2022-04-17, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Vi får hela tiden höra i medierna att Putin attackerade Ukraina helt oprovocerat. Att Putin är galen och vill tar över Europa. Han vill återställa gamla sovjet och så vidare. De som läser svensk media och ej känner till bakgrunden till kriget kommer tror att Putin är "galen och oberäknelig". Det är en något de pushat på under hela kriget.

Jag får intrycket att Putin är rationell och att gjorde allting i sin makt för slippa använda sig av militären. Jag är övertygad att Zelensky blev uppmuntrad av USA/Nato att inte förhandlar med Putin. Putin lade fram ett ett säkerhetshetavtal tillsammans med tyska chancellor Scholtz. En av punkterna var att Ukraina ska förbli neutrala. Detta ska Zelensky ha vägrat. Jag gissar på att det är USA/Nato låg bakom det. Nato fick Zelensky att känna sig säker och att de har hans rygg.

Detta framkommer rätt tydligt i detta samtal där en youtuber ringer Ben Wallece som är UK defence minister, och låtsas vara Ukrainas primär minister Denys Sjmyhal. Han lyckas alltså prankcallar(facetime) Ben Wallace och får värdefull information om kriget. Det är fan hysteriskt när man tänker efter. Man ser på facetime att det är just Ben Wallece så det är inget skämt! De diskutera bland annat ifall Nato kan hjälpa militärt, som t.ex No-fly zone. Eller ifall Boris Johnson kan skicka UK-flottan till Black sea för hjälp Men det bästa är frågan om ifall UK kan hjälpa till med deras kärnvapen-program!!

Sök på youtube: "Richard Medhurst: Uk defence secretary get prank-called" eller klicka på länktips
https://www.youtube.com/watch?v=9WBMJpmKE0k&t=3s&ab_channel=RichardMedhurs t

När de diskuterade Nato-medlemskap för Ukraina så får jag känslan av att USA och Nato ville ha det här proxy-kriget och att de förde Zelensky bakom ljuset. Att Nato manipulerar Zelensky och ger "intrycket" av att Nato skulle ställa upp för Ukraina. Eftersom man märker tydligt att Ben Wallice försöker, diplomatisk, tiptoe runt frågan om Nato-medlemskap. Alltså att han svarar på frågan utan att egentligen svara på frågan. Men han poängterar tydligt att Zelensky inte ska låta sig bli "bully" av Putin och skriva på säkerhetsavtalet som Putin och Scholtz ladde fram! Det känns som att Nato har uppmuntrat och eggat på Zelensky, och Putin tillslut tappade tålamodet och gick in i Ukraina.
Det är något som inte många känner till eftersom inte många nyhetkällor i väst har rapporterat om det.
Korrekt. Det är så det är och så som NATO/USA har uppviglat till detta krig. JudenZelensky fattar så klart ingenting utan används som en nyttig idiot och som ursäkt för att USA ska komma åt Ryssland.

Bra analys!
Citera
2022-04-17, 09:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tyvärr är det nästan omöjligt att veta säkert... De rapporter vi får är nästan samtliga utformade som partsinlagor. Ett litet undantag är de dagliga rapporterna från den ryska armén. De är detaljerade men ger inte mycket av en helhetsbild. Twitter, Telegram och dylikt kan man lika gärna strunta i. Där postas bara bilder och videor från isolerade händelser. Sitter man på Twitter dagarna i ända ser det mycket mörkt ut för ryssarna. Men, men — jag tror att vi får vänta på upplösningen och se till resultaten av det här kriget.

Tillägg: Inget snack om att Ryssland förlorar mycket materiel (vilket är normalt för dem) och att kriget är dyrt, men det betyder inte att de förlorar.

Vart hittar man dess dagsrapporter?
Citera
2022-04-17, 10:03
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Vi får hela tiden höra i medierna att Putin attackerade Ukraina helt oprovocerat. Att Putin är galen och vill tar över Europa. Han vill återställa gamla sovjet och så vidare. De som läser svensk media och ej känner till bakgrunden till kriget kommer tror att Putin är "galen och oberäknelig". Det är en något de pushat på under hela kriget.

Jag får intrycket att Putin är rationell och att gjorde allting i sin makt för slippa använda sig av militären. Jag är övertygad att Zelensky blev uppmuntrad av USA/Nato att inte förhandlar med Putin. Putin lade fram ett ett säkerhetshetavtal tillsammans med tyska chancellor Scholtz. En av punkterna var att Ukraina ska förbli neutrala. Detta ska Zelensky ha vägrat. Jag gissar på att det är USA/Nato låg bakom det. Nato fick Zelensky att känna sig säker och att de har hans rygg.

Detta framkommer rätt tydligt i detta samtal där en youtuber ringer Ben Wallece som är UK defence minister, och låtsas vara Ukrainas primär minister Denys Sjmyhal. Han lyckas alltså prankcallar(facetime) Ben Wallace och får värdefull information om kriget. Det är fan hysteriskt när man tänker efter. Man ser på facetime att det är just Ben Wallece så det är inget skämt! De diskutera bland annat ifall Nato kan hjälpa militärt, som t.ex No-fly zone. Eller ifall Boris Johnson kan skicka UK-flottan till Black sea för hjälp Men det bästa är frågan om ifall UK kan hjälpa till med deras kärnvapen-program!!

