Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Du är helt obegriplig.
Ja är man inte på Ukrainas sida är man ett ryzztroll. Det är själva definitionen. Dvs för ett vansinnigt invassionskrig för att mörka det egna landets grava tillkortakommanden. (Går ju som man kan förvänta sig).
Finns ingen gråskala. Ryzzarna ska ut ur hela Ukraina och bry sig om sitt eget kan i stället. Så enkelt att minsta barn kan förstå.
Jag ser det som biståndshjälp och välfärd. Vi kan välja mellan att stoppa hunger i Afrika, ta bättre hand om gamla...Eller hjälpa Ukraina att bli så demokratiska och ekonomiskt välutvecklade som möjligt. Vi kan inte göra allt, så vi får prioritera var vi får mest för pengarna. Då blir förluster och ekonomi viktigt. Därför är ukrainska förluster relevanta.
Min intuition när kriget startade var att detta var ett idiotiskt case ur det perspektivet. Drivet av en massa lurade får och bias mot Ryssland. Den uppfattningen har jag fortfarande, efter att ha följt kriget mer empiriskt.
Däremot tror jag inte att förlusterna får Ukraina att sluta slåss, pga de framgångar de haft i september-november. Det krävs att Ryssland vänder den trenden med råge. Möjligen tycker omvärlden det blir för sjukt, men vi är långt därifrån ännu, enligt min bedömning.
Sen finns där den säkerhetsmässiga komponenten också. Den hade kunnat lösas med en kombination av upprustning och diplomati.