Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det finns evidens för att det fungerar. 5000 IE (125 ug) D3 är maxdosen så man skall inte överskrida den. Tar man lägre dos så kan det ta längre tid innan man märker en förbättring (normalt är minst en månad). När man tillfrisknat så kan man pröva lägre doser ner till 1000 IE (25 ug). Man skall komma ihåg att rekommenderat dagsbehov är 5 ug så det är ganska stora doser man tar.
D-vitaminförgiftning inträffar när man får värden över 375 nmol/l så man bör mäta och lägga intaget av D-vitamin på en lagom nivå som dessutom varierar med årstiden (större intag på vintern). Är man mörkhyad så sjunker nivån mer på vintern.
Doser som 20ug var verkningslösa på mig. Jag tog 20ug i 5 månader, dagligen, noll skillnad. Läkaren menade då (detta var 2011) att det skulle ta 5 månader för att se effekt men så små doser var för låga. Ingenting hände. Kanske skillnad om man går ner i dos efter att ha ställt nivåerna tillrätta men jag verkar inte absorbera någon d-vitamin alls, knappt.
Min homeopat har ställt in mig på 250ug tillsammans med 100ug vitamin K2 och 400mg magnesium (för att hindra plack från att bildas i artärerna så man inte åker på blodproppar från D-vitaminet då det binder kalcium) som jag nu tagit i en vecka sedan han fick veta att 125 fungerade och helvete..
Det funkar! 
Från att ha legat sängbunden runt 21 timmar om dygnet till att som idag: Börja med att gå ett ärende, sedan 4 timmar på gymmet sedan en sväng i stan på cykeln och hem för dusch och mat och ÄNDÅ fortfarande vara pigg! Det är helt otroligt, som om man druckit ur livets flod! Vet inte om det håller i sig men ber om att så ska ske. Detta betyder ju att man kommer kunna börja arbeta och ha ett normalt liv.
OM det håller i sig, vill säga.