2022-08-09, 10:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, olja och "dumma" produkter är inte omöjligt att de hittar en väg.

Högteknologiskt gör det inte då allting är öronmärkt. Det vet du om du jobbat på en industri som tillverkar högteknologiska prylar. Allting som kommer in går att spåras till exakt ursprung.

javisst men ska då "Väst" sluta exportera till Hongkong m.fl länder?
ska "Väst" ha spioner inom rysk industri som kollar ursprung på grejerna?
det faller på sin egen orimlighet

det skrivs en del om att mode och lyxprylar främst från EU (Gucci, Armani etc) inte längre går att sälja i Ryssland
Kina exporterar årligen enorma volymer exakta kopior av dessa lyxartiklar tillbaka till EU
visserligen illegalt via italienska maffian osv men det är ingen svårighet att få tag på en exakt kopia till en bråkdel av priset
Det är därför jag sedan 15 år hävdat att KINA är hotet mot Väst, inte militärt men definitivt ekonomiskt. Den dagen Kina tar över på Taiwan (de har redan HongKong under stöveln)kan vi tacka för kaffet!
Och nu lägger vi våra resurser på att krossa Ryssland istället.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-09 kl. 10:11.
Citera
2022-08-09, 10:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
javisst men ska då "Väst" sluta exportera till Hongkong m.fl länder?
ska "Väst" ha spioner inom rysk industri som kollar ursprung på grejerna?
det faller på sin egen orimlighet
Hong Kong är inget land förvisso men straffet för de som åsidosätter sanktionsregler är inte milda. Det fungerar inte så att Kina kan köpa in en massa high-tech och sedan skicka detta till Ryssland under radar. Det kommer att komma fram ifall de gör det.

Citat:
jdet skrivs en del om att mode och lyxprylar främst från EU (Gucci, Armani etc) inte längre går att sälja i Ryssland
Kina exporterar årligen enorma volymer exakta kopior av dessa lyxartiklar tillbaka till EU
visserligen illegalt via italienska maffian osv men det är ingen svårighet att få tag på en exakt kopia till en bråkdel av priset
Kläder är inte heller det högteknologiskt. Sedan vet jag inte vad en kopia har med saken att göra. Jag är ingen klädexpert men misstänker ändå att det är skillnad på dem.
Citera
2022-08-09, 10:16
Avstängd
Citat:
Hong Kong är inget land förvisso men straffet för de som åsidosätter sanktionsregler är inte milda. Det fungerar inte så att Kina kan köpa in en massa high-tech och sedan skicka detta till Ryssland under radar. Det kommer att komma fram ifall de gör det.

Kläder är inte heller det högteknologiskt. Sedan vet jag inte vad en kopia har med saken att göra. Jag är ingen klädexpert men misstänker ändå att det är skillnad på dem.

Jag är övertygad om att produkter kommer att hitta sin köpare oavsett sanktionsregler.
Det finns alltid ett sätt. Men det kostar mer och tar längre tid.

Nej det är ingen skillnad på kopiorna eftersom de tillverkas på samma vis.

Utvecklingen har gått väldigt fort när det gäller högteknologi i Asien.
Den dagen Kina tar över handeln på Taiwan kan vi hälsa hem.

Och hur tror du det går att sanktionera Kina för att de bryter mot sanktionsregler som Väst har ställt upp?
Nu tror jag inte att Kina kommer att vilja offra något för att hålla Putin under armarna. De tänker alltid främst på sin egen ekonomi.
Men det finns säkert andra vägar att gå via NordKorea till Ryssland osv. tills man tappar spåret.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-09 kl. 10:22.
Citera
2022-08-09, 10:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag är övertygad om att produkter kommer att hitta sin köpare oavsett sanktionsregler.
Det finns alltid ett sätt. Men det kostar mer och tar längre tid.
Till en viss gräns säkert. Högteknologiska produkter nej. Som jag skrivit innan så finns det ett skäl till varför T-14 Armata inte går att producera och har inte gått att producera på 8år. Det finns ett skäl till det.

Citat:
Nej det är ingen skillnad på kopiorna eftersom de tillverkas på samma vis.
Det går att diskutera. Jag tror varenda människa i västvärlden har en historia om när en kopia har fallerat. Jag har i varje fall det.

Citat:
Utvecklingen har gått väldigt fort när det gäller högteknologi i Asien.
Den dagen Kina tar över handeln på Taiwan kan vi hälsa hem.
Så kan det vara men vi är inte där än.

Citat:
Och hur tror du det går att sanktionera Kina för att de bryter mot sanktionsregler som Väst har ställt upp?
Nu tror jag inte att Kina kommer att vilja offra något för att hålla Putin under armarna. De tänker alltid främst på sin egen ekonomi.
Det blir enskilda företag i dagsläget som tar smällen. Börjar länder tjafsa så blir det handelskrig och det gynnar inte någon sida.

