• 1
  • 2
2022-03-24, 14:23
Bannlyst
Min läkare rådde mig att prova dvitamin emot detta då jag dels låg på 45nml optimalt är 75 och läkarkåren satt ihop dvitaminbrist med sjukdomen. Jag tog det inte på allvar men en tid senare provade jag 125ug av en tillfällighet och en månad senare gick jag från mestadels sängbunden till frisk och pigg!

Här är ett exempel på en kvinna med graves, sköldkörteln är helt inflammerad. Hon liksom jag hade en d-vitaminbrist och fick enbart dvitamin. Hon tillfrisknade helt och utan några som helst kemikalier. Giftstruman kom ej heller tillbaka.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4133032/

Vad tror ni? Har aldrig känt mig så frisk och pigg som nu och då åkte jag ändå på Omicron efter första månaden också eftersom jag blev aktiv och orkade vara ute ibland folk. T. o. m dödslängtan försvann så bra jag mår!

Att gå från att orka vara vaken några timmar om dagen till att vara vaken 16 timmar och vara aktiv under de 16 timmarna är som natt och dag! Detta är en livsomvandling. Bara det nu håller i sig också.
Senast redigerad av Vildblom 2022-03-24 kl. 14:34.
Citera
2022-03-24, 15:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Min läkare rådde mig att prova dvitamin emot detta då jag dels låg på 45nml optimalt är 75 och läkarkåren satt ihop dvitaminbrist med sjukdomen. Jag tog det inte på allvar men en tid senare provade jag 125ug av en tillfällighet och en månad senare gick jag från mestadels sängbunden till frisk och pigg!

Här är ett exempel på en kvinna med graves, sköldkörteln är helt inflammerad. Hon liksom jag hade en d-vitaminbrist och fick enbart dvitamin. Hon tillfrisknade helt och utan några som helst kemikalier. Giftstruman kom ej heller tillbaka.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4133032/

Vad tror ni? Har aldrig känt mig så frisk och pigg som nu och då åkte jag ändå på Omicron efter första månaden också eftersom jag blev aktiv och orkade vara ute ibland folk. T. o. m dödslängtan försvann så bra jag mår!

Att gå från att orka vara vaken några timmar om dagen till att vara vaken 16 timmar och vara aktiv under de 16 timmarna är som natt och dag! Detta är en livsomvandling. Bara det nu håller i sig också.

Det finns evidens för att det fungerar. 5000 IE (125 ug) D3 är maxdosen så man skall inte överskrida den. Tar man lägre dos så kan det ta längre tid innan man märker en förbättring (normalt är minst en månad). När man tillfrisknat så kan man pröva lägre doser ner till 1000 IE (25 ug). Man skall komma ihåg att rekommenderat dagsbehov är 5 ug så det är ganska stora doser man tar.

D-vitaminförgiftning inträffar när man får värden över 375 nmol/l så man bör mäta och lägga intaget av D-vitamin på en lagom nivå som dessutom varierar med årstiden (större intag på vintern). Är man mörkhyad så sjunker nivån mer på vintern.
Citera
2022-03-24, 15:25
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Bra att det fungerade. Men du kan men enkelhet höja dosen D3 lite till, glöm inte att D3 alltid ska kombineras med K2 mk7.
Citera
2022-03-24, 15:28
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns evidens för att det fungerar. 5000 IE (125 ug) D3 är maxdosen så man skall inte överskrida den. Tar man lägre dos så kan det ta längre tid innan man märker en förbättring (normalt är minst en månad). När man tillfrisknat så kan man pröva lägre doser ner till 1000 IE (25 ug). Man skall komma ihåg att rekommenderat dagsbehov är 5 ug så det är ganska stora doser man tar.

D-vitaminförgiftning inträffar när man får värden över 375 nmol/l så man bör mäta och lägga intaget av D-vitamin på en lagom nivå som dessutom varierar med årstiden (större intag på vintern). Är man mörkhyad så sjunker nivån mer på vintern.

5000 I.E maxdos? Verkligen inte! Det är helt riskfritt att konsumera 40.000 I.E per dag. Ju äldre man är ju mer bör man ta.
Citera
2022-03-24, 16:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
5000 I.E maxdos? Verkligen inte! Det är helt riskfritt att konsumera 40.000 I.E per dag. Ju äldre man är ju mer bör man ta.

Nej, om kroppen inte klarar att bryta ner den dosen så kan man få D-vitaminförgiftning och njursvikt. Tar man mer än 5000 IE så skall det följas upp med provtagning. Enlig rekommendation skall man inte överskrida 4000 IE under längre tid utan provtagning. Har man konstaterad brist så kan man ta 5000 IE under ett par månader innan man behöver göra ny provtagning.

40000 IE kan man bara ta några dagar utan risk och bara på rekommendation av läkare.
Citera
2022-03-24, 21:34
Moderator
Jultrollets avatar
Enormt vanligt med brist på D-vitamin vid Graves och jag förstår verkligen inte varför inte läkarna lärt sig det vid det här laget och tar prov på det direkt. Jag fick tjata mig till det när jag fick min diagnos och jag hade ett värde på 14 om jag inte minns fel. 14! Det är löjligt lågt trots att jag åt mycket fet fisk.

