2022-03-27, 12:14
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter som trams eller galet överdrivet av dig…

Det finns inte en chans att de skulle köra med skakbordet i ”ett antal minuter”. De kör skakbordet i max några sekunder, extremt sällan i ens 10 sekunder. Dessutom ska bilens hjulupphängningar tåla sin egen vikt i t ex brutala undanmanövrar.
Om ett rör/slang till servostyrningen skulle gå sönder av det så var det redan defekt och behövde bytas.
Brukar vara max. 10 sekunder eller så
Citera
2022-03-27, 12:47
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
ratten är jättesvår att vrida på, är detta normalt? Hände precis efter besiktningen och jag tror tjejen som jobbar där har gjort nåt. Hur ska man fixa detta?
Såklart att hon gjorde det.
Citera
2022-03-27, 13:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
"Säkringen till servon???" :-o Servon är knappast elektrisk. Tja - hur det ligger till med de nya elbilarna vet jag dock inte. Men denna är troligen en vanlig bensinare eller diesel...

Jag tror att jag ser ironin i ditt inlägg..
Citera
2022-03-27, 13:33
Medlem
Halte Haralds avatar
Blir ju väldigt mycket enklare för oss om du skriver vad det är för bil modell du har?
Och sen undrar jag hur fan du kan låta en kvinna besikta din bil? 1 gång har där stått en kvinna när porten på besiktningen öppnats då har jag lagt i backen illa kvickt och dragit därifrån.
Citera
2022-03-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Märks att medelåldern i bilforumet är hög när 99% av tråden säger kolla olja och remmar.

Jag tror snarare att det är många låginkomsttagare som tvingas hålla sig med gamla bilar.
Citera
2022-03-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
"Säkringen till servon???" :-o Servon är knappast elektrisk. Tja - hur det ligger till med de nya elbilarna vet jag dock inte. Men denna är troligen en vanlig bensinare eller diesel...

Nu framgår det inte vad TS har för bil, men att servon knappast är elektrisk?

Jag har en Passat från 2006, den har elektrisk servostyrning. Med det menar jag inte att det är en vanlig styrservo med elektrisk pump, utan detta är ett elektriskt system utan en traditionell pump och olja.

Slutsats, ditt antagande är inte korrekt.
Citera
2022-03-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Märks att medelåldern i bilforumet är hög när 99% av tråden säger kolla olja och remmar.

Dock imponerande att samma personer utan problem navigerar runt på internet, synd bara att dom far med osanning och förvirrar dom som inte vet bättre.
Citera
2022-03-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag tror snarare att det är många låginkomsttagare som tvingas hålla sig med gamla bilar.

Min bil är 17 år gammal och har oljefritt elektriskt styrservo...
Citera
2022-03-28, 04:38
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Nu blev det än mer tydligt att du hittar på….

Nej, det finns inte en chans att de skulle kört skakbordet i flera minuter, glöm det, har besiktad säkert 1000 gånger genom åren, och aldrig upplevt att de kört längre än några minuter.

En returledning i servosystemet har aldrig nåt servotryck i sig, det är en öppen retur i princip. Är det dessutom ett returrör så ska det sitta klamrat och ska aldrig få ta några belastningar från rörelser i chassiet, det är det slangarna som gör.
Du var alltså närvarande vid tillfället eftersom du vet precis vad som hände bättre än ägaren?
Var det kanske du som var besiktningsmannen? Jag menar hur skulle du annars kunna veta vad som hände.....
Citera
2022-03-28, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Du var alltså närvarande vid tillfället eftersom du vet precis vad som hände bättre än ägaren?
Var det kanske du som var besiktningsmannen? Jag menar hur skulle du annars kunna veta vad som hände.....

Man måste inte ha varit med på t ex Apollo-färderna för att förstå och veta att jorden inte är platt, trots att många stolpskott envetet påstår det…

Samma sak med påståendet jag kommenterade, jag vet p g a lång erfarenhet och kunskap att man aldrig behöver köra skakbordet i flera minuter på raken för att kolla av om det finns problem att ev anmärka på. Det tar bara några sekunder i princip. Jag vet också hur bilar är konstruerade och att en returledning i servosystemet i princip är trycklös, och att ett rör inte ska belastas med rörelser utan sitta klamrat och slangar där det är rörelser. Basic kunskap helt enkelt.

