningen kass, och kunde spåras till först för lite hydraul vätska för styrningen, efter fyllt på några gånger hittades det egentliga felet - dom häftiga kasten i styrningen fram och åter i besiktningen hade överbelastat ett rör till styrservon, som hade spruckit.

Tålde vanlig vridning och körning, men dom tvära kasten fram och åter under ett antal minuter knäckte ett rör.

Minuter???
Besiktat bilar snart hundratals gånger och minuter är totalt BS.
Några sekunder i stöten, några gånger om bilen är suspekt annars en två gånger.
Citera
2022-04-08, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Tyvärr jobbar en del spånhuvuden på bilprovningen. Kan tänka mig två sätt som bilprovningen kan paja servostyrningen på.

1. De har försökt lyfta bilen i styrväxeln. Kan ju misstagit den för framvagnsbalkan. (Ja, jag vet att det låter korkat, men är man ett spånhuvud är allting möjligt...)

2. Besiktningsteknikern har vridit kraftigt till ändlägena när de inspekterat frambromsar/drivknutar. Det lär inte vara speciellt bra att greppa om framhjulen och vrida hjulen hårt tills det tar stopp. Då blir det rejäl brytning inuti styrväxeln.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in