• 1
  • 2
2022-03-26, 19:25
Medlem
ratten är jättesvår att vrida på, är detta normalt? Hände precis efter besiktningen och jag tror tjejen som jobbar där har gjort nåt. Hur ska man fixa detta?
Citera
2022-03-26, 19:27
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
ratten är jättesvår att vrida på, är detta normalt? Hände precis efter besiktningen och jag tror tjejen som jobbar där har gjort nåt. Hur ska man fixa detta?

servoolja?
Citera
2022-03-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
servoolja?

kan ingenting om bilar förutom att köra dom. servon funkar hur bra som helst precis efter besiktning så är ratten hur trög som helst.
Citera
2022-03-26, 19:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
När du skulle åka från besiktningen och upptäckte det varför gick du inte in och pratade med dom? Vad är det för bil förresten?
Citera
2022-03-26, 19:30
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
kan ingenting om bilar förutom att köra dom. servon funkar hur bra som helst precis efter besiktning så är ratten hur trög som helst.

Ja? Fyll på servooljan. Det är ingen raketforskning
Citera
2022-03-26, 20:20
Medlem
tastass avatar
Citat:

Om du tror det är orsakat av personalen på bilprovningen är det väl i så fall enklast att höra av sig till dem och be dem rätta till det.
Citera
2022-03-26, 20:41
Medlem
yz44s avatar
Väldigt svårt utan att veta vilken bil det är men kontrollera motorns remmar.
Citera
2022-03-26, 20:43
Medlem
Det finns inget de gör på besiktningen som skulle kunna skada (styr)servon. Fö ska bilen tålas att bli undersökt. Det måste vara en tillfällighet att det blivit problem med den strax efteråt. Du får låta din verkstad titta på bilen. När servades servon senast, när byttes olja i den?
Citera
2022-03-26, 21:41
Medlem
Vissa modeller (minns ek vilka) får in luft i systemet när kontroller görs med upphissad framvagn.

Kör långsamt och vrid fulla rättslig till hö sen vä nån gång så kan det försvinna.
Citera
2022-03-26, 21:44
Medlem
SmyghukareNs avatar
Hade en Toyota som blev konstig i styrningen efter en besiktning.

Såg bilen uppe på något jag tror kallas skakbord, där styrningen häftigt kastas fram och tillbaka under längre tid.

Efteråt blev styrningen kass, och kunde spåras till först för lite hydraul vätska för styrningen, efter fyllt på några gånger hittades det egentliga felet - dom häftiga kasten i styrningen fram och åter i besiktningen hade överbelastat ett rör till styrservon, som hade spruckit.

Tålde vanlig vridning och körning, men dom tvära kasten fram och åter under ett antal minuter knäckte ett rör.
Citera
2022-03-26, 22:18
Medlem
Kolla säkringen till servon.
Citera
2022-03-27, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När du skulle åka från besiktningen och upptäckte det varför gick du inte in och pratade med dom? Vad är det för bil förresten?

det var käringen som tog bilen till besiktningen givetvis...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in