Så, jag hävdar att snubben missuppfattat och överdriver tiden enormt och om ett rör i returkretsen havererade under besiktningen så var det redan så katastrofalt dåligt att det absolut inte kan skyllas på ovarsamhet eller felaktig behandling av besiktaren. Eller så har snubben t o m blandat ihop trycksidans komponenter….

Jag har alltså erfarenhet från närvaro vid antagligen 1000 besiktningar genom åren (besiktar ca 1-4 bilar i veckan åt en kompis som driver bilverkstad, och är själv utbildad bilmek/bilelektriker sedan 35 år eller så) och har aldrig någonsin upplevt att man kört skakbordet mer än sammanlagt max ca 1 minut för båda sidor ens på rediga problembilar, och aldrig att nåt rör eller annat i servosystemet har havererat vid detta test.

Så sannolikheten att den påstådda storyn återges helt korrekt och sanningsenligt utan minsta förvanskning eller överdrift är extremt osannolik…
Citera
2022-03-28, 05:08
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Man måste inte ha varit med på t ex Apollo-färderna för att förstå och veta att jorden inte är platt, trots att många stolpskott envetet påstår det…

Samma sak med påståendet jag kommenterade, jag vet p g a lång erfarenhet och kunskap att man aldrig behöver köra skakbordet i flera minuter på raken för att kolla av om det finns problem att ev anmärka på. Det tar bara några sekunder i princip. Jag vet också hur bilar är konstruerade och att en returledning i servosystemet i princip är trycklös, och att ett rör inte ska belastas med rörelser utan sitta klamrat och slangar där det är rörelser. Basic kunskap helt enkelt.

Så, jag hävdar att snubben missuppfattat och överdriver tiden enormt och om ett rör i returkretsen havererade under besiktningen så var det redan så katastrofalt dåligt att det absolut inte kan skyllas på ovarsamhet eller felaktig behandling av besiktaren. Eller så har snubben t o m blandat ihop trycksidans komponenter….

Jag har alltså erfarenhet från närvaro vid antagligen 1000 besiktningar genom åren (besiktar ca 1-4 bilar i veckan åt en kompis som driver bilverkstad, och är själv utbildad bilmek/bilelektriker sedan 35 år eller så) och har aldrig någonsin upplevt att man kört skakbordet mer än sammanlagt max ca 1 minut för båda sidor ens på rediga problembilar, och aldrig att nåt rör eller annat i servosystemet har havererat vid detta test.

Så sannolikheten att den påstådda storyn återges helt korrekt och sanningsenligt utan minsta förvanskning eller överdrift är extremt osannolik…

Jag håller med dej om sannolikheten men ingen utom den som var närvarande verkligen VET vad som hände.
Vi vet vad som BORDE hända men jag tycker inte att det är anledning att kalla någon lögnare. Som sagt, var man inte där så vet man ju inte.
Citera
2022-03-28, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag håller med dej om sannolikheten men ingen utom den som var närvarande verkligen VET vad som hände.
Vi vet vad som BORDE hända men jag tycker inte att det är anledning att kalla någon lögnare. Som sagt, var man inte där så vet man ju inte.

Det är dina ord, så det får du stå för själv….

Att ”hitta på” saker är inte nödvändigtvis detsamma som att man ljuger, då ljuga är när man helt avsiktligt och med full vetskap påstår saker som inte är sant.

Att ”hitta på” kan däremot vara att man återger något så som man kanske uppfattade det där och då (vilket mycket väl kan vara en missuppfattning…) eller att minnet av en tidigare händelse har blivit lite förvrängt med tiden, och att man sen kan uttrycka sig ”målande” för att få mer slagkraft/uppmärksamhet. Det är alltså inte nödvändigtvis detsamma som att man ljuger… Men inte heller nödvändigtvis detsamma som att allt är sant och exakt så som det verkligen skedde, men återgivet så som man upplevde det. Och vi vet ju att ibland kan vissa saker upplevas ta en ”evighet”, fast det inte alls gör det, eller hur…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in