• 1
  • 2
2022-03-19, 21:53
Medlem
Hyperkits avatar
Hej. Jag är lite inne på att söka en utbildning för Programmering, har absolut inga erfarenheter utav programmering sedan tidigare. Enda jag har är stort datorintresse då jag spenderar säkert 5-7 timmar om dagen med att spela datorspel.

Betygen från skolan var väl okej skulle jag säga, inget slutbetyg dock. Fick IG i matte tyvärr pga skolkning och allmänt dumhuvud som tonåring. Nu är jag 32 och vill seriöst göra en förändring.

Ni som har/eller pluggar som programmerare, vad kan/bör jag göra? Hur går jag tillväga? Är det svårt att lära sig osv?

Tacksam för alla svaren!
Citera
2022-03-19, 21:59
Medlem
IkeaMannen50s avatar
tror det blir svårt, dels för att du kass på matte och ingen erfarenhet men absolut inte omöjligt om du verkligen tar dig tid att lära dig matte och logik. Du har en lång resa till bara medelmåtta programmerare. De flesta som lyckas med det är folk som började progga redan när de var 10 år på pojkrummet.

Hade jag varit i dina skor hade jag börjat med python. Det finns mycket gratis men om du vill ha en fysisk bok på svenska så kan jag tipsa om, "Python ifrån början".
Citera
2022-03-19, 22:06
Har du något genuint datorintresse? Att spela datorspel och programmera är väldigt olika saker.
Citera
2022-03-19, 22:18
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
tror det blir svårt, dels för att du kass på matte och ingen erfarenhet men absolut inte omöjligt om du verkligen tar dig tid att lära dig matte och logik. Du har en lång resa till bara medelmåtta programmerare. De flesta som lyckas med det är folk som började progga redan när de var 10 år på pojkrummet.

Hade jag varit i dina skor hade jag börjat med python. Det finns mycket gratis men om du vill ha en fysisk bok på svenska så kan jag tipsa om, "Python ifrån början".
Det är mer överkomligt än vad folk tror.
Matematiken är inte särskilt viktig(så länge man håller sig på de högre nivåerna) och logiskt tänkande är något som kommer automatiskt. Sex månader för hjärnan att koppla om och så har man tagit igen stora delar av försprånget.

Viktigast är motivation. Mitt tips till TS är att sätta igång med ett projekt av något du vill göra, det triggar igång dopaminet att kunna se resultatet av det man bygger.
Mina första steg inom programmering var att bygga och hosta ett simpel hemsida, man kan tycka vad man vill om PHP men när det kommer till enkelheten att få upp en hemsida så är det #1.
Citera
2022-03-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Hej. Jag är lite inne på att söka en utbildning för Programmering, har absolut inga erfarenheter utav programmering sedan tidigare. Enda jag har är stort datorintresse då jag spenderar säkert 5-7 timmar om dagen med att spela datorspel.

Betygen från skolan var väl okej skulle jag säga, inget slutbetyg dock. Fick IG i matte tyvärr pga skolkning och allmänt dumhuvud som tonåring. Nu är jag 32 och vill seriöst göra en förändring.

Ni som har/eller pluggar som programmerare, vad kan/bör jag göra? Hur går jag tillväga? Är det svårt att lära sig osv?

Tacksam för alla svaren!

Det beror lite på vad du programmera.. Vill du bygga hemsidor? Då behöver du inte typ, noll matte. Sedan kan jag rekommendera freeCodeCamp eller codecademy.. Kör javascriptkursen och se om du gillar det. Gör du det så är det bara köra på. Sök en yrkeshögskola eller bli självlärd samt skaffa dig en portfolio.

freeCodeCamp är helt gratis, men dom kastar ut dig på den djupa sidan av basängen rätt snabbt, medans codecademy är delvis gratis men håller dig i handen hela vägen ut.
Citera
2022-03-19, 22:30
Medlem
Det beror på hur bra du är på det.
Citera
2022-03-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit

Tacksam för alla svaren!

Dyker up sådana här trådar varje dag känns det som. Kan tipsa om den här tråden innan du ger dig in på något.

(FB) Tröttnat på pratet om "bristen på programmerare".

Det är omöjligt att besvara dina frågor då vi inte vet något om dig. För mig var det lätt. VG i allt. Idag gör jag något helt annat
Citera
2022-03-19, 23:04
Medlem
Vad har du tänkt dig för utbildning? Om man inte redan har en halv fot inne hos något företag så tror jag att det är svårt att få jobb som programmerare utan någon sorts examen, antingen YH eller högskola/universitet men det blir väl svårt om du inte plugga upp betygen först.
Citera
2022-03-19, 23:12
Medlem
Tycker man det är kul blir det såklart enklare, och att du va dålig på matte i skolan behöver ju inte betyda mycket, många som inte gillade matte i skolan..
Citera
2022-03-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50

Du behöver inte kunna räkna för att programmera. Det är en myt som fortfarande odlas, men den har ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2022-03-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Dyker up sådana här trådar varje dag känns det som. Kan tipsa om den här tråden innan du ger dig in på något.

(FB) Tröttnat på pratet om "bristen på programmerare".

Det är omöjligt att besvara dina frågor då vi inte vet något om dig. För mig var det lätt. VG i allt. Idag gör jag något helt annat

Varför gör du något annat? Är yrket inte så bra som TS inbillar sig? Vad är dina erfarenheter?
Citera
2022-03-20, 09:01
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du behöver inte kunna räkna för att programmera. Det är en myt som fortfarande odlas, men den har ingenting med verkligheten att göra.
Du blandar ihop räkning med matematik. Räkning är något som är lätt för en dator, tex 2355654489666*6544667 fixar en dator lätt men matematiken och logiken behöver du förstå för att säga till den "dumma" datorn vad du vill att fanskapet ska göra. Du har rätt att man måste inte vara en matematiker som proggare även om det underlättar. Det handlar ju i grund om problemlösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in