2022-03-23, 16:08
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hur fattig tror du medelklassen är? 7% eller 10% borde väl de flesta klara? För vår del skulle 10% på våra 3 miljoner innebära 25.000:- per månad i räntekostnad. Vi skulle nog få dra ner på börshandeln och kanske ställa in någon utlandsresa men själva kostnaden skulle inte vara några som helst problem. Det är det fortfarande värt för att slippa bo med knarkare och socfall och galna araber.
2022-03-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Det jag njuter av är frukten av mitt arbete. I ett årtionde har den giriga medelklassen spottat på den arbetarklass som gjort rätt för sig genom att arbeta, betala hyra, och månadsspara i Avanza Zero.
Nu sitter jag säkert i mitt slott, med värdeökning av mina tillgångar och tillräckligt med direktavkastning för att bo gratis för alltid, medan stormen tar fart och klassfienderna börjar svettas.
Du måste vara ett troll? Du pratar om klassfiender, men i samma andetag skriker du ut och skryter om att du blivit rik på börsen. Får inte ihop ditt resonemang. En liten varning är kanske på sin plats, dina investeringar på börsen påverkas naturligtvis av räntehöjningar och annat, så slösa inte bort för mycket av dina låtsaspengar, för lika mycket som du orerar om att värdeökning på bostäder är fejk är egentligen dina pengar på börsen också fejk eftersom du inte kan äta för pengarna på börsen. Du måste omsätta dessa tillgångar innan du kan påstå att du lever på avkastningar.
Fast nu tror jag ändå att du är en misslyckad individ som lever i en fantasivärld
2022-03-23, 16:11
Medlem
VI har alla våran resa på bostadsmarknaden.
Jag köpte mitt hus 1995, 200kvm boyta och 1000kvm friköpt tomt mycket nära Sthlm C.
Jag fick betala 765.000kr, låneränta 15%.
Idag är fastigheten färdigbetald, värderad till ca 9 mille. Sweeeeet...
2022-03-23, 16:17
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vad har du för syn på folk egentligen?
Du behöver kolla upp ditt egna psyke för det där låter inte friskt.
Finns ingen som spottar på arbetarklassen, allt är i ditt eget huvud.

Du har inte jobbat med akademiker, eller vistats i närheten av moderata politiker. Det hör jag det.
Senast redigerad av Juristchefen 2022-03-23 kl. 16:19.
2022-03-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej.
Det finns en hel del 2or som ligger runt 6K.

Så mycket skitsnack i den här tråden från de som äger för att rättfärdiga ert skuldsättande.

Nu snackar vi innerstan. BR och HR. Så byter du samtalsämne för att du blev ägd.
Ja, vad är "en hel del" procentuellt? Försvinnande liten del och möjligheten att få tag i dessa lägenheter är inte särskilt stor. Jag bor själv i en hyres-trea med hyra på 6200 kr men trots det förstår jag att det är en hyra som är en bra bit under rikssnittet vilket du inte tycks förstå.

Ok, jag glömde skriva att det finns bostadsrätter för 100 000 kr också. Så att du inte tror att det bara finns dyra lägenheter och billiga hus där ute.
2022-03-23, 16:24
Medlem
Spelar ingen roll hur bra du sköter din hyresrätt , din hyra sätts efter vad bolaget behöver.
Bor du i en BRF så har du chans att påverka din avgift. Jämför jag min avgift i dag med en HR på området så skiljer det ca 3200/månaden i nackdel för HR. Visst i BRF för du stå för mycket att kostnader som uppkommer. Men ser nu efter drygt 20 år att det var rätt att köpa in sig i en BRF. Visst en nybildad förening kan få problem om räntan drar i väg. Så köpa i dag , då gäller det att kolla in räkenskapen på den ev förening man vill köpa in sig i.
2022-03-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Du tror inte de höga räntorna och allmänna prisökningar påverkar din hyresvärd? När hyresvärdens låneränta ökar till 7% kommer det, med marginal, att läggas på hyran.

Nej självklart kommer inte hyresrätter drabbas.
Alla hyresrätter står ju utanför den nationella ekonomin

För att inte tala om när fastighetsägare målar om några lister i trapphuset, slänger in en äcklig plastmatta och sen chockhöjer hyran med 5 lax
2022-03-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Du tror alltså på fullaste allvar att inte en enda politiker kommer lyfta ett finger för att motverka en bostadskrach? Jävlar du är rätt smart.

Det som kommer hända är att räntan höjs med 0,5% enheter i etapper. Möjligtvis 1% första gången för att stävja inflationen.
Med tiden kommer ekonomin stabiliseras.

Och sitt inte och snacka om investeringar, du har inga pengar haha. Då hade du inte bott i en hyresrätt.
2022-03-23, 16:34
Medlem
bajssprutans avatar
Trådtiteln påminner om grupperna som fanns på lunarstorm som alla började med "vi som xxx".
Ts är nog på en mental nivå som understiger ungarna som hängde där och stolt proklamerade sin status via vi som-grupper.

Din hyra går såklart också upp din pissluffare. Och landet består av mer än Stockholm. Alla har inte flera miljoner i lån och ett klubbmedlemskap.

Jag köpte en villa 2018 och har en låst ränta på cirka 1200 spänn i månaden.
Förklara för mig hur jag inte ska lyckas skrapa ihop det ? Inte ens en burkplockare skulle misslyckas.
2022-03-23, 16:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Du pratar om hur lite du betalar som hyresrätt-boende, och du är förvånad att ingen vill bygga hyresrätter? Varför skulle någon pumpa in miljoner i ett byggprojekt som betalar sämre än att ha pengarna på banken?

Jag är inte förvånad över att det byggs få nya hyresrätter. Jag är förvånad över att 100.000tals hyresrätter sålts ut.
2022-03-23, 17:06
Medlem
elimes avatar
Varför öht njuta av att andra människor får det svårare? Är TS någon sorts psykopat?
2022-03-23, 17:10
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Hur fattig tror du medelklassen är? 7% eller 10% borde väl de flesta klara? För vår del skulle 10% på våra 3 miljoner innebära 25.000:- per månad i räntekostnad. Vi skulle nog få dra ner på börshandeln och kanske ställa in någon utlandsresa men själva kostnaden skulle inte vara några som helst problem. Det är det fortfarande värt för att slippa bo med knarkare och socfall och galna araber.

Snabb fråga. Kan du/ni spotta upp 1.2 miljoner om marknadsvärdet faller med hälften? Vi kan låtsas att du har 20% kontantinsats.
Om det skulle bli skilsmässa eller liknande mitt i en eventuell kris och du tvingas sälja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in