Citat:
Men det finns säkert andra vägar att gå via NordKorea till Ryssland osv. tills man tappar spåret.
Nordkorea är redan hårt sanktionerat så där går ingenting igenom.
Citera
2022-08-09, 12:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
För Ukraina så räcker det med en 30 Zircon missiler med rätt laddning så är det slut på hela Ukraina. VX-gas har jag hört är ganska effektivt från filmen "the rock"
Hur många vätebomber tror du att det krävs för att utplåna Moskva och befria världen fullständigt från moskviternas påfrestande existens?

Har du några fler barnsliga fantasier som du vill dela med dig av?
Citera
2022-08-09, 12:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Har det äntligen gått upp för dig att det är så? Många av dina gelikar har argumenterat emot detta.

Som svar på din fråga så påstår jag att simpel elektronik går säkert inte att täppa till helt. Exempelvis elektronik från miniräknare och dylikt som vi finner i Orlan-10 exempelvis. Men snackar vi avancerad elektronik så är det helt kört.

Detta enormt tydliga faktum att T-14 Armata inte finns i förband fast enligt rysk produktion skulle finnas 2300st till år 2020 pekar jättetydligt på detta. Rysk militär industri har inte resurser att ens tillverka en liten del av dem som fungerar.
Dessutom verkar inte armata fungera ens med alla komponter tillgängliga.
Hade den varit på förband så hade den kanske varit i paritet med indiernas Arjun tank.
Citera
2022-08-09, 12:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Dessutom verkar inte armata fungera ens med alla komponter tillgängliga.
Hade den varit på förband så hade den kanske varit i paritet med indiernas Arjun tank.
Jag känner till för lite om hur Arjun presterar i förband så jag har svårt att uttala mig om det. Men så hypad som Armata med alla sina automatiska system så tycker jag inte det finns direkta likheter alls med Arjun.
Citera
2022-08-09, 13:05
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Jag känner till för lite om hur Arjun presterar i förband så jag har svårt att uttala mig om det. Men så hypad som Armata med alla sina automatiska system så tycker jag inte det finns direkta likheter alls med Arjun.
Armata har ändå ingenting som skyddar emot top attack och är redan omodern i förhållande till kommande uppgraderingar av västerländska vagnar.
Arjun är ett exempel på vart Ryssland befinner sig teknologiskt Indien Brasilien och Pakistan är deras jämlikar i bästa fall om de har en bra dag i Ryssland.
Citera
2022-08-09, 13:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Armata har ändå ingenting som skyddar emot top attack och är redan omodern i förhållande till kommande uppgraderingar av västerländska vagnar.
Enligt denna artikel så har Armata ett sensorsystem som även ska känna av och eliminera "top attacks".

https://defense-update.com/20150509_t14-t15_analysis.html

Citat:
There are four such sensors on each vehicle (T-14, T-15), providing hemispheric coverage, thus detecting potential top attack threats before they enter a lethal zone (SFW).

Citat:
Arjun är ett exempel på vart Ryssland befinner sig teknologiskt Indien Brasilien och Pakistan är deras jämlikar i bästa fall om de har en bra dag i Ryssland.
Som sagt vet jag för lite om Arjun för att uttala mig om hur den är mot andra MBT's i världen.
Citera
2022-08-09, 13:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Enligt denna artikel så har Armata ett sensorsystem som även ska känna av och eliminera "top attacks".

https://defense-update.com/20150509_t14-t15_analysis.html

Som sagt vet jag för lite om Arjun för att uttala mig om hur den är mot andra MBT's i världen.

Jag använder mig av hänvisa till auktoritets kortet.

(FB) Pansarvagn är skit
(FB) Vilka är FM:s PV-vapen?
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-09 kl. 13:45.
Citera
2022-08-09, 14:03
Medlem
Ett par tankar,

- Om nu Ryssland förlorar, varför tvingades Ukraina förhandla med både Ryssland och Turkiet om att få skeppa sin export vattenvägen? Känns knappast som att man sitter o förarsätet när man sitter i det mötet?

- Många i tråden verkar tro att US skänker vapen gratis? Tvärtom så får Ukraina betala för varje raket, gevär samt annan utrustning som dom får via US. Visste ni tex, att Storbritannien hade samma deal under 2a världskriget, det tog dom till 2020, att betala av den skulden

Putin sitter i förarsätet, känns som att det kommer bli en kall vinter för samtliga!
Citera
2022-08-09, 14:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag använder mig av hänvisa till auktoritets kortet.

(FB) Pansarvagn är skit
(FB) Vilka är FM:s PV-vapen?
Uppfattat.

Jag lägger mig platt.

Jag håller med om att vad Ryssland påstår och hur det fungerar i verkligheten är två skilda saker. Det innebär att jag inte kan argumentera emot.
Senast redigerad av Conception 2022-08-09 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in