Sök på youtube: "Richard Medhurst: Uk defence secretary get prank-called" eller klicka på länktips
https://www.youtube.com/watch?v=9WBMJpmKE0k&t=3s&ab_channel=RichardMedhurs t

När de diskuterade Nato-medlemskap för Ukraina så får jag känslan av att USA och Nato ville ha det här proxy-kriget och att de förde Zelensky bakom ljuset. Att Nato manipulerar Zelensky och ger "intrycket" av att Nato skulle ställa upp för Ukraina. Eftersom man märker tydligt att Ben Wallice försöker, diplomatisk, tiptoe runt frågan om Nato-medlemskap. Alltså att han svarar på frågan utan att egentligen svara på frågan. Men han poängterar tydligt att Zelensky inte ska låta sig bli "bully" av Putin och skriva på säkerhetsavtalet som Putin och Scholtz ladde fram! Det känns som att Nato har uppmuntrat och eggat på Zelensky, och Putin tillslut tappade tålamodet och gick in i Ukraina.
Det är något som inte många känner till eftersom inte många nyhetkällor i väst har rapporterat om det.

Rationell? Ponera att din granne framför att han tycker att du måste släcka dina lampor och stänga av TVn senast kl 22 varje kväll och dessutom inte får ha gäster för han vill ha lugn och ro i området. Du säger att i ditt hus gör du som du vill. Han bränner då ner ditt hus. Fullt rimligt enligt dig? Du hade ju ändå chansen att gå med på villkoren...
Citera
2022-04-17, 10:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

T ex på Facebook om du söker på Ministry of defence. Oftast helt ryskspråkiga. Snustorra, med en byråkrat i uniform som låter som han diskuterar traktorproduktionen i Smolensk.
Citera
2022-04-17, 10:17
Medlem
borrizs avatar
Jag föredrar gamla hederliga TASS för att hålla mig uppdaterad!
https://tass.com/

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
T ex på Facebook om du söker på Ministry of defence. Oftast helt ryskspråkiga. Snustorra, med en byråkrat i uniform som låter som han diskuterar traktorproduktionen i Smolensk.
Hur vet man att det är äkta vara ?
Senast redigerad av borriz 2022-04-17 kl. 10:24.
Citera
2022-04-17, 10:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Hur vet man att det är äkta vara ?

Du vet så klart inte i vilken grad det är faktuellt korrekt. Samma skit som Ukrainas rapportering. Men det är rysslands MoD.
Citera
2022-04-17, 10:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du vet så klart inte i vilken grad det är faktuellt korrekt. Samma skit som Ukrainas rapportering. Men det är rysslands MoD.
Jag föredrar att hålla mig till TASS, detta är så nära man kan komma en officiell källa,
Citera
2022-04-17, 10:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Vi får göra en efterlysning! De brukar komma i stora tråden om kriget ibland. Baggebo1 har bl.a. citerat dem. Brukar vara en lista över strategiska mål som uppnåtts, ukrainska förluster, mm.
Citera
2022-04-17, 10:32
Medlem
Herzs avatar
Det går stadigt för Ryssland, de har lidit stora förluster vilket är normalt för att kriga i ett land som Ukraina.

Men Ryssland tar hem detta såvida inte Ukraina får överdrivet med militärt stöd från NATO.

Snart kommer en stor offensiv mot Donbass, efter det har de antingen omringat eller eliminerat 60-100 tusen av Ukrainas bästa styrkor.

Efter det så måste Ukraina gå till förhandlingsbordet, annars kan Ryssland erövra resten av landet utan större motstånd.
Citera
2022-04-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Skulle inte förvåna mig alls. Putin är ytterst intelligent jämfört med västerlandets korkade ledare. Han spelar 4D schack med alla...
Förmodligen alla, utom det Ukrainska folket. De har levt med Ryskt styre under en lång tid, men ha även fått leva i frihet. Man vet vad som står på spel.
Citera
2022-04-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Rationell? Ponera att din granne framför att han tycker att du måste släcka dina lampor och stänga av TVn senast kl 22 varje kväll och dessutom inte får ha gäster för han vill ha lugn och ro i området. Du säger att i ditt hus gör du som du vill. Han bränner då ner ditt hus. Fullt rimligt enligt dig? Du hade ju ändå chansen att gå med på villkoren...

Det är det som är felet bland Putinkuksugarna.

Man låtsas vara så rationell och tänka på civila offer.
Men sanningen är att dom i hela deras liv aldrig har stått för något. Dom är vana att vända kappan efter vinden och leva efter minsta motståndets lag.
Även om det innebär att dom behöver ge upp all form av självständighet och frihet.

Dom som lägger sig på rygg direkt och blottar strupen.
Citera
2022-04-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Det går stadigt för Ryssland, de har lidit stora förluster vilket är normalt för att kriga i ett land som Ukraina.

Men Ryssland tar hem detta såvida inte Ukraina får överdrivet med militärt stöd från NATO.

Snart kommer en stor offensiv mot Donbass, efter det har de antingen omringat eller eliminerat 60-100 tusen av Ukrainas bästa styrkor.

Efter det så måste Ukraina gå till förhandlingsbordet, annars kan Ryssland erövra resten av landet utan större motstånd.
Stödet är på väg. Ukraina kommer att få allt NATO har som Ukraina kan hantera, förutom kärnvapen.
Moskva var bara en liten aptitretare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in