2022-11-30, 21:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Hur tänker du nu? Det är just det Ryssland inte vill göra, förlora för mycket folk. Och det var skälet till att de metodiskt lämnade halva Kherson. Det finns inte på kartan att man hade varit okej med att förlora 15000 man på att hålla en stad när det var svårt att "supply" trupperna och eftersom man var rädd för att ukrainarna skulle spränga dammen. Områden kan återtas, medans liv är för alltid förlorade.

Det blir svårt att komma över floden...kommer att kosta det också. Nej, jag tror ryssarna också har förlorat många män. Jag tror mer på det än "HIMARS"-teorin.

När det är sagt, kan det kaaanske vara så att de retirerade från Kherson för att optimera sin köttkvarn, samt dammsprängning. Men jag ger det 20% sannolikhet (ren killgissning så klart).

Men det kan vi diskutera i en annan tråd.
Citera
Medlem
ryssland har förlorat mellan 250000-300000man i döda och skadade Ukraina ungefär en 10del så 25000-30000 soldater. ukraina har bättre utrustning är bättre tränade och sopar banan med ryska fyllon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om det du skriver är sant: Borde de då inte ha hållt Kherson till varje pris? Låt oss säga att ryssarna hade offrat 15 000 man på att hålla Kherson i 6 månader. Då hade Ukraina förlorat 75-150 000 man bara i Kherson. Då hade de nog gett sig och så hade kriget varit slut.

Men det gjorde inte ryssarna. Alltså stämmer inte din teori.
Nej Ryssland har sedan en tid haft målet att mala sönder Ukrainas soldater. Utan man behärskar har mindre betydelse.
Citera
2022-11-30, 21:13
Medlem
Citat:
Det blir svårt att komma över floden...kommer att kosta det också. Nej, jag tror ryssarna också har förlorat många män. Jag tror mer på det än "HIMARS"-teorin.

När det är sagt, kan det kaaanske vara så att de retirerade från Kherson för att optimera sin köttkvarn, samt dammsprängning. Men jag ger det 20% sannolikhet (ren killgissning så klart).

Men det kan vi diskutera i en annan tråd.

"Det blir svårt att komma över floden". Vilka pratar du om nu?
Citera
2022-11-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Allt tyder på att du inte har dina hästar hemma över huvud taget. Det finns gott om oberoende uppskattningar som ligger i ungefär samma härad. Ukraina har mobiliserat totalt ungefär en miljon soldater men alla har förstås inte satts i strid ännu. Men det är ju ungefär som med det antal HIMARS som Ryssland sagt sig ha nedkämpat, några hundra procent fler än vad som någonsin funnits.

Men inte det minsta bevis på saken har man lyckats presentera, trots att det borde vara jordens trofé.
Enligt ryska vittnen vid fronten finns det nu en del äldre ukrainare, men framförallt många utlänningar (främst polacker). De börjar få slut på soldater.
Citera
2022-11-30, 21:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
"Det blir svårt att komma över floden". Vilka pratar du om nu?

Det blir svårt (dyrt) för ryssarna att komma tillbaka. Sorry, det var otydligt. Så de spar liv nu, men det kostar sen - om de nu kunde välja.
Citera
2022-11-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Enligt ryska vittnen vid fronten finns det nu en del äldre ukrainare, men framförallt många utlänningar (främst polacker). De börjar få slut på soldater.

Mmm du säger det…
Citera
2022-11-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Mmm du säger det…

Nej jag återger vad ryska vittnen vid fronten säger. Det verkar trovärdigt, men jag har såklart inte varit där för att verifiera. Alla uppgifter ska tas med en nypa salt.
Citera
2022-11-30, 21:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Så du menar att hon bara råkade säga fel i klippet?

Felet kan ha skett innan genom att någon annan blandade ihop casualties med killed. Vad jag sett på nätet och även på Flashback så är det ett ganska vanligt fel. En del tror att det är samma sak, men det är det ju inte.

Citat:
Med casualties menade hon förresten döda, men senare raderade hon det inlägget.

Ja, casualties har tolkats som antal döda i detta fall. Men det var ju fel.

Citat:
Så de har endast 100 K döda+ skadade, var är alla de andra soldaterna som de hade i början av SMO?

