2022-11-30, 09:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Man tror runt 90-100k ryssar så borde vara ungefär samma för Ukraina

Det låter inte helt orimligt, även om jag tror att förlusterna för Ryssland är större. Så om 90-100k ryssar, så skulle jag tippa på 60-80k ukrainare. Men, som sagt, inte helt orimligt.
Citera
2022-11-30, 09:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Det är inte mitt ansvar att citera åt dig. Och tweeten är inte borta, nu ljuger du igen. Det är ju bara för alla att trycka på din länk så kan de se själva. Nu ska jag citera den åt dig så får du se, din lata lögnare:

"Бахмут. 500 трьохсотих за дві доби. Реальний пункт незламності 🇺🇦

🕯️ Пам’ятаємо кожного.

Translated from Ukrainian

Bakhmut. 500 three hundredths in two days. Real breakeven point 🇺🇦

🕯️ We remember everyone."

Sluta lipa nu, det är du som ljuger, svart på vitt för alla att se. "500 three hundreths" betyder alltså 500st kod 300 om man inte är dum i huvudet.

Du är en obehaglig och ful debattör.

Jag fick inte fram dentidigare. OK, du tycker inte "500 three hundredths in two days." är otydligt. Det kan man tycka olika om. Tack för att du förklarade, din tolking är rimlig. Då är det x döda plus 500 skadade. Spelar som jag skrev i första inlägget inte så stor roll, eftersom det verkar vara en extrempunkt. Den som är obehaglig och pinsam är hur som helst du.

Det är du eftersom jag själv i första inlägg skrev "Å andra sidan låter det orimligt högt? 500 skadade kanske? Fy fan vilket malande...varför?". Och så försöker du göra en grej av det.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-11-30 kl. 09:40.
Citera
2022-11-30, 10:01
Medlem
Africagonzos avatar
Inga uppgifter om dödade/skadade svenskar?
Med tanke på det massiva stödet från Sverige och den i många fall hatiska debatt mot Ryssland som pågår både i media och här på FB så borde hundratals svenskar sökt sig till Ukraina.
Några länkar till Facebook/twitter till svenskar som är på plats vid fronten?
Citera
2022-11-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzo-Frodnell
Sprids bara rykten och siffror angående ryska förluster. Har någon hittat källa på Ukrainska förluster?

Främst Soldater
Men även
Fordon
Helikoptrar
Stridsflyg

Enligt ryssarna så har rubbet gått åt. Flera gånger om till och med...
Citera
2022-11-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Med tanke på det massiva stödet från Sverige och den i många fall hatiska debatt mot Ryssland som pågår både i media och här på FB så borde hundratals svenskar sökt sig till Ukraina.

https://youtu.be/lbDNRMfABWg

Intervju med en som var med och tryckte tillbaka ryssen utanför kiev
Citera
2022-11-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzo-Frodnell
Sprids bara rykten och siffror angående ryska förluster. Har någon hittat källa på Ukrainska förluster?

Främst Soldater
Men även
Fordon
Helikoptrar
Stridsflyg

Jag undra ens om något land har exakta siffror på det.
Citera
2022-11-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Dom flesta åkte ju hem igen då i början eftersom det var för "farligt". https://www.expressen.se/nyheter/svenska-krigarna-har--lamnat-de-blev-radda/
Länken är premium men kan kopiera text om du vill läsa då jag har det.

Men det har dykt upp lite notiser ibland om döda svenskar och skadade. https://omni.se/forsvarsmakten-tidigare-anstalld-har-dott-i-ukraina/a/qWGRnm
Senast redigerad av Menea 2022-11-30 kl. 14:15.
Citera
2022-11-30, 14:12
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
https://youtu.be/lbDNRMfABWg

Intervju med en som var med och tryckte tillbaka ryssen utanför kiev

Ja det är en person för 3 månader sedan, borde vara hundratals med tanke på vilket engagemang och vilka känslor detta krig har rört upp.
Citera
2022-11-30, 14:13
Medlem
Enligt Ursula von der Leylen är det 100 000 stycken + 20 000 stycken civila:

https://twitter.com/karpov16/status/1597903061691019264
Citera
2022-11-30, 14:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Enligt Ursula von der Leylen är det 100 000 stycken + 20 000 stycken civila:

https://twitter.com/karpov16/status/1597903061691019264

Den är retracted: https://twitter.com/DanaSpinant/status/1597895208582381569?s=20&t=dR5TBiSijTzcCZjkcIVu8w

