2022-03-19, 19:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vad tror du att det är jag har försökt med? Konsultbolagen är ännu mer kräsna.

Vad gör du i dagsläget?
Citera
2022-03-19, 22:20
Medlem
Bra att det skapats en stor tråd om detta. Snart blir det en sticky inom just det här med hur folk blir lurade att hoppa på dåliga programmeringsutbildningar.

Jag varnade flera av er att tänka er för innan ni hoppar på dessa utbildningar. Men det dök upp så många trådar hela tiden och gör än idag så man hinner inte med. Många lyssnade inte ens, men jag hoppas det gått bra för samtliga.

Ni kommer bli lovade väldigt mycket. Bland annat att ni kommer få hjälp med att hitta praktik och ni kommer få fet lön innan ni ens gått klart utbildningen "FÖRETAG SKRIKER EFTER FOLK". Inget av detta stämmer och ni kommer snabbt fatta det.
Känner folk som läst både YH och högskola/universitet inom It och dom har svårt att få jobb.

Som många nämnt förut så är IT-företagen ute efter kompetent personal, som i PRECIS alla branscher. Men just IT är speciellt för här vill företagen ha seniora utvecklare till priset av en junior eller ännu bättre, till priset av en indie

Har själv läst sådan utbildning, hade VG i allt. Jobbar idag med något helt annat.
Citera
2022-03-19, 22:28
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad gör du i dagsläget?

Gnäller på Flashback, ser det ut som Killen har uppenbart förvrängd världsbild och verkar ha drag och paranoia, samma formuleringar återkommer om och om igen, precis som om han försöker frammana omständigheterna. Inte konstigt att rekryterarna dumpar honom illa kvickt
Citera
2022-03-19, 23:15
Medlem
Förstår inte hur man misslyckas med att hitta jobb inom IT, varenda företag letar efter folk.
Citera
2022-03-20, 04:20
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Förstår inte hur man misslyckas med att hitta jobb inom IT, varenda företag letar efter folk.
IT är brett, besitter du endast kunskaper inom Java-tjänster så är det enbart jobb inom det du kan söka.
Utöver det så är det efterblivna intervjuprocesser enligt de få vänner jag har inom IT.

IT går jämföras med Bygg, det är en bred bransch.
Är jag en murare kan jag inte söka jobb inom finsnickeri, takläggning, ställningsbygge, VVS, badrumsrenovering eller dränering.

Du skulle bara veta hur många gånger jag fått höra att jag ska söka till PEAB för de söker folk när man är mellan jobb, när man frågar vad de eftersöker för personal så rycker de på axlarna, det är ju inom bygg och det har man ju jobbat med...
Citera
2022-03-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r

Hahaahahaha, du skämtar eller hur? Jag sökte praktik hos två av de största it-företagen i Sverige. Det enda jag fick tillbaka var att de ville att jag skulle tycka synd om dem att de inte kunde ta emot (trots att de hade lovat detta i tillståndsansökan till myndigheten för yrkeshögskolan).
Citera
2022-03-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Gnäller på Flashback, ser det ut som Killen har uppenbart förvrängd världsbild och verkar ha drag och paranoia, samma formuleringar återkommer om och om igen, precis som om han försöker frammana omständigheterna. Inte konstigt att rekryterarna dumpar honom illa kvickt

Har inte du viktigare saker att göra med ditt liv än att trolla?
Citera
2022-03-20, 08:31
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Hahaahahaha, du skämtar eller hur? Jag sökte praktik hos två av de största it-företagen i Sverige. Det enda jag fick tillbaka var att de ville att jag skulle tycka synd om dem att de inte kunde ta emot (trots att de hade lovat detta i tillståndsansökan till myndigheten för yrkeshögskolan).

Hoppas att du sökt praktik på fler än två ställen.
Citera
2022-03-20, 08:41
Medlem
Citat:
Varför har det inte gått bra för dig? Hur har det gått för de studenter som pluggade samtidigt med dig? Har du försökt att flytta från den stad du befinner dig i och sökt vidare?
Citera
2022-03-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
Hoppas att du sökt praktik på fler än två ställen.

Såhär långt har jag sökt på 30 olika företag. Samtliga har gjort klart att de inte tar emot eller att de redan har tagit emot ( 1-2 på 200+ anställda). Det som gjorde mig alla allra mest förbannad var att de statliga och kommunala verksamheterna sa tvärnej, samtidigt som de skryter om hur de anstränger sig för att få in "nyanlända akademiker".
Senast redigerad av IngetNick2 2022-03-20 kl. 08:58.
Citera
2022-03-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Varför har det inte gått bra för dig? Hur har det gått för de studenter som pluggade samtidigt med dig? Har du försökt att flytta från den stad du befinner dig i och sökt vidare?

Av min klass på 32 personer är det 10-15 som har hittat praktikplatser. Resterande har fått ett stort fett fuck you av utbildningsansvarige.
Citera
2022-03-20, 09:12
Medlem
Citat:
Av min klass på 32 personer är det 10-15 som har hittat praktikplatser. Resterande har fått ett stort fett fuck you av utbildningsansvarige.
Det låter riktigt illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in