De faktiska siffrorna är en annan diskussion. De kan vara högre än 100K döda+skadade. Vi vet inte riktigt var de ligger. Ukraina är givetvis inte så pigga att avslöja dem, av militära skäl. Därför cirkulerar det lite olika gissningar istället.

De hänvisar till "externa källor", och det kan vara den amerikanska uppskattningen som kan ha legat som grund. Amerikanerna pratar just om "100 000 casualtes". Då alltså döda+skadade.

Citat:
Many thanks to those who pointed out the inaccuracy regarding the figures in a previous version of this video. The estimation used, from external sources, should have referred to casualties, i.e. both killed and injured, and was meant to show Russia‘s brutality.

https://twitter.com/DanaSpinant/status/1597895208582381569
Citat:
Russia and Ukraine each have suffered over 100,000 casualties, the top U.S. general says.

https://www.nytimes.com/2022/11/10/world/europe/ukraine-russia-war-casualties-deaths.html
Citat:
The most senior US general estimates that around 100,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372
Citera
2022-11-30, 22:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Allt tyder på att det dör 5-10 ukrainska soldater per varje död rysk soldat. Ryssland har hela tiden agerat med betydligt färre soldater men med betydligt starkare artilleri. Sammanlagt har Ukraina förlorat minst en miljon soldater. Döda, skadade, fångade eller saknade.
Citat:
Om det du skriver är sant: Borde de då inte ha hållt Kherson till varje pris? Låt oss säga att ryssarna hade offrat 15 000 man på att hålla Kherson i 6 månader. Då hade Ukraina förlorat 75-150 000 man bara i Kherson. Då hade de nog gett sig och så hade kriget varit slut. Men det gjorde inte ryssarna. Alltså stämmer inte din teori.

Att kalla Brille68s text för en teori är nog fel ordval.

Vad han gjorde var att berätta en saga. Allt är påhittat och baserat på hans egen livliga fantasi.

Det är väl ingen som vet de exakta förlusterna på bägge sidor ännu, men enligt den amerikanska försvarschefen och generalen Mark Milley så är förlusterna på bägge sidor ungefär lika stora. Visserligen bara en uppskattning, men låter inte helt orimligt:

https://www.nytimes.com/2022/11/10/world/europe/ukraine-russia-war-casualties-deaths.html

Det som kanske inte alltid framgår så tydligt i alla uppskattningar är hur många soldater från den officiella ryska armén som dött och hur många som dött från lokala militära förband, Wagner-gruppen mm. Wagner-gruppen använder ju sina nyrekryterade soldater som ren kanonmat, och verkar dö som flugor. Men är de medräknade i statistiken?
Citera
2022-11-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Vad han gjorde var att berätta en saga. Allt är påhittat och baserat på hans egen livliga fantasi.

Det är väl ingen som vet de exakta förlusterna på bägge sidor ännu, men enligt den amerikanska försvarschefen och generalen Mark Milley så är förlusterna på bägge sidor ungefär lika stora. Visserligen bara en uppskattning, men låter inte helt orimligt:

Det som kanske inte alltid framgår så tydligt i alla uppskattningar är hur många soldater från den officiella ryska armén som dött och hur många som dött från lokala militära förband, Wagner-gruppen mm. Wagner-gruppen använder ju sina nyrekryterade soldater som ren kanonmat, och verkar dö som flugor. Men är de medräknade i statistiken?

Du använder en partisk källa för att säga att det är lika många offer på båda sidor, men kallar mina uppgifter för sagor.

Jag lyssnade på en intervju med Douglas Macgregor där han hävdade att det var tio gånger så många ukrainska döda per varje rysk. Jag sänkte det i mitt inlägg till att vara 5-10 gånger.

Vem är det som berättar sagor?
Citera
2022-11-30, 22:12
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Jag håller med dig här (+-20%). Nu presenterar han (Milley) inga argument men det passar rätt bra ihop med mycket annat som händer på slagfältet.

Jag tror kanske det kan gå på ett ut och spelar inte så stor roll. Trots allt så är de största aktörerna (AFU och RFA) väldigt aktiva, så nu är det nog de som dör mest. Det hade varit annorlunda om 50% av ukrainska och ryska styrkorna varit paramilitära förband och mercenaries/frivilliga.

Därutöver är där krigsfångar och deserterande, som också är oklart hur de är inräknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in