Märklig incident. Men hon sa 100 000 officerare (givetvis helt orimligt, en "officerare" har i alla fall i svenska språket befäl över ett kompani soldater). Om hon hade sagt 100 000 soldater och sedan dragit tillbaka det, så hade man kunnat misstänka att det var sant men att hon blev piskad till att dra tillbaka det. Nu får man väl ändå utgå från att detta bara var brus. 20 000 civila höll de fast vid, så det kan man lita mer på.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-11-30 kl. 14:26.
Citera
2022-11-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här har vi en ny datapunkt, varsågod att pilla sönder den också:

https://twitter.com/donetchanyn/status/1596982222980263936

500 döda på två dagar i min tolkning. Kontot ser autentiskt ut och många ukrainska kommentarer verkar tro på den.
(Observera att det i sig inte är ett tecken på ukrainsk förlust, mer på hur intensiva striderna är. Ryska förluster kan vara ännu högre, men det är inte det tråden handlar om).

Å andra sidan låter det orimligt högt? 500 skadade kanske? Fy fan vilket malande...varför?

Anledningen till att jag tycker den är intressant är att man hela tiden får "data" från ryska MoD som säger "up to 100 ukrainians were killed" bla bla, men de siffrorna kan man inte lita på. Samma med ukrainska sidan så klart.

Edit: Läste någon prorysk twittrare som skrev att det hade gått upp extremt mycket de senaste dagarna. Så datapunkten är någon slags extremfall, även om den är korrekt.

"Kontot ser autentiskt ut". 😂😂 Vilken megasopa du är! Men tack för att jag även idag fick gapskratta åt din idioti
Citera
2022-11-30, 16:58
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag bumpar denna tråd eftersom moderator inte ville ha flera trådar om Ukrainska förluster:

Låt oss gemensamt bedöma ukrainska förluster. (Aug -22).

Kriget är inne i en svårbedömd fas. I en för Ukraina optimistisk beskrivning så har den ryska offensiva kraften ebbat ut. Ukrainska förluster är hanterbara och tiden talar för Ukraina. I en för Ryssland optimistisk beskrivning har ryssarna hittat en formel för att långsamt mala ner ukrainska styrkor. Om det fortsätter så här i ett par år så har Ukraina förlorat så stora styrkor att de får ge slaget förlorat. Frontlinjen rör sig så långsamt och lite att man egentligen inte av den kan bedöma vad som är sant. Så här är en uppskattning av ukrainska förluster från mig, som diskussionsunderlag (förbättrat från första inlägg i den “stora tråden”. Jag bryter ner det i ett antal områden:

Hur många förlorade Ukraina runt Kiev? Ryssarna förlorade kanske 3000 man där, högt räknat.
Anta att AFU förlorade 700. (4:1)
Hur många har Ukraina förlorat på missilattacker (och flyg tidigt i kriget) långt bakom frontlinjen? Tänk på hur många Iskanders/Kalibrs som avfyrats.
2 typer av mål: Infrastruktur (ammunitionsdepåer, ledningscentraler). Anta 300 lyckade attacker, i snitt 7 döda (vakter, lagerarbetare, officerare…). = 2100 döda.
Trupper: Låt oss anta 50 attacker mot personal som inte är rena missar (en var fjärde dag cirka). I snitt 50 döda. 2500 döda.
(Tidigt i kriget sköts hundratals Iskander/Kalibr).
Jag tänker att detta är konservativt satt.
4 600 döda.

Hur många förlorade Ukraina i Mariupol - inklusive POWs?
Jag tänker: 2500 döda (+2000 i förluster via krigsfångar)

Förluster hos jägarförband bakom fiendens linjer: 300

Nikolaev-fronten: 500
(ren killgissning, marginell i det stora hela)

Kharkov-fronten: 1000
(ren killgissning, marginell i det stora hela)

Övrigt: 500
(nedskjutna piloter, flottan, självmord, trafikolyckor)

I alla dessa områden: 10 000 döda.

Och sedan kommer den svåra men också den stora: Hur många har de förlorat på Donbass-fronten? Den är svårare att bryta ner.
100 döda per dag i 6 månader = 30*6*100 = 18.000
200 döda per dag i 6 månader = 36 000
300 döda per dag i 6 månader = 52 000

200 döda är inte högt, om man tittar på artilleriattacker. Det är artilleri som dödar mest.