Även kalcium bör man kolla upp eftersom man omsätter kalket i skelettet väldigt snabbt av Graves. Jag mådde också väldigt mycket bättre så snart mina värden på dessa nått de normala men det botade mig inte i längden.
Citera
2022-03-24, 21:42
Bannlyst
Citat:

Doser som 20ug var verkningslösa på mig. Jag tog 20ug i 5 månader, dagligen, noll skillnad. Läkaren menade då (detta var 2011) att det skulle ta 5 månader för att se effekt men så små doser var för låga. Ingenting hände. Kanske skillnad om man går ner i dos efter att ha ställt nivåerna tillrätta men jag verkar inte absorbera någon d-vitamin alls, knappt.

Min homeopat har ställt in mig på 250ug tillsammans med 100ug vitamin K2 och 400mg magnesium (för att hindra plack från att bildas i artärerna så man inte åker på blodproppar från D-vitaminet då det binder kalcium) som jag nu tagit i en vecka sedan han fick veta att 125 fungerade och helvete..Det funkar! Från att ha legat sängbunden runt 21 timmar om dygnet till att som idag: Börja med att gå ett ärende, sedan 4 timmar på gymmet sedan en sväng i stan på cykeln och hem för dusch och mat och ÄNDÅ fortfarande vara pigg! Det är helt otroligt, som om man druckit ur livets flod! Vet inte om det håller i sig men ber om att så ska ske. Detta betyder ju att man kommer kunna börja arbeta och ha ett normalt liv. OM det håller i sig, vill säga.
Citera
2022-03-24, 21:46
Bannlyst
Citat:
Bra att det fungerade. Men du kan men enkelhet höja dosen D3 lite till, glöm inte att D3 alltid ska kombineras med K2 mk7.
Yes, se min post ovan. 400mg magnesium samt 100ug K2 för att inte kalciumet ska bindas och plugga upp artärerna så man åker på blodproppar.

Hade ingen aning om detta men homeopaten berättade, lyckligtvis annars kunde det ha slutat illa.
Citera
2022-03-24, 21:47
Bannlyst
Citat:
Hur mycket är det i ug?
Citera
2022-03-24, 21:48
Bannlyst
Citat:
Nej, om kroppen inte klarar att bryta ner den dosen så kan man få D-vitaminförgiftning och njursvikt. Tar man mer än 5000 IE så skall det följas upp med provtagning. Enlig rekommendation skall man inte överskrida 4000 IE under längre tid utan provtagning. Har man konstaterad brist så kan man ta 5000 IE under ett par månader innan man behöver göra ny provtagning.

40000 IE kan man bara ta några dagar utan risk och bara på rekommendation av läkare.
Ahaa..så jag bör kolla mina värden efter säg 6 månader på dessa 10.000ug?
Citera
2022-03-24, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Enormt vanligt med brist på D-vitamin vid Graves och jag förstår verkligen inte varför inte läkarna lärt sig det vid det här laget och tar prov på det direkt. Jag fick tjata mig till det när jag fick min diagnos och jag hade ett värde på 14 om jag inte minns fel. 14! Det är löjligt lågt trots att jag åt mycket fet fisk.

Även kalcium bör man kolla upp eftersom man omsätter kalket i skelettet väldigt snabbt av Graves. Jag mådde också väldigt mycket bättre så snart mina värden på dessa nått de normala men det botade mig inte i längden.
Tjäna! Lång tajm no sii, babe. <3

Hur mycket bättre mådde du av det och du åkte på nytt skov ändå? Min läkare sa till mig om detta 2017, jag diagnosticerades 2011 men jag lyssnade inte, tyvärr. Nu inser jag att jag måste ge henne en blomgrupp eller något. Fan vad pinsamt, jag som är inne på naturmedel och sådant. Men har man fel får man be om ursäkt. Så äre.
Citera
2022-03-24, 22:01
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Tjäna! Lång tajm no sii, babe. <3

Hur mycket bättre mådde du av det och du åkte på nytt skov ändå? Min läkare sa till mig om detta 2017, jag diagnosticerades 2011 men jag lyssnade inte, tyvärr. Nu inser jag att jag måste ge henne en blomgrupp eller något. Fan vad pinsamt, jag som är inne på naturmedel och sådant. Men har man fel får man be om ursäkt. Så äre.
<3

Jo, men det var verkligen en skillnad på natt och dag. Innan var det som du skrev: att jag var mer eller mindre helt slut och inte orkade någonting. Bara att duscha och tvätta håret var en pärs eftersom jag fick mjölksyra i armarna när jag höll dem över huvudet för att schamponera.. Det var inte förrän jag läste i någon medicinsk tidning på sjukhuset om just detta som jag förstod vad det berodde på.

Fick recept på 40 ug om dagen + kalcium i 6 månader och har sedan dess kunnat hålla det nere på 20 ug per dag för att hålla nivån uppe. Verkar som att det räcker numera och prov tas 3 ggr per år och då kollas även kalcium mm. Jätteviktigt att du går snart och lämnar prov så du inte ligger för högt vad gäller vitamin D, särskilt med tanke på hjärtat.

Bra att du mår så mycket bättre, det gör mig glad! Hoppas också det håller i sig för dig och att det vänt för dig nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in