Den minst dåliga referenspunkt med lite data som jag har, är från WW1, engelska frontavsnittet, H1 2016. Jag tar denna referenspunkt och modifierar den med de faktorer som jag anser skiljer ukrainakriget från WW1.
Intensitet: 10,000 shells per dag (jag antar att de hade någorlunda lika eldkraft). 1-2 miljon man, men de roterades från frontlinjen, 5% bemannade frontlinjen. 2016 var fronten fryst och britterna väl nergrävda.
110,000 i förluster på 6 månader, 140 km frontavsnitt. Detta utan stora offensiver. Dödlighet 56%.
Jämför Donbass-fronten: Rysk eldkraft och storlek på fronten är antagligen högre men jämförbar. Ukrainska armén mindre, men har också mindre reserver.
Mina antaganden: 50% av brittiska förluster är pga sjukdom
Dagens artilleri mycket dödligare. Tyngre granater, bättre precision, drönar-eldledning, thermobarisk ammunition, airburst (som dock inte ryssarna använder så mycket). Enda som talar mot är att man idag inte använder kemiska stridsmedel. +30% om vi teknologijusterar
Skydd: I princip ej förbättrat.
Sjukvård: Mycket bättre idag. Anta 30% färre döda.
England hade inte artilleriöverläge. Detta ökar ukrainska förluster med 20%, då de inte kan undertrycka (surpress) rysk artillerield fullt ut.
110,000*0.5*0.7*1.3*1.2 = 60 000 döda på 6 månader (330 döda per dag). Ukrainakriget har nu pågått i 6 månader.

Totalt i denna modell: 70 000 döda på ukrainska sidan.
Bedömning av modellen: Där är givetvis stora felmarginaler. Men det ser ut som en rimlig, kvalificerad gissning. Totala förluster (döda+sårade+POWs) kan vara allt från 110 000 till 190 000, beroende på hur många man tror har sårats. Den ligger över amerikanska bedömningar, men de kan vara propaganda eller bara lägga sig nära Ukrainas egna. Amerikaner brukar inte ljuga om egna förluster, men frågan är om de kan vara manipulativa när det gäller partners förluster. Det är heller inte förlustnivåer som nödvändigtvis skulle ha föranlett annat beteende diplomatiskt eller militärstrategiskt, men förklarar att fronten ibland ger sig lite.

Andra bedömningar:
Här är ett nytt dokument som "läckts"/fakats: https://twitter.com/elskorpione/stat...50016123244545
Bedöm själva: 75K döda, men låga skadade-siffror (40K). Låter rimligt.
Men notera att om den är äkta, har den nog inte statistik för nationalistbataljonerna.

AFU egenrapportering (Aug):
Enligt Ukraina via Reuters: 9000 döda. https://www.reuters.com/world/europe...ef-2022-08-22/
Ukraina menar att deras förluster sjunkit med 2/3 sedan juni (från 100-200 ner till 30-50) : https://english.nv.ua/nation/ukraini...-50262002.html

USA (2 Augusti): US intelligence estimates little bit less than 15 000 dead Ukrainians. (https://www.euractiv.com/section/glo...n-ukraine-war/

Ryska claims: saknar uppdaterad helhetssiffra:
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
(11 juli-24 augusti): 27 000 causalties (higher bound), anta 50% death rate: 13 500 döda (cirka 300 per dag), higher bound. Notera att detta är “OSINT”-snubbe som dokumenterar ryska MoD, så detta är direkt Moskva-propaganda.

Möjliga vettiga svagheter från de som hann svara:
Artilleriöverläge spelar mindre roll
"leaked document" troligen fake (betyder dock inte att det är fel, bara att läckan är irrelevant och visar vad propagandister tror att de kan sälja för tal

Ambitiöst inlägg!

Har inte tillräckligt med bakgrundskunskap för att bedöma om det är en vettig beräkning. Men tycker att det är kul att någon försöker tänka logiskt för en gångs skull, istället för att gå efter vad någon random "expert" påstår.

Många som anser att Ryssland klarar sig sämre än Ukraina på slagfältet brukar vilja hänvisa till kvalitativa skillnader som dom påstår finns mellan stridsmakterna. Att Ukrainska artillerister är NATO-utbildade och tack vare det bättre på sitt jobb än sina ryska kollegor.

Men det är för det första bara ett antagande, skulle jag nog säga. För även ryssarna är erkänt duktiga på artilleri. Och för det andra så måste rimligtvis ett ukrainskt underläge 10:1 i antal artilleripjäser fälla avgörandet. Du kan inte vinna en fotbollsmatch med 9 gubbar utvisade, oavsett hur skicklig den tionde gubben är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in